De vereniging Air Libre Brussel, die strijdt tegen de overlast door het vliegverkeer van Brussels Airport, roept zaterdag op om nachtvluchten en privéjets te bannen op de luchthaven, net zoals op de luchthaven van Schiphol. [naar artikel]
De topman van de grootste Nederlandse luchthaven heeft aangekondigd dat tegen 2025 alle nachtvluchten tussen middernacht en vijf uur 's ochtends worden geschrapt. Daarnaast komt er een vliegverbod voor de meest lawaaierige toestellen en worden privéjets verboden, zegt Ruud Sondag in een interview met de krant Het Parool. [naar artikel]
Een 40-tal leden van de radicale klimaatbeweging Extinction Rebellion voert actie aan Brussels Airport. Ze hebben een tijdlang de ingang geblokkeerd van de terminal waar privéjets vertrekken. "We eisen dat privéjets verboden worden", vertelt een actievoerder aan VRT NWS ter plaatse. "Privéjets zijn het summum van de allerrijksten die het meeste uitstoten en het minste bijdragen". Maar is dat zo? Vier vragen over de vervuiling door privéjets. [naar artikel]
De luchthaven van Schiphol ziet definitief af van een nieuwe, extra start- en landingsbaan naast de huidige Kaagbaan. Ook wordt het aantal nachtvluchten beperkt en stopt Schiphol met privéjets. Het gaat om een pakket maatregelen dat de overlast voor omwonenden moet beperken. [naar artikel]
Door zich vast te ketenen aan mekaar hebben activisten van Scientist Rebellion, Extinction Rebellion en Youth for Climate de toegang tot de terminal van privéjets op Brussels Airport maandagochtend geblokkeerd. De politie is aanwezig, maar laat voorlopig begaan. [naar artikel]
Een groep van minstens honderd klimaatactivisten blokkeert zaterdagmiddag privéjets op de luchthaven van Schiphol. De demonstranten zijn onder de toestellen gaan zitten, waardoor die niet kunnen opstijgen. [naar artikel]
Minstens honderd klimaatactivisten hebben het vertrek van privévliegtuigen geblokkeerd op Schiphol. Enkele deelnemers zitten vastgeketend aan de jets. De eerste aanhoudingen zijn inmiddels verricht. [naar artikel]
Er vliegen naar verhouding steeds meer privéjets en steeds minder commerciële vliegtuigen op Antwerp Airport. Het aantal privévluchten steeg met 25 procent tussen 2019 en 2022, en het aantal binnenlandse privévluchten verdubbelde zelfs. Dat blijkt uit een rapport van burgerplatform Vliegerplein in samenwerking met Transport & Environment. Beide organisaties eisen een einde aan de subsidies voor de luchthaven. “Er is geen enkel excuus om met een privéjet van Antwerpen naar Brussel of Kortrijk te vliegen.” [naar artikel]
14:48 Een groep klimaatactivisten blokkeert zaterdagmiddag privéjets op de luchthaven van Schiphol. [naar artikel]
Brussels Airport Company wil de nachtvluchten op de luchthaven strenger behandelen. Daarmee zou ongeveer 10 procent van het aantal nachtvluchten vermeden kunnen worden, of zowat 1.500 vluchten per jaar. [naar artikel]
Alle fietsende klimaatactivisten op Schiphol zijn aangehouden. Dat gebeurde met de harde hand: ze werden van hun fiets getrokken en meegesleept tot in bussen van de luchthaven. Enkele deelnemers zitten intussen nog steeds vastgeketend aan privéjets. In totaal blokkeerden honderden klimaatactivisten hun vertrek. Het gaat om demonstranten van Extinction Rebellion en Greenpeace Nederland. [naar artikel]
Honderden klimaatactivisten blokkeren het vertrek van privévliegtuigen op Schiphol. Enkele deelnemers zitten vastgeketend aan de jets. Het gaat om demonstranten van Extinction Rebellion en Greenpeace Nederland. De eerste aanhoudingen zijn inmiddels verricht. [naar artikel]
Voor een ‘zacht’ prijsje vliegen in een privéjet: het kan. Voortaan biedt ook het Antwerpse bedrijf Flying Group iedereen de mogelijkheid om aan boord te stappen van ‘empty legs’: privéjets die zonder passagiers van de ene luchthaven naar de andere vliegen om klanten op te pikken. CEO Bernard Van Milders maakt zich sterk dat reizen met een privéjet zo minstens 50% goedkoper wordt. [naar artikel]
10:11 Brussels Airport wil het probleem met de Brusselse geluidsboetes ontmijnen door nachtvluchten te verplaatsen. [naar artikel]
Op de luchthaven Schiphol in Nederland demonstreren klimaatactivisten vandaag tegen de "voorkeursbehandeling van de luchtvaartsector". Ze vinden dat de sector te veel uitzonderingen krijgt op vlak van belastingen, CO2-uitstoot en lawaaihinder. Verschillende actievoerders hebben zich vastgeketend aan privéjets om te verhinderen dat die kunnen opstijgen. De commerciële vluchten ondervinden voorlopig geen hinder van de actie. [naar artikel]
Door zich vast te ketenen aan mekaar hebben activisten van Scientist Rebellion, Extinction Rebellion en Youth for Climate de toegang tot de terminal van privéjets op Brussels Airport maandagochtend geblokkeerd. De politie is aanwezig, maar laat voorlopig begaan. [naar artikel]
De ministerraad van de federale regering heeft nieuwe tarieven goedgekeurd voor vliegtuigen die landen of vertrekken op Brussels Airport. Dat schrijft De Tijd. Voor vervuilende vliegtuigen en korte vluchten zullen de tarieven omhoog gaan en ook privéjets zullen meer moeten betalen. Anderzijds zullen luchtvaartmaatschappijen die zich inzetten voor het milieu ook beloond worden. "Gemiddeld wordt van de heffing 25 procent goedkoper tot 40 procent duurder", zegt minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). [naar artikel]
De Franstalige oppositiepartij Les Engagés (het vroegere CDH) gaat zowel in de Kamer als in het Brussels Parlement en een aantal gemeenteraden een resolutie neerleggen waarin het maatregelen vraagt om de omwonenden van Brussels Airport te ontlasten. De partij wil onder meer de nachtvluchten afschaffen, en zegt daarvoor ook de steun te hebben van de inwoners van Vlaams-Brabant. [naar artikel]
De Franse minister Beaune beklemtoont in een interview met de krant Le Parisien dat de Europese Unie bij de implementering van een mogelijk verbod op het gebruik van privéjets in een gezamenlijke slagorde moet optreden. Maar wat is een privéjet? Gecharterd op verzoek van een particulier of bedrijf, zijn privéjets vaak kleinere vliegtuigen dan die […] [naar artikel]
In 2022 waren er bijna 13 procent méér vluchten met privéjets van en naar ons land dan in 2021. Het aantal vluchten met privéjets ligt ook hoger dan voor de coronacrisis. Dat blijkt uit cijfers van EBAA, de Europese koepelorganisatie voor bedrijven in de zakenluchtvaart. “Vorig jaar was er chaos op heel wat luchthavens. Dat heeft zakenreizigers doen kennismaken met privéjets, en die klanten blijven terugkeren”, zegt Bernard Van Milders van Flying Group, een Belgisch bedrijf dat zakenvluchten uitvoert. [naar artikel]
Er vonden het voorbije jaar ongeveer 17.500 nachtvluchten plaats op Brussels Airport. Al ligt dat aantal hoger dan het aantal nachtelijke slots dat... [naar artikel]
Drie uur treinen of rijden naar Schiphol? Met een privéjet kan het binnen een half uur. Het is dan ook de populairste bestemming vanuit vliegveld Maastricht, blijkt uit onderzoek van onze zusterkrant De Limburger. Samen met andere ultrakorte bestemmingen, zoals Luik, Brussel en Eindhoven. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.