Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Gazet van Antwerpen

Alle nachtvluchten en privéjets vliegen eruit op Schiphol, betekent inkrimping een precedent voor Brussels Airport?

05/04/2023 - 09:14
"De luchthaven van Schiphol schrapt tegen 2025 alle nachtvluchten en privéjets. Dat moet de lawaaihinder en de CO2-uitstoot verminderen. Een precedent voor Brussels Airport? “De situatie is niet helemaal te vergelijken.”"

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Brusselse vzw vraagt afschaffing van nachtvluchten en privéjets op Brussels Airport (22/04/2023 - Het Belang van Limburg)

De vereniging Air Libre Brussel, die strijdt tegen de overlast door het vliegverkeer van Brussels Airport, roept zaterdag op om nachtvluchten en privéjets te bannen op de luchthaven, net zoals op de luchthaven van Schiphol. [naar artikel]


2. Nederlandse luchthaven Schiphol schrapt binnen twee jaar nachtvluchten en verbiedt privéjets (03/04/2023 - VRT NWS)

De topman van de grootste Nederlandse luchthaven heeft aangekondigd dat tegen 2025 alle nachtvluchten tussen middernacht en vijf uur 's ochtends worden geschrapt. Daarnaast komt er een vliegverbod voor de meest lawaaierige toestellen en worden privéjets verboden, zegt Ruud Sondag in een interview met de krant Het Parool. [naar artikel]


3. Radicale klimaatgroep Extinction Rebellion voert actie tegen privéjets op Brussels Airport: hoe schadelijk zijn ze eigenlijk? (13/02/2023 - VRT NWS)

Een 40-tal leden van de radicale klimaatbeweging Extinction Rebellion voert actie aan Brussels Airport. Ze hebben een tijdlang de ingang geblokkeerd van de terminal waar privéjets vertrekken. "We eisen dat privéjets verboden worden", vertelt een actievoerder aan VRT NWS ter plaatse. "Privéjets zijn het summum van de allerrijksten die het meeste uitstoten en het minste bijdragen". Maar is dat zo? Vier vragen over de vervuiling door privéjets. [naar artikel]


4. Schiphol beperkt nachtvluchten en trekt streep door extra start- en landingsbaan (04/04/2023 - Het Laatste Nieuws)

De luchthaven van Schiphol ziet definitief af van een nieuwe, extra start- en landingsbaan naast de huidige Kaagbaan. Ook wordt het aantal nachtvluchten beperkt en stopt Schiphol met privéjets. Het gaat om een pakket maatregelen dat de overlast voor omwonenden moet beperken. [naar artikel]


5. Activisten blokkeren ingang terminal privéjets op Brussels Airport: “Gebruikers zijn verantwoordelijk voor merendeel van vervuiling in wereld” (13/02/2023 - Het Laatste Nieuws)

Door zich vast te ketenen aan mekaar hebben activisten van Scientist Rebellion, Extinction Rebellion en Youth for Climate de toegang tot de terminal van privéjets op Brussels Airport maandagochtend geblokkeerd. De politie is aanwezig, maar laat voorlopig begaan. [naar artikel]


6. Honderden klimaatactivisten blokkeren privéjets op Schiphol (05/11/2022 - Gazet van Antwerpen)

Een groep van minstens honderd klimaatactivisten blokkeert zaterdagmiddag privéjets op de luchthaven van Schiphol. De demonstranten zijn onder de toestellen gaan zitten, waardoor die niet kunnen opstijgen. [naar artikel]


7. Klimaatactivisten ketenen zich vast aan privéjets op Schiphol (05/11/2022 - Het Laatste Nieuws)

Minstens honderd klimaatactivisten hebben het vertrek van privévliegtuigen geblokkeerd op Schiphol. Enkele deelnemers zitten vastgeketend aan de jets. De eerste aanhoudingen zijn inmiddels verricht. [naar artikel]


8. Voor elke commerciële vlucht, vliegen in Antwerpen drie privéjets: “Vlaanderen subsidieert de vakantievluchten van de rijken” (28/10/2023 - Het Laatste Nieuws)

Er vliegen naar verhouding steeds meer privéjets en steeds minder commerciële vliegtuigen op Antwerp Airport. Het aantal privévluchten steeg met 25 procent tussen 2019 en 2022, en het aantal binnenlandse privévluchten verdubbelde zelfs. Dat blijkt uit een rapport van burgerplatform Vliegerplein in samenwerking met Transport & Environment. Beide organisaties eisen een einde aan de subsidies voor de luchthaven. “Er is geen enkel excuus om met een privéjet van Antwerpen naar Brussel of Kortrijk te vliegen.” [naar artikel]


9. Klimaatactivisten blokkeren privéjets op Schiphol (05/11/2022 - De Tijd)

14:48 Een groep klimaatactivisten blokkeert zaterdagmiddag privéjets op de luchthaven van Schiphol. [naar artikel]


10. Brussels Airport wil 1.500 nachtvluchten schrappen (24/05/2023 - VRT NWS)

Brussels Airport Company wil de nachtvluchten op de luchthaven strenger behandelen. Daarmee zou ongeveer 10 procent van het aantal nachtvluchten vermeden kunnen worden, of zowat 1.500 vluchten per jaar. [naar artikel]


11. Politie sleurt klimaatactivisten op Schiphol van hun fiets, sommigen zitten nog vastgeketend aan privéjets (05/11/2022 - Het Laatste Nieuws)

Alle fietsende klimaatactivisten op Schiphol zijn aangehouden. Dat gebeurde met de harde hand: ze werden van hun fiets getrokken en meegesleept tot in bussen van de luchthaven. Enkele deelnemers zitten intussen nog steeds vastgeketend aan privéjets. In totaal blokkeerden honderden klimaatactivisten hun vertrek. Het gaat om demonstranten van Extinction Rebellion en Greenpeace Nederland. [naar artikel]


12. Honderden klimaatactivisten blokkeren privéjets op Schiphol, sommigen zitten vastgeketend aan vliegtuig (05/11/2022 - Het Laatste Nieuws)

Honderden klimaatactivisten blokkeren het vertrek van privévliegtuigen op Schiphol. Enkele deelnemers zitten vastgeketend aan de jets. Het gaat om demonstranten van Extinction Rebellion en Greenpeace Nederland. De eerste aanhoudingen zijn inmiddels verricht. [naar artikel]


13. Antwerps bedrijf biedt lege stoelen in privéjets aan: “Minstens 50% korting” (13/07/2023 - Het Nieuwsblad)

Voor een ‘zacht’ prijsje vliegen in een privéjet: het kan. Voortaan biedt ook het Antwerpse bedrijf Flying Group iedereen de mogelijkheid om aan boord te stappen van ‘empty legs’: privéjets die zonder passagiers van de ene luchthaven naar de andere vliegen om klanten op te pikken. CEO Bernard Van Milders maakt zich sterk dat reizen met een privéjet zo minstens 50% goedkoper wordt. [naar artikel]


14. Brussels airport wil onderhandelen over nachtvluchten (16/05/2017 - De Tijd)

10:11 Brussels Airport wil het probleem met de Brusselse geluidsboetes ontmijnen door nachtvluchten te verplaatsen. [naar artikel]


15. Klimaatactivisten ketenen zich vast aan privéjets op luchthaven Schiphol (05/11/2022 - VRT NWS)

Op de luchthaven Schiphol in Nederland demonstreren klimaatactivisten vandaag tegen de "voorkeursbehandeling van de luchtvaartsector". Ze vinden dat de sector te veel uitzonderingen krijgt op vlak van belastingen, CO2-uitstoot en lawaaihinder. Verschillende actievoerders hebben zich vastgeketend aan privéjets om te verhinderen dat die kunnen opstijgen. De commerciële vluchten ondervinden voorlopig geen hinder van de actie. [naar artikel]


16. Activisten blokkeren ingang terminal privéjets op Zaventem: “Gebruikers zijn verantwoordelijk voor merendeel van vervuiling in wereld” (13/02/2023 - Het Laatste Nieuws)

Door zich vast te ketenen aan mekaar hebben activisten van Scientist Rebellion, Extinction Rebellion en Youth for Climate de toegang tot de terminal van privéjets op Brussels Airport maandagochtend geblokkeerd. De politie is aanwezig, maar laat voorlopig begaan. [naar artikel]


17. Privéjets en vervuilende vliegtuigen gaan meer betalen op Brussels Airport (10/12/2022 - VRT NWS)

De ministerraad van de federale regering heeft nieuwe tarieven goedgekeurd voor vliegtuigen die landen of vertrekken op Brussels Airport. Dat schrijft De Tijd. Voor vervuilende vliegtuigen en korte vluchten zullen de tarieven omhoog gaan en ook privéjets zullen meer moeten betalen. Anderzijds zullen luchtvaartmaatschappijen die zich inzetten voor het milieu ook beloond worden. "Gemiddeld wordt van de heffing 25 procent goedkoper tot 40 procent duurder", zegt minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). [naar artikel]


18. Franstalige oppositiepartij Les Engagés wil geen nachtvluchten meer op Brussels Airport (15/09/2022 - Het Belang van Limburg)

De Franstalige oppositiepartij Les Engagés (het vroegere CDH) gaat zowel in de Kamer als in het Brussels Parlement en een aantal gemeenteraden een resolutie neerleggen waarin het maatregelen vraagt om de omwonenden van Brussels Airport te ontlasten. De partij wil onder meer de nachtvluchten afschaffen, en zegt daarvoor ook de steun te hebben van de inwoners van Vlaams-Brabant. [naar artikel]


19. Moeten privéjets verboden worden wanneer hun uitstoot eigenlijk marginaal is? (27/08/2022 - Express)

De Franse minister Beaune beklemtoont in een interview met de krant Le Parisien dat de Europese Unie bij de implementering van een mogelijk verbod op het gebruik van privéjets in een gezamenlijke slagorde moet optreden. Maar wat is een privéjet? Gecharterd op verzoek van een particulier of bedrijf, zijn privéjets vaak kleinere vliegtuigen dan die […] [naar artikel]


20. Ondanks kritiek van klimaatactivisten: privéjets populairder dan ooit (15/02/2023 - VRT NWS)

In 2022 waren er bijna 13 procent méér vluchten met privéjets van en naar ons land dan in 2021. Het aantal vluchten met privéjets ligt ook hoger dan voor de coronacrisis. Dat blijkt uit cijfers van EBAA, de Europese koepelorganisatie voor bedrijven in de zakenluchtvaart. “Vorig jaar was er chaos op heel wat luchthavens. Dat heeft zakenreizigers doen kennismaken met privéjets, en die klanten blijven terugkeren”, zegt Bernard Van Milders van Flying Group, een Belgisch bedrijf dat zakenvluchten uitvoert. [naar artikel]


21. Aantal nachtvluchten op Brussels Airport piekte in 2018: "Maar wet werd niet overtreden” (31/12/2018 - Het Laatste Nieuws)

Er vonden het voorbije jaar ongeveer 17.500 nachtvluchten plaats op Brussels Airport. Al ligt dat aantal hoger dan het aantal nachtelijke slots dat... [naar artikel]


22. In een luttele zeven minuten vliegen naar Luik: privéjets nemen maar al te graag korte vlucht vanaf Maastricht (09/12/2023 - Het Belang van Limburg)

Drie uur treinen of rijden naar Schiphol? Met een privéjet kan het binnen een half uur. Het is dan ook de populairste bestemming vanuit vliegveld Maastricht, blijkt uit onderzoek van onze zusterkrant De Limburger. Samen met andere ultrakorte bestemmingen, zoals Luik, Brussel en Eindhoven. [naar artikel]


23. Zo ziet de toekomst van Brussels Airport eruit: nachtvluchten worden niet afgeschaft, mits geluidsvoorwaarden (29/03/2024 - De Morgen)

[naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!