De kilometerheffing heeft in Wallonië ongeveer 16 miljoen euro minder opgebracht dan bij een eerste raming werd verwacht. Ook in Brussel valt de opbrengst tegen. [naar artikel]
De Vlaamse Confederatie Bouw wil dat Vlaanderen een inhaalbeweging voortzet voor het onderhoud van de Vlaamse wegeninfrastructuur. De opbrengsten van de kilometerheffing moeten daarom integraal naar investeringen in mobiliteit gaan, zo lobbyt de VCB donderdag naar aanleiding van de ingestorte brug in Genua. [naar artikel]
De Vlaamse Confederatie Bouw wil dat Vlaanderen een inhaalbeweging voortzet voor het onderhoud van de Vlaamse wegeninfrastructuur. De opbrengsten van de kilometerheffing moeten daarom integraal naar investeringen in mobiliteit gaan, zo lobbyt de VCB vandaag naar aanleiding van de ingestorte brug in Genua. De Vlaamse bouwsector neemt de gelegenheid te baat nu blijkt dat in […] Het bericht VCB: opbrengsten kilometerheffing moeten integraal naar mobiliteit gaan verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Vorig jaar was ruim de helft van de opbrengst van de kilometerheffing, die sinds 1 april 2016 in voege is, afkomstig van vrachtwagens met een registratie in het buitenland. Dat blijkt uit het jaarverslag van Viapass, het publieke orgaan dat de kilometerheffing coördineert in België. [naar artikel]
Er zijn in een jaar tijd ruim 800.000 vrachtwagens minder op de Belgische tolwegen. Dat is het laagste aantal in vijf jaar tijd, op het coronajaar 2020-2021 na. Ondanks die vermindering leverde de kilometerheffing toch een recordopbrengst van 838,41 miljoen euro op. En minder file was er niet. [naar artikel]
16:13 Kilometerheffing op alle Vlaamse wegen is een goed idee, is bij mobiliteits- en autofederaties te horen. Maar ze moet wel tot minder files leiden en het zal vooral de beroepsbevolking zijn die ze beta... [naar artikel]
Het Federaal Agentschap van de Schuld heeft de opbrengsten van de nieuwe staatsbons bekendgemaakt. Zoals verwacht, zullen die minder opbrengen dan de eenjarige staatsbon die overheid in september heeft uitgegeven. In het nieuws: De nieuwe staatsbons hebben een looptijd van vijf en acht jaar. Die zullen respectievelijk 2,6 en 2,8 procent bruto opbrengen. Lucratievere bancaire […] [naar artikel]
De kilometerheffing heeft in Wallonië slechts 174,5 miljoen euro opgebracht sinds de regeling op 1 april werd ingevoerd. Het Waalse Gewest had [naar artikel]
Met de inkomsten uit een kilometerheffing zou Vlaanderen een lastenverlaging tot 4,5 miljard kunnen doorvoeren. Dat blijkt uit een nieuwe studie. “Maatschappelijk gezien zijn er alleen positieve effecten.” [naar artikel]
“Een slimme kilometerheffing kan een belangrijk deel zijn van de mobiliteitsoplossing”, stelt een onderzoek in opdracht van de Vlaamse overheid. Maar de regering wil er nog altijd niet van weten. [naar artikel]
Uit vrees voor minder belastinginkomsten zijn de Vlaamse meerderheidspartijen bereid om opnieuw te debatteren over de kilometerheffing. 'Ik ben ervan overtuigd: rekeningrijden gaat er komen', zegt Griet De Ceuster van Transport & Mobility Leuven. [naar artikel]
De kilometerheffing op onze autosnelwegen doet het vrachtverkeer op gewestwegen fors toenemen. Dat is de conclusie van Vlaams volksvertegenwoordiger Dirk De Kort (CD&V), die zich in de materie verdiepte. Hij stelt een uitbreiding van de kilometerheffing voor. [naar artikel]
Politiediensten vinden bij wegcontroles geregeld truckers die gebruik maken van een gps-stoorzender om de kilometerheffing te ontlopen. “Wie betrapt wordt riskeert een boete tot 50.000 euro”, zegt Viapass, de overheidsdienst die de kilometerheffing coördineert. [naar artikel]
De Vlaamse regering heeft beslist om in de volgende legislatuur een slimme kilometerheffing voor personenwagens in te voeren. Hoe meer u tijdens spitsuren op de weg bent, hoe meer belastingen u betaalt. En op een filegevoelige plaats zoals de Ring zult u meer betalen dan op een weg die minder druk bezet is. [naar artikel]
Er komt geen wegenvignet in België. Dat bevestigen verschillende regeringsbronnen. De Vlaamse regering vloeide nooit over van enthousiasme, maar nu beseft ook de Waalse dat het vignet minder rendabel is dan verwacht. 'We gaan alleen verder met de kilometerheffing', zegt een onderhandelaar. [naar artikel]
Na de bocht van de N-VA over de kilometerheffing herinnert regeringspartner CD&V eraan dat zijn partijn ook altijd een belangrijke voorwaarde heeft verbonden aan de invoering van kilometerheffing. “De kilometerheffing heeft geen enkele zin als er geen volwaardig alternatief is voor de auto”, zegt CD&V-mobiliteitsexpert Lode Ceyssens in “De ochtend” op Radio 1. [naar artikel]
Brussel gaat door met de kilometerheffing, of Vlaanderen nu wil of niet. ‘We kunnen niet nog eens vijf jaar aanmodderen’, zegt Brussels mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen). Al doet ze met een ‘kilometerheffing light’ wel een toegeving. [naar artikel]
De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft amper een effect op de verkeersdrukte. Dat meldt werkgeversorganisatie Voka dinsdag in een reactie op de cijfers van Viapass, het publieke orgaan dat de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert in België. [naar artikel]
De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft in België het voorbije werkjaar, dat eind maart werd afgesloten, 822,4 miljoen euro inkomsten opgeleverd. Dat betekende een stijging met 8,8 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van Viapass, de interregionale entiteit die de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert en controleert. “De kilometerheffing voor vrachtwagens werd in […] [naar artikel]
De kilometerheffing voor vrachtwagens, die sinds begin april in voege is, levert op werkdagen gemiddeld ongeveer 2,4 miljoen euro aan inkomsten op in België. Dat blijkt uit een evaluatie door Viapass, de overheidsorganisatie die de kilometerheffing coördineert. [naar artikel]
Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. Die kilometerheffing bestaat sinds 1 april enkel voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. “We moeten een kilometerheffing invoeren voor iedereen, ook voor kleine vrachtwagens en personenwagens”, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra woensdag in De Tijd. “Dat zal pas een impact hebben op de mobiliteit en de doorstroming verbeteren.” [naar artikel]
Het Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie (BIPT), de federale wegpolitie en Viapass, de overheidsdienst die de kilometerheffing coördineert, hebben vanochtend een grootscheepse controleactie gehouden in Brussel, Vlaanderen en Wallonië. Ze waren onder meer op zoek naar stoorzenders om de kilometerheffing te ontlopen. [naar artikel]
De kilometerheffing voor vrachtwagens, die sinds begin april in voege is, levert op werkdagen gemiddeld ongeveer 2,4 miljoen euro aan inkomsten op in België. Dat blijkt uit een evaluatie door Viapass, de overheidsorganisatie die de kilometerheffing coördineert. [naar artikel]
Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. Die kilometerheffing bestaat sinds 1 april enkel voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. “We moeten een kilometerheffing invoeren voor iedereen, ook voor kleine vrachtwagens en personenwagens”, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra woensdag in De Tijd. “Dat zal pas een impact hebben op de mobiliteit en de doorstroming verbeteren.” [naar artikel]
€ 2,4 miljoen levert de kilometerheffing voor vrachtwagens op werkdagen gemiddeld op [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.