Verkeersinstituut Vias pleit voor een verbod op het bezit en gebruik van lachgas voor niet-professionele doeleinden. De oproep komt een dag nadat het Nederlandse ministerie van Volksgezondheid heeft besloten dat lachgas bij onze Noorderburen vanaf 1 januari op de lijst met verboden middelen komt. CD&V steunt het pleidooi en ook vanuit de gezondheidszorg krijgt het instituut bijval. "Halfslachtige maatregelen, zoals een verkoopverbod aan minderjarigen, volstaan niet", zegt spoedarts Jan Stroobants. [naar artikel]
“Dat Vias ons maar probeert te verbieden.” Zo onbewogen reageert Coyote - de Belgische én Europese marktleider in radarmelders - op de zoveelste opschudding rond de verklikkers van flits- en alcoholcontroles. Gisteren eiste verkeersinstituut Vias opnieuw een totaalverbod op al deze systemen. Maar waarom lijkt dat makkelijker gezegd dan gedaan? [naar artikel]
Dat de EU een beetje als regelneef wordt gezien, daar heeft Frans Timmermans, Europees Commissaris voor Klimaat, duidelijk lak aan. De Nederlander, met zijn kenmerkende baard, heeft nogal de neiging om zijn agenda door te drukken, koste wat kost. Zou ging hij op de grote klimaatconferentie in Sharm-el-Sheikh ook erg ver met het EU-standpunt: hij beloofde compensatie […] [naar artikel]
Wie met de motor de weg opgaat, zou helemaal geen alcohol meer mogen drinken. Het aantal ongevallen met motards onder invloed is licht gestegen, zegt Vias. Daarom is het beter om de alcohol te laten. De motards willen iedereen mee in het bad. [naar artikel]
Het aantal bestuurders dat tijdens weeknachten positief blaast, ligt verontrustend hoog. Dat stelt verkeersinstutuut Vias vast na een driejaarlijkse gedragsmeting. "Met 10,7% ligt het aantal dronken bestuurders drie keer zo hoog als tien jaar geleden." [naar artikel]
Verkeersinstituut Vias wil de pakkans voor dronken chauffeurs verhogen door snelheids­controles te privatiseren. Dat schrijven De Standaard en... [naar artikel]
Aan 70 kilometer per uur op de Brusselse Ring met een elektrische step. De beelden zijn ook voor verkeersinstituut Vias verbijsterend. “Dit is totaal onverantwoord gedrag. Zo’n step mag maar 25 kilometer per uur. Als er iets gebeurt, zal hij niet enkel zelf zware verwondingen oplopen, maar hij is ook totaal niet verzekerd”, zegt Benoit Godart, woordvoerder van Vias. [naar artikel]
Verkeersveiligheidsinstituut Vias zet zich in de markt als ‘onafhankelijk, neutraal en objectief’, maar klopt dat wel? Het studiewerk en de adviezen weerspiegelen volgens een aantal experts te vaak de samenstelling van de raad van bestuur. En daar heerst koning auto. [naar artikel]
“Dit is zelden gebeurd”, zegt Stef Willems van verkeersinstituut VIAS. Hij heeft het over de positieve drugtest die de chauffeur van het dodelijke busongeval in Schoten aflegde. Drugs achter het stuur komen de laatste jaren vaker voor, maar bij professionele bestuurders is het een uitzondering. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.