De fietspaden die vorig jaar nog werden aangelegd langs de N13 in Nijlen en Grobbendonk, zijn al niet meer breed genoeg volgens de huidige Vlaamse normen. Ze zijn maar 1,75 meter breed, zoals de vorige normen oplegden. Sinds vorige zomer moet dat 2 meter zijn. In de hele provincie Antwerpen voldoet maar 9,6 procent van de fietspaden langs gewestwegen. [naar artikel]
Veel gezucht en gevloek de voorbije dagen bij de fietsers in Antwerpen. Op heel wat fietspaden was het gevaarlijk door de sneeuw. Schepen Caroline Bastiaens (CD&V) zegt dat het stadsbestuur al het mogelijke doet, maar belooft ook dat ze het sneeuw- en ijzelplan binnenkort gaat evalueren. [naar artikel]
"Meer dan 38 kilometer aan fietspaden in 29 gemeenten en steden": dat is het resultaat van 6,9 miljoen euro aan subsidies die de provincie Antwerpen in 2020 heeft toegekend. Fietsers kunnen daardoor vlotter van de ene naar de gemeente. Dat is belangrijk voor het woon-werkverkeer en voor schoolgaande kinderen. Ook in 2021 volgen er nog 14 miljoen euro aan investeringen voor de aanleg van fietsostrades of fietssnelwegen en fietspaden in de provincie. [naar artikel]
De Vlaamse regering trekt nog maar eens de portemonnee open om van Vlaanderen een fietsland te maken. De overheid maakt 150 miljoen euro vrij voor nieuwe fietspaden. Het geld is bedoeld voor gemeenten, die tot nu weinig of niet in eigen fietspaden investeerden omdat ze die kosten alleen moesten dragen. [naar artikel]
Fietspaden langs Vlaamse wegen moeten voortaan minstens twee meter breed zijn in elke rijrichting. Dat staat in nieuwe, niet bindende kwaliteitsrichtlijnen voor fietspaden, schrijft Het Nieuwsblad. Voor het eerst sinds 2005 past de Vlaamse regering de aanbevelingen rond nieuwe fietsinfrastructuur aan aan het toegenomen fietsverkeer en de steeds populairder wordende speedpedelecs en bakfietsen, kondigde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) eerder deze week al aan. [naar artikel]
In Eisden-Dorp zijn de werken gestart voor de aanleg van drie nieuwe fietstrajecten naar de gloednieuwe fietsbrug over de Zuid-Willemsvaart. Gelijktijdig is de Langstraat in de richting van Eisden-Tuinwijk voor altijd afgesloten voor auto’s. [naar artikel]
De Grote Baan in Houthalen-Helchteren krijgt in 2022 gloednieuwe, verhoogde en vooral veilige fietspaden. Dat kondigde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) deze week aan. Bijna gelijktijdig trokken de handelaars er grote ogen. Zij moeten vanaf 2024 verhuizen omwille van de ondertunneling en het slopen van de volledige oostelijke zijde op diezelfde Grote Baan. “Wat een idee! Fietspaden van miljoenen euro’s aan te leggen om ze in enkele jaren al te slopen”, zucht opticien Sanne Pollers die vooral tegen de overlast opkijkt. [naar artikel]
Hoe komt het dat de inwoners van Grobbendonk volgens ons Gemeenterapport zo ontevreden zijn over hun bestuur, terwijl een dorp verder de score extreem hoog is? Vorselaar staat in de top vijf, Grobbendonk is laatste. De burgemeester speelt een rol, maar de kloof tussen de twee Kempische dorpen is groter dan dat. “Die van Grobbendonk zijn meer op ulle eigen.” [naar artikel]
U toonde ons de plekken waar het aangenaam fietsen is, en die waar u soms uw leven waagt. Onze jury selecteerde telkens hun favoriet, nu is het aan u. Welke plaatsen zitten volgens u op het lichtend pad, welke finaal op het verkeerde spoor? Stem op uw favoriet en maak kans op een elektrische fiets ter waarde van 2.595 euro. [naar artikel]
De eerste sneeuw van deze winter was gisteren, dinsdag, een feit. En hoewel het niet bepaald om een grote hoeveelheid sneeuw ging, laat staan een sneeuwstorm, stuurde de winterse neerslag het verkeer behoorlijk in de war. Voor fietsers is het in deze weersomstandigheden ook geen evidentie om de verplaatsing probleemloos af te leggen. Een oproep op onze website leert dat heel wat fietsers toch niet helemaal tevreden zijn met de mate van sneeuwvrij maken van de fietspaden. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.