Het aantal doden ter plaatse op de Belgische wegen is tijdens de eerste negen maanden van dit jaar met meer dan 16 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, tot 326. Meer dan een kwart van hen was een voetganger of fietser. Het aantal fietsdoden steeg zelfs van 31 naar 49. Dat is het hoogste aantal van de afgelopen tien jaar, zo blijkt woensdag uit de Verkeersveiligheidsbarometer van verkeersinstituut Vias, op basis van cijfers van de federale politie. [naar artikel]
Een op de drie verkeersdoden was in 2022 een voetganger of fietser, zo blijkt uit de laatste Verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute. Het aantal fietsdoden steeg van 74 naar 95, het hoogste aantal ooit. Bijna de helft van de fietsdoden was ouder dan 65 jaar. Vier op de tien fietsers reed met een elektrische fiets. [naar artikel]
Vorig jaar waren er in België 95 fietsdoden, het hoogste aantal ooit. Een op de drie slachtoffers in ons verkeer was een voetganger of een fietser. Het totaal aantal verkeersdoden in ons land is in 2022 met acht procent gestegen. Dat meldt het verkeersveiligheidsinstituut VIAS in haar jaarlijkse barometer woensdag. Het aantal verkeersdoden daalde wel licht in Vlaanderen, tegenover een stijging in Wallonië en Brussel. [naar artikel]
In de eerste zes maanden van het jaar zijn er er 306 doden gevallen in het Belgische verkeer, een stijging met 27 procent tegenover een jaar eerder (241). De stijging die reeds was ingezet in het eerste kwartaal, na een lange periode met opeenvolgende dalingen, zet zich zo door. Bovendien waren er nooit eerder zoveel fietsdoden, blijkt uit de nieuwe Verkeersveiligheidsbarometer van Vias. [naar artikel]
In de eerste zes maanden van het jaar zijn er er 306 doden gevallen in het Belgische verkeer, een stijging met 27 procent tegenover een jaar eerder (241). De stijging die reeds was ingezet in het eerste kwartaal, na een lange periode met opeenvolgende dalingen, zet zich zo door. Bovendien waren er nooit eerder zoveel fietsdoden, blijkt donderdag uit de nieuwe Verkeersveiligheidsbarometer van Vias. [naar artikel]
Er waren nooit eerder zoveel fietsdoden in het verkeer als in 2019. Dat blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. Ook het aantal fatale ongevallen met auto-inzittenden en voetgangers is het afgelopen jaar sterk gestegen. Het aantal fietsdoden steeg in 2019 van 84 naar 91. In Wallonië was er een verdriedubbeling, van 7 naar 21 fietsdoden. […] Het bericht Stijging in aantal verkeersdoden op Belgische wegen verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
HASSELTTijdens de eerste negen maanden van 2018 stierven er 34 mensen op de Limburgse wegen. Dat zijn er fors meer dan tijdens dezelfde periode vorig jaar, toen 20 weggebruikers het leven lieten. Dat blijkt uit de veiligheidsbarometer van Vias Institute. De kwetsbaarsten onder de Limburgse verkeersslachtoffers zijn fietsers, met twaalf doden. Ook opvallend: liefst één op de drie fietsdoden in Vlaanderen sterft op de Limburgse wegen. [naar artikel]
Na een jarenlange daling stijgt het aantal verkeersdoden in ons land opnieuw. Dat blijkt uit de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Verkeersinstituut VIAS. Opvallend is vooral de stijging van het aantal fietsdoden: dat aantal bereikt een historisch hoogtepunt. ‘Dit is een wake-upcall voor iedereen, niet alleen voor de politiek.’ [naar artikel]
Het aantal fietsdoden in ons land vorig jaar is ten opzichte van 2006 gedaald. Maar het aantal letselongevallen met fietsers in deze periode is sterk gestegen, met 25 procent. Dat blijkt uit cijfers van het Belgisch kenniscentrum voor verkeersveiligheid, Vias Institute. [naar artikel]
De eerste negen maanden van dit jaar vielen 372 verkeersdoden in België. Een stijging van zeventien procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, zo berekende verkeersinstituut Vias. Toen vielen er 319 doden. Nochtans was er met drie procent minder dodelijke slachtoffers een lichte daling in de zomermaanden. “De stijging is vooral te wijten aan de eerste zes maanden die een catastrofe waren op onze wegen”, klinkt het. De stijging was het grootst in Wallonië (van 150 naar 190). In Vlaanderen was die veeleer beperkt (van 160 naar 168). [naar artikel]
Er waren nooit eerder zo veel fietsdoden in het verkeer als in 2019. Dat blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. Het aantal fietsdoden steeg in 2019 van 84 naar 91. In Wallonië was er een verdriedubbeling, van 7 naar 21 fietsdoden. In Vlaanderen daalde het aantal van 75 naar 68. In de provincie Antwerpen steeg het aantal van 11 naar 24. [naar artikel]
Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers op de Belgische wegen is in 2022 gestegen met 8 procent ten opzichte van 2021. Dat blijkt uit de Verkeersveiligheidsbarometer van Vias, op basis van cijfers van de federale politie. 521 personen kwamen om het leven, één op de drie was een voetganger of een fietser. Het aantal fietsdoden steeg van 74 naar 95, dat is het hoogste aantal ooit. Ook het totale aantal letselongevallen steeg naar 37.306 (+9 procent), naar het niveau van 2019. Het aantal gewonden (+8 procent) steeg ook. Alle nationale tendensen vertonen zo een stijging. [naar artikel]
Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers op de Belgische wegen is in 2022 gestegen met 8 procent ten opzichte van 2021. Dat blijkt uit de Verkeersveiligheidsbarometer van Vias, op basis van cijfers van de federale politie. 521 personen kwamen om het leven, één op de drie was een voetganger of een fietser. Het aantal fietsdoden steeg van 74 naar 95, dat is het hoogste aantal ooit. Ook het totale aantal letselongevallen steeg naar 37.306 (+9 procent), naar het niveau van 2019. Het aantal gewonden (+8 procent) steeg ook. Alle nationale tendensen vertonen zo een stijging. [naar artikel]
Mobiliteitsclub VAB merkt door de coronamaatregelen een sterke stijging van het aantal batterijproblemen. Die worden veroorzaakt door langere... [naar artikel]
Het aantal fietsdoden in Vlaanderen is de eerste negen maanden van dit jaar gevoelig gestegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Vorig jaar telde Vlaanderen in die periode nog 25 fietsdoden, dit jaar 35. Volgens ministers van Mobiliteit Bellot en Weyts zijn extra maatregelen op komst, zoals een extra test bij beginnende bestuurders en meer veroordelingen tot een alcoholslot. [naar artikel]
De voorbije 10 jaar zijn er 136 fietsers om het leven gekomen in het Limburgse verkeer. “Fietsers zijn de enige groep weggebruikers in ons land waar we geen daling, maar een stijging van het aantal doden zien”, zegt Stef Willems van het Vias Institute. [naar artikel]
Door de hoge brandstofprijzen is het carpoolen in België de afgelopen maanden sterk toegenomen. Het aantal gecarpoolde kilometers is in de eerste acht maanden van 2022 verdubbeld tegenover vorig jaar. Tegenover 2019 is er een stijging van 40 procent, klinkt het bij Vias Institute. [naar artikel]
Er waren nooit eerder zoveel fietsdoden in het verkeer als in 2019. Dat blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. Vooral in Wallonië steeg het aantal fietsers dat omkwam bij een ongeval sterk. [naar artikel]
Volgens de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute is het aantal doden op onze wegen gevoelig gedaald in de eerste negen maanden van dit jaar: 11 procent minder vergeleken met dezelfde periode in 2016. Nooit eerder vielen er minder verkeersdoden. Het aantal letselongevallen vertoont ook een daling: -6 procent. Alleen in de provincie Antwerpen is er een forse stijging van verkeersdoden. [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden op de Belgische wegen is vorig jaar met 22 procent gedaald ten opzichte van 2019. Er vielen 484 doden, of 134 minder dan in 2019 (618). Het aantal gewonden daalde met 23 procent: van 46.785 naar 36.266 in 2020. Er waren verder een vijfde minder letselongevallen: 29.945 tegenover 37.383 in 2019. Die dalingen zijn te wijten aan de coronamaatregelen die een grote invloed hadden op onze verplaatsingen, zeker in de maanden april en november. Dat leert de verkeersveiligheidsbarometer 2020 van Vias Institute. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.