Er is een bieroorlog aan de gang in Nigeria tussen de Belgische bierbrouwer AB Inbev, de Nederlandse speler Heineken en de Britse gigant Diageo. Nigeria heeft de grootste economie van Afrika en is met zijn 220 miljoen inwoners een zeer aantrekkelijke afzetmarkt. Daarom vechten de bierreuzen een concurrentiestrijd uit om de grootste bierproducent van het dichtstbevolkte land van Afrika te worden. [naar artikel]
De Nederlandse bierproducent Heineken en zijn Deense sectorgenoot Carlsberg haalden over 2009 meer winst, terwijl ze minder bier verkochten. Bij Heineken werd de lagere verkoop goedgemaakt door hogere prijzen en kostenbesparingen. Carlsberg sneed in de kosten door brouwerijen te sluiten en haalde vooral in Rusland sterke cijfers. [naar artikel]
Hobbybrouwer Eddy Leyssens heeft de rechtszaak over de naam van zijn brouwerij verloren. Binnen drie maanden moet De Legende uit Kapellen van naam veranderd zijn. “David was niet opgewassen tegen Goliath”, zegt hij teleurgesteld. [naar artikel]
SABMiller, het nummer twee in de wereld van de bierbrouwers, wil het nummer drie, Heineken, overnemen. Maar ironisch genoeg lijkt SABMiller nu zelf een overnameprooi van het nummer één, AB InBev. De bieroorlog is volop losgebarsten. Wie aast op wie, en waarom? [naar artikel]
Een kroniek van een aangekondigde overname. Bierbrouwer AB InBev wil zijn concurrent SABMiller inlijven. Als het lukt, zou het nieuwe bedrijf 242 miljard euro waard zijn. Zou, want SABMiller werpt zich niet zomaar in de gretige handen van Carlos Brito. [naar artikel]
Een afgewezen overnamebod van 92 miljard euro, een verdeeld aandeelhouderschap en een misnoegd management. De coup van AB InBev op SABMiller heeft alles van een Grieks drama. In weerwil van de harde commentaren, is een ontknoping nabij. [naar artikel]
Twee bakken kopen, één bak gratis. Marktleider Jupiler stunt, en de andere brouwers moeten willens nillens volgen. Na de oorlog om het café is er nu de slag om de consument. De horeca lijkt de gebeten hond. 'Wij zijn nochtans wel een belangrijke schakel in hun merkenbeleid.' [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.