De beste Belgische krantenkoppen, elke minuut geupdate.

Energieleverancier verhoogt eenzijdig voorschotfactuur en protesteren helpt niet: “Dit is dubbel zoveel als wat ik zou moeten betalen”

Gazet van Antwerpen

24/11/2022 - 05:20

Jurgen Exelmans, zaakvoerder van het carrosseriebedrijf Enzo Repair in Kontich, moet van zijn energieleverancier Octa+ plots een voorschotfactuur van 2.074 euro per maand betalen. Dat is bijna drie keer meer dan wat zijn bedrijf tot hiertoe betaalde. “Dat fors verhoogde bedrag is eenzijdig opgelegd en helemaal niet aangepast aan ons verbruik”, zegt Jurgen Exelmans. Octa+ dreigt ermee om geen energie meer te leveren als Enzo Repair het aangepaste voorschot niet betaalt.


LEES VOLLEDIG ARTIKEL OP GAZET VAN ANTWERPEN

Gerelateerde krantenkoppen:

  1. Voorschotfactuur voor energie maal vier: wat als je dat niet wil of kan betalen? (11/01/2022 - Het Belang van Limburg)
    Om de stijgende prijzen op de internationale markten te kunnen blijven volgen, liet de Luikse energieleverancier Mega 40.000 klanten weten dat de voorschotfactuur fors verhoogt. Ook andere leveranciers kondigden al een sprong aan. Mag dat zomaar? En wat als ik dat niet wil of kan betalen? En zoeken we ons heil dan maar beter in zonnepanelen?
    [naar artikel]
  2. Plots gaat je voorschotfactuur maal vier: wat als je dat niet kan of wil betalen? En moeten we Coucke volgen met zijn zonnepanelen? (11/01/2022 - Het Nieuwsblad)
    Om de stijgende prijzen op de internationale markten te kunnen blijven volgen, liet de Luikse energieleverancier Mega zijn 40.000 klanten weten dat de voorschotfactuur fors verhoogt. Ook andere leveranciers kondigden al een sprong aan. Mag dat zomaar? En wat als ik dat niet wil of kan betalen? En zoeken we ons heil dan maar beter in zonnepanelen?
    [naar artikel]
  3. Voorschotfactuur voor energie maal vier: wat als je dat niet wil of kan betalen? (11/01/2022 - Gazet van Antwerpen)
    Om de stijgende prijzen op de internationale markten te kunnen blijven volgen, liet de Luikse energieleverancier Mega zijn 40.000 klanten weten dat de voorschotfactuur fors verhoogt. Ook andere leveranciers kondigden al een sprong aan. Mag dat zomaar? En wat als ik dat niet wil of kan betalen? En zoeken we ons heil dan maar beter in zonnepanelen?
    [naar artikel]
  4. Energieleverancier dreigt kraan dicht te draaien, maar Jurgen weigert “tweemaal teveel” te betalen: “Ik ben hun bank niet” (24/11/2022 - Het Nieuwsblad)
    Jurgen Exelmans, zaakvoerder van carrosseriebedrijf Enzo Repair in Kontich, moet van zijn energieleverancier Octa+ plots een voorschotfactuur van 2.074 euro per maand betalen. Dat is bijna drie keer meer dan wat zijn bedrijf tot hiertoe betaalde. “Dat fors verhoogde bedrag is eenzijdig opgelegd en helemaal niet aangepast aan ons verbruik”, zegt Jurgen Exelmans. Octa+ dreigt ermee om geen energie meer te leveren als Enzo Repair het aangepaste voorschot niet betaalt.
    [naar artikel]
  5. Kan ik mijn torenhoge voorschotfactuur weigeren te betalen? En wat als je je energieleverancier niet aan de lijn krijgt? (17/10/2022 - Gazet van Antwerpen)
    Verhalen over gezinnen die gigantische voorschotfacturen in de bus krijgen zijn alom tegenwoordig. Maar contact opnemen met de energieleverancier is momenteel niet gemakkelijk. Wat kan je doen als je zo’n torenhoge voorschotfactuur niet wil of kan betalen en hoe ga je dan te werk?
    [naar artikel]
  6. Kan ik weigeren mijn torenhoge voorschotfactuur te betalen? En wat als je je energieleverancier niet aan de lijn krijgt? (17/10/2022 - Het Nieuwsblad)
    Verhalen over gezinnen die gigantische voorschotfacturen in de bus krijgen zijn alom tegenwoordig. Maar contact opnemen met de energieleverancier is momenteel niet gemakkelijk. Wat kan je doen als je zo’n torenhoge voorschotfactuur niet wil of kan betalen en hoe ga je dan te werk?
    [naar artikel]
  7. Kan ik weigeren mijn torenhoge voorschotfactuur te betalen? En wat als je je energieleverancier niet aan de lijn krijgt? (17/10/2022 - Het Belang van Limburg)
    Verhalen over gezinnen die gigantische voorschotfacturen in de bus krijgen zijn alom tegenwoordig. Maar contact opnemen met de energieleverancier is momenteel niet gemakkelijk. Wat kan je doen als je zo’n torenhoge voorschotfactuur niet wil of kan betalen en hoe ga je dan te werk?
    [naar artikel]
  8. Omstreden energieleverancier Mega stuurt ongeziene voorschotfactuur van 7.000 (!) euro naar jong gezin: “Dit is het collectief ruïneren van héél veel Belgen” (16/10/2022 - Het Laatste Nieuws)
    En plots krijg je een voorschotfactuur van je energieleverancier voor het hallucinante bedrag van 7.000 euro... Chloé (29) en Nelson (30), een gezin met een kindje van 21 maanden uit Asse, is één van de gedupeerde klanten van Mega, de energieleverancier die net in het leven was geroepen om energiekosten te drúkken. “De verwarming staat al weken uit en we douchen twee keer per week allemaal samen, wie kan dit nog betalen?”, vertellen ze ons.
    [naar artikel]
  9. Klanten ontsteld nadat energieleverancier Mega ook voorschotfactuur verhoogt bij vast tarief: “Bedrag is plots dubbel zo hoog” (06/10/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Energieleverancier Mega heeft met de stijgende energieprijzen het bedrag van de maandelijkse voorschotten bij zijn klanten opgetrokken. Opmerkelijk: het bedrijf doet dat ook bij mensen die een contract hebben met een vast tarief. Zij reageren ontsteld.
    [naar artikel]
  10. Klanten ontsteld nadat energieleverancier Mega ook voorschotfactuur verhoogt bij vast tarief: “Bedrag is plots dubbel zo hoog” (06/10/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Energieleverancier Mega heeft met de stijgende energieprijzen het bedrag van de maandelijkse voorschotten bij zijn klanten opgetrokken. Opmerkelijk: het bedrijf doet dat ook bij mensen die een contract hebben met een vast tarief. Zij reageren ontsteld.
    [naar artikel]
  11. 8 vragen over je energiefactuur: “Als jouw energieleverancier hoge voorschotten vraagt, moet je in principe niet betalen” (19/10/2022 - Het Laatste Nieuws)
    Chloé (29) en Nelson (30) uit Asse, die samen een kindje van 21 maanden hebben, kregen van energieleverancier Mega een voorschotfactuur van 7.000 euro. Achteraf bleek het echter om een vergissing te gaan. Maar hoe kan je weten wat je echt verbruikt en hoeveel je daarvoor moet betalen? En welke kleine ingrepen maken een groot verschil op je factuur? Wij verzamelen alle info die je helpt om opnieuw grip te krijgen op je energierekening.
    [naar artikel]
  12. Omstreden energieleverancier Mega stuurt ongeziene voorschotfactuur van 7.000 (!) euro naar jong gezin: “We douchen slechts twee keer per week... Samen” (16/10/2022 - Het Laatste Nieuws)
    “De verwarming staat al weken uit en we douchen twee keer per week. Allemaal samen.” Of hoe Chloé (29) en Nelson (30) uit Asse, die samen een kindje van 21 maanden hebben, nu niet meteen grote energieverbruikers zijn. De verbazing mocht dan ook des te groter zijn toen ze van energieleverancier Mega een voorschotfactuur van liefst 7.000 euro kregen. “Wie kan dit nog betalen?”
    [naar artikel]
  13. Voorschotfactuur van 7.000 euro voor jong gezin was ‘menselijke fout’, aldus energieleverancier Mega. “Maakt niet meer uit, wij stappen over” (17/10/2022 - Het Laatste Nieuws)
    “Er lijkt iets fout te zijn gelopen, ik zal de voorschotfactuur opnieuw terugbrengen tot 1.280 euro.” Of hoe het koppel uit Asse dat plots 6.840 euro diende te betalen, maandag alsnog een ‘tegemoetkoming’ van energieleverancier Mega kreeg. Meer zelfs: liefst 350 gezinnen zouden afgelopen weekend een overdreven hoge factuur gekregen hebben na wat Mega nu een “menselijke berekeningsfout” noemt.
    [naar artikel]
  14. Kan ik weigeren mijn torenhoge voorschotfactuur te betalen? En wat als je je energieleverancier niet aan de lijn krijgt? (17/10/2022 - Het Nieuwsblad)
    Verhalen over gezinnen die gigantische voorschotfacturen in de bus krijgen zijn alomtegenwoordig. En in Brussel ging maandag ook de nationale actie ‘Wij betalen niet’ van start die mensen verenigt die hun energiefactuur niet willen of kunnen betalen. Maar mag je zo’n torenhoge voorschotfactuur weigeren? En hoe doe je dat wanneer je je energieleverancier niet aan de lijn krijgt?
    [naar artikel]
  15. Energieleverancier Mega verhoogt nu ook voorschotfactuur van klanten met vast tarief (05/10/2021 - VRT NWS)
    Heel wat klanten met een vast contract bij energieleverancier Mega krijgen het voorstel om hun voorschotfactuur aan te passen. Dat is opmerkelijk want een energieleverancier kan hogere energieprijzen pas beginnen door te rekenen wanneer de duurtijd van zo'n vast contract afloopt. Toch verdedigt Mega de aanpak bij "De inspecteur" op Radio 2.
    [naar artikel]
  16. Energieleverancier Mega verhoogt als enige fors de voorschotfacturen: “90% klanten is akkoord” (09/09/2021 - Gazet van Antwerpen)
    Het Luikse energiebedrijf Mega verhoogt de voorschotfactuur van zowat de helft van zijn klanten fors als gevolg van de sterke stijging van de gas- en elektriciteitsprijzen. De andere energieleveranciers willen voorlopig niet zover gaan.
    [naar artikel]
  17. Energieleverancier Mega verhoogt voorschotfactuur 40.000 klanten opnieuw fors (11/01/2022 - Het Laatste Nieuws)
    Energieleverancier Mega heeft de voorschotfactuur van 40.000 klanten opnieuw fors verhoogd. Dat meldt De Standaard. Het is al de derde keer sinds augustus dat de voorschotfacturen van Mega worden aangepast.
    [naar artikel]
  18. Kan ik weigeren mijn torenhoge voorschotfactuur te betalen? En wat als je je energieleverancier niet aan de lijn krijgt? (18/10/2022 - Het Belang van Limburg)
    Verhalen over gezinnen die gigantische voorschotfacturen in de bus krijgen zijn alomtegenwoordig. Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) dreigde afgelopen weekend al met boetes en dwangsommen voor energieleveranciers die inbreuken blijven plegen tegen de informatieplicht. Maar mag je zo’n torenhoge voorschotfactuur weigeren? En hoe doe je dat wanneer je je energieleverancier niet aan de lijn krijgt?
    [naar artikel]
  19. Mega verhoogt voorschotfactuur fors, ook bij andere leveranciers stijgingen verwacht (11/01/2022 - Het Belang van Limburg)
    De Luikse energieleverancier Mega heeft opnieuw 40.000 klanten laten weten dat hun voorschotfactuur fors verhoogd wordt. Ook consumenten die elders klant zijn, kunnen forse verhogingen verwachten.
    [naar artikel]
  20. Mega verhoogt voorschotfactuur opnieuw fors, ook klanten van andere energieleveranciers kunnen hetzelfde verwachten (11/01/2022 - Het Nieuwsblad)
    De Luikse energieleverancier Mega heeft opnieuw 40.000 klanten laten weten dat hun voorschotfactuur fors verhoogd wordt. Ook consumenten die elders klant zijn, kunnen forse verhogingen verwachten.
    [naar artikel]
  21. Mega verhoogt voorschotfactuur opnieuw fors, ook klanten van andere energieleveranciers kunnen hetzelfde verwachten (11/01/2022 - Gazet van Antwerpen)
    De Luikse energieleverancier Mega heeft opnieuw 40.000 klanten laten weten dat hun voorschotfactuur fors verhoogd wordt. Ook consumenten die elders klant zijn, kunnen forse verhogingen verwachten.
    [naar artikel]
  22. Officieel: energieleveranciers mogen voorschotfactuur niet langer eenzijdig verhogen (19/11/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Energieleveranciers mogen de voorschotfactuur niet langer eenzijdig verhogen. Het wordt goedkoper om van een variabel naar een vast contract over te stappen en wie niet langer van een sociaal tarief geniet, moet voortaan automatisch het goedkoopste tarief krijgen. Dat staat in een wetsontwerp dat vandaag groen licht kreeg van de ministerraad.
    [naar artikel]
  23. “Een voorschotfactuur van 2.417 euro kunnen wij niet betalen.” Tal van Vlamingen zijn de wanhoop nabij met hun energiefactuur (22/09/2022 - Het Laatste Nieuws)
    Een gezin van vier kreeg deze maand een voorschotfactuur van 2.417 euro in de bus. Een kleine 1.000 euro minder dan hun netto-inkomen. Een alleenstaande dame moet van haar energiemaatschappij 1.077 euro ophoesten, terwijl ze 1.400 euro per maand heeft. Waar gaat dit naartoe? “Ja, de prijzen zijn gestegen, maar dít is van de pot gerukt”, zegt Kurt Hernot van energiewaakhond CREG in Dag Allemaal.
    [naar artikel]
  24. Gezin uit Brasschaat krijgt al jaar elektriciteit, maar geen voorschotfactuur: “Gesmeekt om te mogen betalen, maar het mocht niet” (15/11/2022 - Gazet van Antwerpen)
    Een gezin uit Brasschaat krijgt al een jaar elektriciteit, maar heeft daar nog geen enkele voorschotfactuur voor ontvangen. Ook niet na tientallen telefoons naar intussen twee energieleveranciers en netbeheerder Fluvius. Het verlamt het gezin, want ooit volgt de eindafrekening. En die ligt hoog, in tijden van exploderende energieprijzen. “Ik heb gesmeekt om mijn meterstanden te mogen doorgeven”, zegt Peggy. “Het ging niet.”
    [naar artikel]
  25. Gezin uit Brasschaat krijgt al jaar elektriciteit, maar geen voorschotfactuur: “Gesmeekt om te mogen betalen, maar het mocht niet” (15/11/2022 - Het Nieuwsblad)
    Een gezin uit Brasschaat krijgt al een jaar elektriciteit, maar heeft daar nog geen enkele voorschotfactuur voor ontvangen. Ook niet na tientallen telefoons naar intussen twee energieleveranciers en netbeheerder Fluvius. Het verlamt het gezin, want ooit volgt de eindafrekening. En die ligt hoog, in tijden van exploderende energieprijzen. “Ik heb gesmeekt om mijn meterstanden te mogen doorgeven”, zegt Peggy. “Het ging niet.”
    [naar artikel]
  26. Energieleverancier Mega verdedigt zich: "9 op de 10 klanten aanvaarden hogere voorschotfactuur" (26/10/2021 - VRT NWS)
    Volgens energieleverancier Mega aanvaarden 9 op de 10 klanten het voorstel voor een hogere voorschotfactuur. Daarmee reageert het bedrijf op het nieuws dat de Economische Inspectie een onderzoek heeft geopend naar het bedrijf, na honderden klachten over die hogere voorschotten.
    [naar artikel]
  27. Dubbel zoveel Belgen kunnen energie niet betalen, tegenover vorig jaar (12/08/2022 - Het Nieuwsblad)
    In vergelijking met een jaar geleden hebben meer dan dubbel zoveel Belgen problemen om hun energiefactuur te betalen. De grootste energieleveranciers zien een opmerkelijke stijging in het aantal aanvragen voor afbetalingsplannen, meldt het Laatste Nieuws vrijdag.
    [naar artikel]
  28. Dubbel zoveel Belgen kunnen energie niet betalen, tegenover vorig jaar (12/08/2022 - Het Belang van Limburg)
    In vergelijking met een jaar geleden hebben meer dan dubbel zoveel Belgen problemen om hun energiefactuur te betalen. De grootste energieleveranciers zien een opmerkelijke stijging in het aantal aanvragen voor afbetalingsplannen, meldt het Laatste Nieuws vrijdag.
    [naar artikel]
  29. Verander je best nu van energieleverancier? Is jouw voorschotfactuur ‘oké’? En wat als je niet meer kan betalen? Jullie vragen beantwoord (30/08/2022 - Het Nieuwsblad)
    “Met welke vragen zit jij over je energiefactuur?” Via een oproep op onze site, vroegen we aan onze lezers met welke vragen zij zitten over hun energiefactuur. De meest voorkomende vragen schotelden we voor aan experts. Dit zijn jullie meest prangende energievragen, en de antwoorden.
    [naar artikel]
  30. Verander je best nu van energieleverancier? Is jouw voorschotfactuur ‘oké’? En wat als je niet meer kan betalen? Jullie vragen beantwoord (30/08/2022 - Gazet van Antwerpen)
    “Met welke vragen zit jij over je energiefactuur?” Via een oproep op onze site, vroegen we aan onze lezers met welke vragen zij zitten over hun energiefactuur. De meest voorkomende vragen schotelden we voor aan experts. Dit zijn jullie meest prangende energievragen, en de antwoorden.
    [naar artikel]
  31. Duizenden klanten krijgen nog factuur van failliete energieleverancier in mailbox, en die kunnen ze best betalen (10/04/2022 - Gazet van Antwerpen)
    Duizenden klanten van het failliete Vlaamse Energieleverancier BV vinden tegenwoordig nog een factuur in hun mailbox. “Het bedrijf is toch failliet, moet ik dit nog betalen?” vraagt een lezer zich af. “Het gaat om de eindafrekening die door de curator is verstuurd. En ja, die moet betaald worden”, zegt de Ombudsman voor Energie.
    [naar artikel]
  32. Duizenden klanten krijgen nog factuur van failliete energieleverancier in mailbox, en die kunnen ze best betalen (09/04/2022 - Het Belang van Limburg)
    Duizenden klanten van het failliete Vlaamse Energieleverancier BV vinden tegenwoordig nog een factuur in hun mailbox. “Het bedrijf is toch failliet, moet ik dit nog betalen?” vraagt een lezer zich af. “Het gaat om de eindafrekening die door de curator is verstuurd. En ja, die moet betaald worden”, zegt de Ombudsman voor Energie.
    [naar artikel]
  33. Dubbel zoveel Belgen kunnen energiefactuur niet betalen, tegenover vorig jaar (12/08/2022 - Gazet van Antwerpen)
    In vergelijking met een jaar geleden hebben meer dan dubbel zoveel Belgen problemen om hun energiefactuur te betalen. De grootste energieleveranciers zien een opmerkelijke stijging in het aantal aanvragen voor afbetalingsplannen, meldt Het Laatste Nieuws vrijdag.
    [naar artikel]
  34. Duizenden Limburgers dupe van failliete energieleverancier: “Nieuw contract wordt pak duurder” (07/12/2021 - Het Belang van Limburg)
    De Brusselse ondernemingsrechtbank heeft de Vlaamse Energieleverancier dinsdag officieel failliet verklaard. Duizenden Limburgse gezinnen moeten nu zo snel mogelijk op zoek naar een nieuwe leverancier. “Maar ze vallen niet zonder elektriciteit of gas”, verzekert netbeheerder Fluvius.
    [naar artikel]
  35. Liliane wordt tegen haar zin klant bij nieuwe energieleverancier en moet plots meer betalen als ze terugkeert naar oude (03/10/2022 - Gazet van Antwerpen)
    Totaal ongewild werd Liliane klant bij een andere energieleverancier. “Pas na uren telefoneren kon ik terug, maar toen moest ik plots méér betalen. Heb ik geen recht op een compensatie?”
    [naar artikel]
  36. INTERVIEW. Grote baas van Eneco over energiecrisis: “Iemand moet uiteindelijk betalen” (18/09/2022 - Het Laatste Nieuws)
    Nee, voor overwinsten moeten we niet bij Eneco zijn. En onze overheid had al veel sneller in gang moeten schieten. Dat zegt Jean-Jacques Delmée, CEO van de derde grootste energieleverancier van België in een uitgebreid interview. “Onze gezinnen en bedrijven verdienen een snellere en betere aanpak dan tot nu toe het geval was.”
    [naar artikel]
  37. Tweedeverblijver is “melkkoe” van de kust: in deze gemeenten betaal je dubbel zoveel belastingen als eigen inwoners (21/04/2022 - Het Laatste Nieuws)
    Eigenaars van een tweede verblijf zijn hoe langer hoe meer de melkkoe van onze kustgemeenten. Die halen nu al ruim dubbel zoveel belastingen op bij tweedeverblijvers als bij de eigen inwoners. “Wel 1.200 euro taks voor een vakantiestudiootje, terwijl een vaste bewoner met een dikke villa nul euro belasting betaalt, dat is niet redelijk.”
    [naar artikel]
  38. Klanten Vlaamse Energieleverancier getuigen na faillissement: “Noodleverancier is de duurste van allemaal” (07/12/2021 - Het Belang van Limburg)
    Ruim 70.000 klanten van de Vlaamse Energieleverancier hebben via de media moeten vernemen dat hun stroomleverancier de kraan dicht draait. En dat betreuren ze. “We wisten dat er iets scheelde, maar dat een stroomleverancier failliet kon gaan, geloofden we niet”, zegt Clara uit Sint-Niklaas.
    [naar artikel]
  39. Grondstoffenprijzen stijgen: “Op termijn zal ook ons pintje duurder worden” (13/08/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Belgische voedingsbedrijven zien de prijzen die ze moeten betalen voor hun grondstoffen exploderen. Nederlanders moeten al meer betalen voor een biertje van Heineken. KBC-econoom Tom Simonts denkt dat we in België op termijn ook meer voor ons bier zullen moeten betalen. "Als er één bierproducent zijn prijs verhoogt, dan zal de rest volgen."
    [naar artikel]
  40. Oost-Vlamingen die intekenden op groepsaankoop van Vlaamse Energieleverancier moeten zelf op zoek naar oplossing: “Niemand wil 26.000 klanten overnemen” (13/12/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Wie een energiecontract bij de Vlaamse Energieleverancier had getekend via de groepsaankoop van Oost-Vlaanderen, moet zelf voor een nieuwe leverancier zorgen. Provincie Oost-Vlaanderen heeft de opties voor een collectieve heronderhandeling bekeken, maar die blijken niet voorhanden te zijn. Op 7 december ging de energieleverancier failliet. “Burgers kunnen wel bij ons terecht voor advies en begeleiding.”
    [naar artikel]
  41. Klanten Vlaamse Energieleverancier getuigen na faillissement: “Noodleverancier die ons tijdelijk van energie moet voorzien, is de duurste van allemaal” (07/12/2021 - Gazet van Antwerpen)
    Ruim 70.000 klanten van de Vlaamse Energieleverancier hebben via de media moeten vernemen dat hun stroomleverancier de kraan dicht draait. En dat betreuren ze. “We wisten dat er iets scheelde, maar dat een stroomleverancier failliet kon gaan dat geloofden we niet”, zegt Clara uit Sint-Niklaas.
    [naar artikel]
  42. Klanten Vlaamse Energieleverancier getuigen na faillissement: “Noodleverancier die ons tijdelijk van energie moet voorzien, is de duurste van allemaal” (07/12/2021 - Het Nieuwsblad)
    Ruim 70.000 klanten van de Vlaamse Energieleverancier hebben via de media moeten vernemen dat hun stroomleverancier de kraan dicht draait. En dat betreuren ze. “We wisten dat er iets scheelde, maar dat een stroomleverancier failliet kon gaan dat geloofden we niet”, zegt Clara uit Sint-Niklaas.
    [naar artikel]
  43. Na problemen bij nog een energieleverancier: “VREG was compleet voor gek verklaard als het dit scenario had opgesteld” (21/12/2021 - Het Nieuwsblad)
    Twintigduizend klanten van energieleverancier Watz – “gewoon Watz, geen gezever” –?moeten halsoverkop op zoek naar een andere leverancier, nu het bedrijf “zijn verplichtingen niet langer nakomt”, aldus netbeheerder Fluvius. Het is al het derde energiebedrijf dat in moeilijkheden komt. En volgens experts zitten er nog bedrijven in erg slechte papieren, nu de elektriciteits- en gasprijzen op korte tijd explodeerden.
    [naar artikel]
  44. Klant bij Mega? Dan is de kans groot dat je voorschotfactuur fors hoger wordt (09/09/2021 - Het Nieuwsblad)
    Het Luikse energiebedrijf Mega verhoogt de voorschotfactuur van zowat de helft van zijn klanten fors als gevolg van de sterke stijging van de gas- en elektriciteitsprijzen. De andere energieleveranciers willen voorlopig niet zover gaan. Waarom neemt Mega dan (nu al) deze stap?
    [naar artikel]
  45. Staatssecretaris Eva De Bleeker is duidelijk: “Energieleverancier moet voorschotfactuur sneller aanpassen als marktprijzen dalen” (22/10/2022 - Gazet van Antwerpen)
    Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) wil dat de voorschotfacturen voor energie ook verlagen als de prijzen op de markten laag blijven. “Als de marktprijzen significant dalen, wil dat zeggen dat de prijzen verlagen voor de leveranciers. Het kan niet zijn dat de consument bankier speelt voor energieleveranciers”, zei ze zaterdag in De Ochtend op Radio 1.
    [naar artikel]
  46. Yoeri (42) en Shana (38) verbruikten dubbel zoveel energie als een gemiddeld gezin: “We investeren nu 54.000 euro om onze factuur naar beneden te krijgen” (14/11/2022 - Het Laatste Nieuws)
    Een voorschotfactuur van 1.902 euro kwam als een koude douche voor Yoeri Smits (42) en zijn vrouw Shana (38) uit Sint-Niklaas. Hun verbruik lag blijkbaar dubbel zo hoog als dat van een gemiddeld gezin. Hoog tijd om in te grijpen, dacht het koppel dat ondertussen aan het verbouwen is. Ze vertellen welke werken ze laten uitvoeren en wat dat hen zal kosten. Ook energie-expert Stijn Verbeke (UA) bekijkt het totaalplaatje: heeft het gezin de juiste keuzes gemaakt? En hoe kunnen ze in de toekomst nog meer besparen?
    [naar artikel]
  47. Duizenden klanten krijgen nog factuur van failliete energieleverancier in mailbox, en die kunnen ze best betalen (09/04/2022 - Het Nieuwsblad)
    Duizenden klanten van het failliete Vlaamse Energieleverancier BV vinden tegenwoordig nog een factuur in hun mailbox. “Het bedrijf is toch failliet, moet ik dit nog betalen?” vraagt een lezer zich af. Veel klanten hebben meteen na het nieuws over het faillissement hun domiciliëring stopgezet en zelfs geld teruggevorderd.
    [naar artikel]
  48. Wordt Mega volgende energieleverancier in problemen? “Geen acuut gevaar” en “situatie niet te vergelijken” (07/12/2021 - Het Laatste Nieuws)
    “Er is geen reden tot ongerustheid over onze situatie.” Zo reageert de Waalse energieleverancier Mega op het faillissement van de Vlaamse Energieleverancier. De naam van Mega valt regelmatig als het gaat om andere energiespelers die in de problemen dreigen te komen. Maar daar is niets van aan, benadrukt het bedrijf zelf. Ook volgens Test-Aankoop dreigt geen acuut gevaar.
    [naar artikel]
  49. “Belg kreeg te vaak de boodschap: ga voor laagste prijs”: hoe kon het zover komen met Vlaamse Energieleverancier? (08/12/2021 - Gazet van Antwerpen)
    Het faillissement van de Vlaamse Energieleverancier zadelt niet enkel 70.000 klanten met een kater vanjewelste op, het doet ook meer en meer vragen rijzen over hoe het zover is kunnen komen. “Misschien lag de focus te extreem op de laagste prijs en te weinig op kwaliteit”, klinkt het bij sectorfederatie FEBEG. “Consumenten moeten toch kunnen besparen?” reageert Test Aankoop.
    [naar artikel]

Voor informatie mail naar [email protected]. Disclaimer. Privacy policy