Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
De Standaard

Wat brengt de kilometerheffing voor vrachtwagens op?

31/03/2017 - 14:42
"Op 1 april vorig jaar werd de kilometerheffing voor vrachtwagens vanaf 3,5 ton werd ingevoerd, voornamelijk op onze snelwegen. Hoeveel geld bracht dat tot nu toe in het laatje? "

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Viapass: Belgische kilometerheffing brengt in zesde werkingsjaar 822 miljoen op (26/05/2022 - Express)

De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft in België het voorbije werkjaar, dat eind maart werd afgesloten, 822,4 miljoen euro inkomsten opgeleverd. Dat betekende een stijging met 8,8 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van Viapass, de interregionale entiteit die de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert en controleert. “De kilometerheffing voor vrachtwagens werd in […] [naar artikel]


2. Buitenlandse vrachtwagens betaalden vorig jaar 380 miljoen aan kilometerheffing (17/01/2019 - Het Nieuwsblad)

Ruim de helft (53,3 procent) van de opbrengst van de kilometerheffing, die sinds 1 april 2016 in ons land van kracht is voor vrachtwagens, was vorig jaar afkomstig van vrachtwagens met een registratie in het buitenland. Dat blijkt uit cijfers van Viapass, het publiek orgaan dat de kilometerheffing coördineert en controleert in België. [naar artikel]


3. Buitenlandse vrachtwagens betaalden vorig jaar 380 miljoen euro aan kilometerheffing (17/01/2019 - De Morgen)

Ruim de helft (53,3 procent) van de opbrengst van de kilometerheffing, die sinds 1 april 2016 in ons land in voege is voor vrachtwagens, was vorig jaar afkomstig van vrachtwagens met een registratie in het buitenland. Dat blijkt uit cijfers van Viapass, het publiek orgaan dat de kilometerheffing coördineert en controleert.  [naar artikel]


4. “Enkel slimme kilometerheffing voor alle voertuigen kan files echt oplossen” (24/04/2018 - Gazet van Antwerpen)

De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft amper een effect op de verkeersdrukte. Dat meldt werkgeversorganisatie Voka dinsdag in een reactie op de cijfers van Viapass, het publieke orgaan dat de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert in België. [naar artikel]


5. Kilometerheffing vrachtwagens brengt 2,4 miljoen per dag op (30/09/2016 - De Tijd)

10:13 Op werkdagen rijden er gemiddeld 135.000 trucks van meer dan 3,5 ton op de Belgische wegen. De inning van de kilometerheffing loopt na zes maanden vlot, zegt Viapass, de overheidsorganisatie die de ki... [naar artikel]


6. Kilometerheffing vrachtwagens levert elke werkdag 2,4 miljoen euro op (30/09/2016 - Knack)

De kilometerheffing voor vrachtwagens, die sinds begin april in voege is, levert op werkdagen gemiddeld ongeveer 2,4 miljoen euro aan inkomsten op in België. Dat blijkt uit een evaluatie door Viapass, de overheidsorganisatie die de kilometerheffing coördineert. [naar artikel]


7. Inkomsten uit kilometerheffing vrachtwagens blijven stijgen (23/01/2020 - Het Laatste Nieuws)

In de eerste helft van 2019 heeft de Vlaamse overheid 228,1 miljoen euro gepuurd uit de kilometerheffing op vrachtwagens die op 1 april 2016 werd... [naar artikel]


8. Transportsector wil kilometerheffing uitbreiden: “Het gaat van kwaad naar erger” (30/11/2016 - Gazet van Antwerpen)

Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. Die kilometerheffing bestaat sinds 1 april enkel voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. “We moeten een kilometerheffing invoeren voor iedereen, ook voor kleine vrachtwagens en personenwagens”, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra woensdag in De Tijd. “Dat zal pas een impact hebben op de mobiliteit en de doorstroming verbeteren.” [naar artikel]


9. Transportsector wil kilometerheffing uitbreiden naar alle voertuigen (30/11/2016 - Het Belang van Limburg)

Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. Die kilometerheffing bestaat sinds 1 april enkel voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. “We moeten een kilometerheffing invoeren voor iedereen, ook voor kleine vrachtwagens en personenwagens”, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra woensdag in De Tijd. “Dat zal pas een impact hebben op de mobiliteit en de doorstroming verbeteren.” [naar artikel]


10. Kilometerheffing voor vrachtwagens brengt ons land 676 miljoen op (22/01/2018 - VRT NWS)

Viapass heeft de inkomsten van de kilometerheffing in 2017 gepubliceerd. Viapass is het bedrijf dat voor de overheid de kilometerheffing int. Die inkomsten zijn gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2016 tot 676 miljoen euro. Bijna tweederde daarvan (424,4 miljoen) wordt in Vlaanderen geïnd, 241,5 miljoen in Wallonië en 10,1 miljoen in Brussel. [naar artikel]


11. Uitbreiding van de kilometerheffing voor vrachtwagens om sluipverkeer tegen te gaan (26/10/2017 - VRT NWS)

De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft niet geleid tot een algemene verschuiving van het verkeer naar kleinere wegen. Maar op specifieke plaatsen is er wel een probleem en daar zal er binnenkort dan ook tol moeten worden betaald. [naar artikel]


12. Kilometerheffing voor vrachtwagens UITGEBREID (26/10/2017 - De Morgen)

De kilometerheffing voor vrachtwagens wordt uitgebreid naar gewestwegen die tot nu toe gratis zijn. Dat vernam onze redactie uit goede bron. Aanleiding is de aanhoudende overlast door sluipverkeer. [naar artikel]


13. Opbrengsten kilometerheffing minder dan verwacht (31/03/2017 - De Redactie)

Morgen exact een jaar geleden werd in ons land de kilometerheffing voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton ingevoerd. Het systeem brengt per werkdag tot 2,4 miljoen euro op. Een stuk lager dan verwacht, maar toch wordt de werking ervan positief geëvalueerd. [naar artikel]


14. Kilometerheffing vrachtwagens levert elke werkdag 2,4 miljoen op (30/09/2016 - Het Laatste Nieuws)

De kilometerheffing voor vrachtwagens, die sinds begin april in voege is, levert op werkdagen gemiddeld ongeveer 2,4 miljoen euro aan inkomsten [naar artikel]


15. Febetra: "Systeem kilometerheffing vrachtwagens kan nog beter" (30/09/2016 - Het Laatste Nieuws)

Zes maanden na de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens zijn er nog altijd verbeteringen mogelijk aan het systeem. Dat zegt [naar artikel]


16. “Vrachtwagens moeten ook op onze gewestwegen kilometerheffing betalen” (20/03/2017 - Gazet van Antwerpen)

“Vrachtwagens moeten vanaf september ook kilometerheffing betalen op gewestwegen.” Dat voorstel lanceert sp.a. Sinds april vorig jaar moeten vrachtwagens al betalen als ze de snelweg gebruiken. Daarom wijken zware vrachtwagens uit naar kleinere gewest-wegen. Gemeenten als Essen, Wuustwezel, Malle en Kalmthout zien op deze manier het sluipverkeer toenemen. Een bijkomende heffing zou dat moeten stoppen. [naar artikel]


17. Recordboetes voor kilometerheffing vrachtwagens uitgeschreven (28/02/2024 - De Tijd)

11:29 Vorig jaar werd in Vlaanderen voor 19 miljoen euro aan boetes uitgeschreven voor vrachtwagens die niet in regel waren met de kilometerheffing, maar buitenlandse bedrijven blijken slechte betalers. 'Ee... [naar artikel]


18. Ruim 800.000 vrachtwagens minder, toch brengt kilometerheffing recordbedrag op én is er niet minder file (09/06/2023 - Gazet van Antwerpen)

Er zijn in een jaar tijd ruim 800.000 vrachtwagens minder op de Belgische tolwegen. Dat is het laagste aantal in vijf jaar tijd, op het coronajaar 2020-2021 na. Ondanks die vermindering leverde de kilometerheffing toch een recordopbrengst van 838,41 miljoen euro op. En minder file was er niet. [naar artikel]


19. Vrachtwagens uit de spits: De Backer wil 's nachts lagere kilometerheffing (10/11/2017 - Het Laatste Nieuws)

Staatssecretaris voor de strijd tegen sociale fraude Philippe De Backer (Open Vld) pleit ervoor de kilometerheffing voor vrachtwagens 's nachts... [naar artikel]


20. Vrachtwagen Essers 8.000 uur per jaar langer onderweg door files (30/11/2016 - Het Belang van Limburg)

Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. Die kilometerheffing bestaat sinds 1 april enkel voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. “We moeten een kilometerheffing invoeren voor iedereen, ook voor kleine vrachtwagens en personenwagens”, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra woensdag in De Tijd. “Dat zal pas een impact hebben op de mobiliteit en de doorstroming verbeteren.” [naar artikel]


21. Sluipverkeer van vrachtwagens? 'Breid kilometerheffing uit' (13/04/2019 - De Morgen)

Een jaar na de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens wordt de roep om een uitbreiding steeds luider. CD&V en Open Vld vragen, net als de oppositiepartijen, het stijgende sluipverkeer tegen te gaan. Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) belooft zijn uiterste best te doen, maar een concrete timing is er nog niet. [naar artikel]


22. Vooral buitenlanders betalen Waalse kilometerheffing (06/03/2018 - De Standaard)

De Waalse overheid heeft vorig jaar zowat 241,5 miljoen euro (zonder btw) inkomsten gehaald uit de kilometerheffing voor vrachtwagens. Buitenlandse vrachtwagens zijn goed voor 58 procent van de inkomsten. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!