De al jaren aangekondigde 'drielandentrein' Luik-Maastricht-Aken zal in december eindelijk ook in België beginnen te rijden. De bevoegde ministers uit de drie landen hebben "formeel de opdracht gegeven om de dienst op te starten", zeggen ze dinsdag. [naar artikel]
De trein die vanaf december zou rijden tussen Luik, Maastricht en Aken komt op los zand te staan. België weigert de Nederlandse treinstellen, omdat die niet aan de nodige veiligheidsregels voldoen. Een nieuwe ‘spooroorlog’ dreigt. [naar artikel]
De Belgische overheid blijft het project van een drielandentrein onverminderd steunen. Dat benadrukken minister van Mobiliteit François Bellot (MR) en de minister bevoegd voor de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit op het Spoor Denis Ducarme (MR) in een reactie op berichtgeving van de Nederlandse krant NRC, dat vijf jaar na het Fyra-debacle een nieuwe “spooroorlog” dreigt […] Het bericht België blijft project drielandentrein steunen verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
LUIK/MAASTRICHT/AKENDe drielandentrein Aken-Maastricht-Luik zal vanaf 9 december nog niet op Belgisch grondgebied mogen rijden. Het blijft een tweelandentrein omdat Arriva hier geen homologatie krijgt voor haar nieuwe treinen van fabrikant Stadler. NMBS heeft ook nog vragen over het commerciële plaatje en blijft voorlopig de lijn Maastricht-Luik apart uitbaten. [naar artikel]
De internationale treinverbinding die spoorwegmaatschappij Arriva wil opstarten tussen België, Nederland en Duitsland, komt op zondag 27 januari op gang als een tweelandentrein. De nodige goedkeuringen zijn rond om de verbinding tussen het Nederlandse Maastricht en het Duitse Aken op te starten, zo meldt Arriva woensdag. Wat het Belgische luik betreft, blijft het doel “om de verbinding zo spoedig als mogelijk te laten starten”. [naar artikel]
01:10 Het Nederlandse Arriva mag met zijn drielandentrein, die dit weekend begint te rijden, niet door ons land. Dat tot ongenoegen van onze Noorderburen. ‘Dit ruikt heel erg naar protectionisme.’ [naar artikel]
De al langer aangekondigde ‘drielandentrein’ Luik-Maastricht-Aken zal dit jaar nog niet op het Belgische spoornet rijden. De opstart is nu gepland voor ten vroegste eind 2023, zo werd vernomen bij de Nederlandse vervoersmaatschappij Arriva. [naar artikel]
Op sociale media doken de afgelopen dagen beelden op van Nederlandse treinen op het Belgische spoorwegnet, onder andere in Hasselt. Het gaat om testen voor de Drielandentrein Luik-Maastricht-Aken. [naar artikel]
De drielandentrein zal vanaf december 2023 elk uur rijden tussen Luik, Maastricht en Aken. Dat zijn de Belgische en Nederlandse spoorministers overeengekomen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.