Vanaf 30 mei rijden in Genk de eerste elektrische bussen van De Lijn. Nog voor het einde van het jaar zullen in de stelplaats van Genk, de meest ecologische van Vlaanderen, 20 e-bussen geleverd worden. “En dan zal het snel gaan”, zegt Vlaams minister Lydia Peeters. Tegen 2027 zullen 1370 gewone bussen vervangen worden door elektrische exemplaren. Een order van 60 bussen is besteld bij twee producenten, Van Hool en VDL. Maar gaat ook ons elektriciteitsnet, met de massale opkomst van het elektrisch rijden, dit allemaal aankunnen. Wim Dries, voorzitter van Fluvius, denkt van wel. Fluvius heeft het licht op groen gezet voor een investering van 4 miljard euro die het net moet klaar maken voor de toekomst. [naar artikel]
Twintig van de zestig voor Vlaanderen aangekochte bussen zullen in Genk rijden. Dat maakte Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters en Ann Schoubs, CEO van De Lijn, bekend tijdens de voorstelling ervan in de stelplaats van Genk. [naar artikel]
De Lijn zal voorlopig geen elektrische bussen meer laten rijden in Gent. Dat komt volgens de vervoersmaatschappij omdat ze van de stad geen vergunning krijgt om laadpalen te installeren. De Lijn kondigde twee jaar geleden aan dat ze een 20-tal elektrische bussen op proef zou laten rijden in Gent, Leuven en Antwerpen. De eerste bussen zouden nog eind dit jaar ingezet worden, maar dus niet in Gent. [naar artikel]
De Lijn heeft de eerste 17 elektrische (tram)bussen besteld voor het Spartacusproject. Vanaf januari 2024 moeten deze bussen gaan rijden tussen Hasselt, Genk en Maasmechelen. Politiek gezien is dat een handige timing. [naar artikel]
VDL Bus Roeselare rijft een prestigieuze bestelling van zes volledig elektrische bussen voor De Lijn binnen. Na een klein proefproject in Brugge is het de eerste grote elektrische bestelling die De Lijn plaatst, zo meldt De Tijd vrijdag. De bussen, die vanaf eind volgend jaar in Antwerpen, Gent en Leuven zullen worden ingezet, kunnen 50 minuten rijden en snel opladen aan de begin- of eindhalte. [naar artikel]
Met enig feestgedruis heeft de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB haar eerste elektrische standaardbus voorgesteld, de "bluebus". Vanaf 1 oktober wordt die in gebruik genomen, en in de loop van die maand komen er nog vier van deze bussen bij. Het is de bedoeling om verschillende technologieën van elektrische bussen uit te testen, om de juiste keuze te maken. In 2030 wil de MIVB enkel nog elektrische bussen laten rijden. [naar artikel]
Er komt dan toch een project met elektrische bussen in Gent. Tegen eind volgend jaar rijden drie exemplaren door de stad. Daarmee lijken de plooien tussen De Lijn en het stadsbestuur gladgestreken. [naar artikel]
VDL Bus Roeselare heeft een prestigieuze bestelling van zes volledig elektrische bussen voor De Lijn binnengereven. Na een klein proefproject in Brugge is het de eerste grote elektrische bestelling die De Lijn plaatst, zo meldt De Tijd. De bussen, die vanaf eind volgend jaar in Antwerpen, Gent en Leuven zullen worden ingezet, kunnen 50 minuten […] Het bericht De Lijn plaatst eerste grote elektrische busbestelling verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De raad van bestuur van De Lijn heeft vrijdag enkele knopen doorgehakt voor de vergroening van de openbaarvervoermaatschappij. Zo zullen de stelplaatsen van Genk-Winterslag, Kortrijk en Destelbergen de eerste grote lading elektrische bussen van De Lijn ontvangen. [naar artikel]
Sinds vandaag rijden in Gent drie volledig elektrische bussen van De Lijn. Ze worden ingezet op lijn 6. Na een proefproject in Antwerpen en Leuven is Gent nu aan de beurt. Door de technologische vooruitgang hoeven de bussen in Gent niet tussentijds opgeladen te worden. [naar artikel]
De Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB lanceert op 1 juni de nieuwe lijn 33, die de Brusselse bovenstad met de benedenstad verbindt. Op die lijnen zullen de nieuwe elektrische bussen rijden die de MIVB onlangs aanschafte. Vandaag stelden de MIVB en Brussels mobiliteitsminister Pascal Smet het eerste exemplaar van deze midibussen voor. Deze bussen zijn iets kleiner […] Het bericht Vanaf 1 juni rijden nieuwe elektrische bussen op nieuwe MIVB-lijn verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De Lijn gaat in Antwerpen, Gent en Leuven elektrische bussen testen die worden opgeladen aan hun eindpunt. De raad van bestuur van de vervoermaatschappij heeft het licht op groen gezet voor drie keer twee bussen en de bijhorende oplaadinfrastructuur. De Lijn gaat nu op zoek naar mogelijke aanbieders. Als alles vlot verloopt, beginnen de bussen eind 2019 te rijden. [naar artikel]
Vanochtend zijn in Leuven de eerste elektrische bussen van De Lijn voorgesteld door Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. Vanaf deze maand rijden er in Leuven zes volledig elektrische bussen op het traject van lijn 2, Kessel-Lo – Heverlee. [naar artikel]
De MIVB heeft een bedrijf uitgekozen voor de levering van vijf elektrische bussen. Het gaat om een contract van 5,6 miljoen euro, meldt de openbaarvervoermaatschapij dinsdag. De naam van de constructeur wordt niet gecommuniceerd. Het gaat om elektrische standaardbussen die ’s nachts opladen. Ze worden in de loop van 2018 op het Brusselse net getest. […] [naar artikel]
In Shenzhen, een Chinese miljoenenstad, rijden maar liefst 16.000 bussen rond. En sinds kort rijden al die bussen elektrisch. Met een gedaalde... [naar artikel]
In Brugge zijn zeven nieuwe elektrische bussen voorgesteld. Ze zijn iets kleiner dan de huidige, maar vooral stiller en milieuvriendelijker. Ze spelen een belangrijke rol in het nieuwe mobiliteitsplan, waarin staat dat bussen niet meer rechtstreeks van de deelgemeenten naar het centrum zullen rijden. [naar artikel]
Een nieuwe buslijn van de MIVB, waarop alleen maar elektrische bussen zullen rijden, verbindt vanaf 1 juni de Brusselse bovenstad met de benedenstad. De zogenaamde midibussen die op de lijn zullen rijden zijn iets kleiner dan de andere MIVB-bussen: er zijn 22 zitplaatsen en een twintigtal staanplaatsen. Een oplaadbeurt voor de bussen, ’s nachts, duurt […] Het bericht Nieuw op 1 juni – Nieuwe elektrische bussen op nieuwe MIVB-lijn verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De elektrische revolutie heeft nu ook De Lijn bereikt. De stelplaats in Winterslag (Genk) krijgt als een van de eerste drie in Vlaanderen laadpalen. Eind dit jaar komen de eerste 20 elektrische bussen. [naar artikel]
Op buslijn 17 rijden voortaan 100% elektrische bussen. Dinsdag vertrok de e-bus voor het eerst van het UZA in Edegem richting de Brouwersvliet op het Eilandje. Hoewel het nog om een proefproject gaat, is het een volgende stap in de richting van een volledig uitstootloze vloot De Lijn waarmee ze in 2035 heel Vlaanderen wil bedienen. [naar artikel]
Vlaanderen maakt wel degelijk de omslag naar "schone" bussen, zegt Vlaams minister van mobiliteit, Ben Weyts. In 2025 zullen er enkel nog elektrische bussen mogen rijden in de dertien Vlaamse centrumsteden. [naar artikel]
Er zijn nog drie leveranciers in de running voor de bestelling van zes volledig elektrische bussen van de Lijn, die tegen eind 2019 zouden moeten rijden in Antwerpen, Gent en Leuven. Het gaat om VDL Bus, dat een fabriek in Roeselare heeft, en de Scandinavische busbouwers Linkker (Finland) en Volvo Bus (Zweden). Van Hool uit Koningshooikt was geen kandidaat, zegt De Lijn. [naar artikel]
De stelplaatsen van De Lijn in Genk, Kortrijk en Destelbergen worden de eerste uitvalsbasissen voor elektrische bussen. Tegen 2023 krijgen ze er elk 21. Het is de eerste fase van een inhaalbeweging. [naar artikel]
Deze week zijn op de parking van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA) in Edegem de werkzaamheden begonnen voor de aanleg van een laadlocatie voor elektrische bussen. Tegen april wil De Lijn in Antwerpen de eerste groene bussen laten rijden. In Leuven vinden nog dit najaar proefritten plaats, Gent is vanwege plaatsgebrek uit de boot gevallen. [naar artikel]
Ondanks de aangekondigde staking, rijdt het merendeel van de bussen in Genk vandaag. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.