Met een speed pedelec naar het werk rijden, is niet altijd leuk. Radio2-luisteraar Danielle Dircken wordt regelmatig door automobilisten van de weg gereden als ze niet op het fietspad rijdt. Dat vertelt ze in Goeiemorgen morgen! op Radio2. “Chauffeurs zijn soms boos als ik op de weg rijd. Maar op wegen waar een snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur geldt, mag ik op de baan rijden. Ik rijd daar liever, want dan hinder ik de gewone fietsers niet." [naar artikel]
Vorig jaar werden er in ons land 15.000 speedpedelecs verkocht. Liefst 95% van die elektrisch aangedreven rijwielen gingen in Vlaanderen over de toonbank. En volgens De Tijd rijden er momenteel in de provincie Antwerpen evenveel speedpedelecs rond als in heel Nederland. Hoe dat komt? Het aanhoudende fileleed op onze Vlaamse wegen én een ondermaats openbaar vervoer lijken de logische redenen om over te schakelen op een tweewieler voor woon-werkverkeer. Maar laten we het de gebruikers vooral zelf vragen. Zes hielden net lang genoeg halt voor een snelle babbel. [naar artikel]
De lokale politie Mechelen-Willebroek heeft dinsdag een 17-jarige bestuurder tegengehouden die zonder helm op een ‘speed pedelec’ voorbij reed. [naar artikel]
Fietsberaad Vlaanderen wil dat de Vlaamse steden en gemeenten het gebruik van de speed pedelec vergemakkelijken en stelt het beleid ter zake van de stad Mechelen als voorbeeld. Daar werd in december beslist om de speed pedelec ruim baan te geven. Fietsberaad Vlaandereren werd twee jaar geleden door de toenmalige Vlaamse regering opgericht als het kenniscentrum inzake fietsbeleid. [naar artikel]
Vanmorgen was er een dodelijk ongeval met een speed pedelec, maar wat is dat juist? Er blijken drie verschillende soorten elektrische fietsen te bestaan, elk met hun eigen regels en bijzonderheden. [naar artikel]
Leraren die met een speed pedelec - snelle elektrische fietsen - van huis naar school fietsen, krijgen binnenkort ook een fietsvergoeding. Dat heeft de Vlaamse regering beslist op voorstel van onderwijsminister Hilde Crevits. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.