De beslissing van de Vlaamse regering om de snelheid op de gewestwegen te beperken tot 70 kilometer per uur werpt zijn vruchten af. Uit een studie van Verkeersinstituut Vias blijkt dat in de eerste drie jaar na de invoering in januari 2017 er 25 ongevallen met zwaargewonden en doden vermeden zijn. [naar artikel]
Wie de komende weken met vakantie vertrekt naar Frankrijk, is gewaarschuwd: vanaf 1 juli mag er op de secundaire wegen nog maximum 80 kilometer per uur gereden worden in plaats van 90. De nieuwe maximumsnelheid geldt voor 400.000 kilometer aan gewestwegen. De nieuwe regeling geldt voor secundaire wegen in twee richtingen zonder fysieke scheiding, zoals […] Het bericht Nieuw op 1 juli – Frankrijk verlaagt snelheid op gewestwegen naar 80 kilometer per uur verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
In bijna een kwart (23 pct) van de ongevallen met spookrijders was de dader onder invloed van alcohol op het moment van het ongeval. Dat is bijna 2,5 meer dan bij alle letselongevallen op autosnelwegen samen (10 pct). Dat stelt het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) in een nieuwe analyse. Bijna vier op de tien (38 pct) ongevallen met spookrijders doen zich ‘s nachts voor. [naar artikel]
Hoewel de afgelopen tien jaar het aantal motorrijders met 28 procent is toegenomen, deden zich bij dit type weggebruiker in diezelfde periode bijna... [naar artikel]
Meer dan 600 kilometer Vlaamse wegen binnen de bebouwde kom hebben nog altijd geen afgescheiden fietspad. De onveiligheid verhoogt de druk om de snelheidslimiet te verlagen naar 30 kilometer per uur. [naar artikel]
De Gentse binnenstad wordt steeds veiliger. Sinds de invoering van het circulatieplan gebeurden binnen de R40 volgens de politie een kwart minder ongevallen, vergeleken met vorig jaar. 'Een combinatie van de zone 30 en het circulatieplan', klinkt het. In de hele stad daalt het aantal verkeersslachtoffers al vier jaar op rij. [naar artikel]
Op de Belgische snelwegen staat elke dag 26 kilometer kijkfile. Dat is een schatting van het verkeersinstituut Vias in Het Laatste Nieuws, op basis van cijfers in onze buurlanden. In die kijkfiles gebeuren vaak ongevallen en ze kosten de economie veel tijd en geld, en daarom vraagt Vias dat er bij zware ongevallen zogeheten "calamiteitenschermen" geplaatst worden. [naar artikel]
De ochtendspits verloopt bijzonder moeizaam op de Vlaamse wegen. Door een reeks ongevallen staat er al 202 kilometer file, zo meldt het Vlaams Verkeerscentrum. De filedruk ligt erg hoog sinds het begin van dit schooljaar: zo’n kwart hoger dan voor de coronacrisis. [naar artikel]
De ochtendspits verloopt bijzonder moeizaam op de Vlaamse wegen. Door een reeks ongevallen staat er al 202 kilometer file, zo meldt het Vlaams Verkeerscentrum. De filedruk ligt erg hoog sinds het begin van dit schooljaar: zo’n kwart hoger dan voor de coronacrisis. [naar artikel]
In 2019 werden 247 ongevallen met trams van De Lijn geregistreerd waarbij gewonden vielen. Dat zijn er bijna 100 minder dan het jaar voordien. Toen... [naar artikel]
Naar aanleiding van de wereldvrouwendag zondag, wil Vias een einde maken aan vooroordelen over vrouwen achter het stuur. Uit analyses van het instituut voor verkeersveiligheid blijkt dat vrouwen minder risico’s nemen dan mannen en minder betrokken zijn bij zware ongevallen. “Dat komt omdat ze van nature voorzichtiger rijden”, luidt het. [naar artikel]
Het sneeuwt en dat heeft alweer zijn effect op het verkeer. Er gebeurden ook enkele ongevallen en dus stond er op het piekmoment zo’n 230 kilometer file. “Maar we zijn ondertussen over die piek heen”, aldus Peter Bruyninckx, woordvoerder van het Vlaams Verkeerscentrum. [naar artikel]
De verkeersmaatregelen in Gent, waaronder het veelbesproken circulatieplan, leiden tot bijna 35 tot 40 procent minder ongevallen. Dat zegt schepen Filip Watteeuw (Groen). [naar artikel]
Het aantal ongevallen met zwakke weggebruikers in Vlaanderen is vorig jaar licht gestegen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op een schriftelijke vraag van parlementslid en partijgenoot Lorin Parys. Vorig jaar waren er 4.151 verkeersongevallen met zwakke weggebruikers op de Vlaamse gewestwegen, 43 meer dan het jaar voordien. [naar artikel]
Negen op de tien Vlaamse autobestuurders zijn overtuigd van het nut van de snelheidslimieten, maar toch houdt een kwart van de Vlamingen zich niet consequent aan de snelheidslimiet. Dat blijkt uit een online panelbevraging in juni bij 735 Vlaamse autobestuurders tussen 18 en 65 jaar voor de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). [naar artikel]
Er waren deze kerstvakantie minder ongevallen op de skipistes. Reisbijstandsorganisatie VAB noteerde een daling met 31 procent. Vooral tijdens de tweede week waren er minder ongevallen, omdat veel wintersporters vaak gewoon de piste niet op konden door zware sneeuwstormen. In Frankrijk werd zelfs aangeraden om binnen te blijven. [naar artikel]
Negen op de tien Vlaamse autobestuurders zijn overtuigd van het nut van de snelheidslimieten, maar toch houdt een kwart van de Vlamingen zich niet consequent aan de snelheidslimiet. Voornamelijk mannen onder de 45 jaar hebben een zware voet, wat erg verstrekkende gevolgen kan hebben voor andere weggebruikers én voor henzelf. Dat blijkt uit een online panelbevraging in juni bij 735 Vlaamse autobestuurders tussen 18 en 65 jaar voor de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). In een nieuwe campagne wil de VSV beklemtonen dat de snelheidslimiet vooral een veiligheidslimiet is. [naar artikel]
Een kwart van de Belgen werkt dagelijks of wekelijks in de tuin. Dat is iets minder dan het gemiddelde van bijna 1 op de 3 wereldwijd. Een en [naar artikel]
Slimme camera's doen ons trager rijden en maken ons verkeer veiliger. Volgens VIAS daalt het aantal ernstige ongevallen met meer dan de helft door trajectcontroles. Mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) belooft nog eens 69 nieuwe tracés op gewestwegen en meer controle op snelwegen. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met zwakke weggebruikers in Vlaanderen is vorig jaar licht gestegen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op een schriftelijke vraag van parlementslid en partijgenoot Lorin Parys. Vorig jaar waren er 4.151 verkeersongevallen met zwakke weggebruikers op de Vlaamse gewestwegen, 43 meer dan het jaar voordien. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.