13:44 De Lijn past zijn selectieprocedures voor de bestelling van honderden elektrische bussen aan. Daardoor kunnen alle e-busbouwers meedingen. Ook Van Hool, dat eerst uit de boot viel. [naar artikel]
De Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn heeft 60 elektrische bussen besteld bij Van Hool en VDL. Die aankoop maakt deel uit van het vergroeningsprogramma van De Lijn, met een emissievrije vloot en infrastructuur tegen 2035 als eindbestemming. De bestelling wordt eind 2022 geleverd en kost bijna 28 miljoen euro. [naar artikel]
Openbaarvervoersmaatschappij De Lijn heeft 92 elektrische bussen besteld bij de Chinese constructeur BYD. De Lijn kan nog 408 extra bussen bij BYD bestellen, zonder een extra openbare aanbesteding te doen. Busbouwer Van Hool uit Koningshooikt (Lier) valt dit keer dus uit de boot. Het is een nieuwe opdoffer voor het bedrijf, dat al vier jaar in een crisis zit. “Deze week staan zelfs 1.500 van de 2.300 werknemers van Van Hool op economische werkloosheid”, zegt Hans Vaneerdewegh, secretaris van de socialistische vakbond ABVV. [naar artikel]
23:16 De Belgische busconstructeurs VDL Bus Roeselare en Van Hool mogen 70 bussen aan De Lijn leveren. VDL bouwt de eerste zes elektrische bussen voor Antwerpen, Gent en Leuven. [naar artikel]
De vakbonden van de Vlaamse busbouwer Van Hool zijn erg teleurgesteld nu het bedrijf een bestelling van De Lijn is misgelopen. De openbaarvervoermaatschappij bestelt 92 elektrische bussen bij een Chinese busbouwer. Een opdoffer voor Van Hool, een bedrijf dat het al jaren moeilijk heeft. [naar artikel]
De Lijn bestelt 92 standaard elektrische bussen bij de Chinese busbouwer BYD. Dat heeft de openbaarvervoermaatschappij donderdag aangekondigd. [naar artikel]
Bij de productie van elektrische stadsbussen kan Van Hool niet meer optornen tegen Chinese en grotere spelers. Maar voor touringcars is nog een markt, denkt Van Hool. [naar artikel]
Een week nadat het werd afgetroefd door het Chinese BYD voor een groot contract van De Lijn, kan Van Hool nu toch een belangrijke bestelling van elektrische bussen aankondigen. De busbouwer uit Koningshooikt (Lier) heeft een contract afgesloten met Qbuzz uit Nederland voor de levering van 112 bussen. [naar artikel]
De Lijn zal 400 elektrische bussen tegen 2025 aankopen. Na de bestelling van 200 e-bussen die De Lijn in december 2020 heeft aangekondigd, volgt er een bijkomende bestelling van minstens nog eens 200 elektrische bussen. [naar artikel]
De regio Île-de-France bestelt 56 moderne, honderd procent elektrische bussen van Van Hool. Het concept, met vernieuwende laadtechnologie, zou volgens het bedrijf uit Koningshooikt (Lier) een wereldprimeur zijn. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters wil dat De Lijn zijn strenge selectiecriteria voor de bestelling van honderden elektrische bussen herbekijkt, omdat ze Belgische busbouwers, in casu Van Hool, uitsluiten. Dat schrijft De Tijd zaterdag. [naar artikel]
15:05 De Lierse busbouwer Van Hool heeft een akkoord met het Duitse Akasol voor de levering van batterijen voor zijn e-bussen. De deal toont dat Van Hool zich op de markt van volledig elektrische bussen go... [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) wil dat De Lijn zijn strenge selectiecriteria voor de bestelling van honderden elektrische bussen herbekijkt, omdat ze Belgische busbouwers, in dit geval, Van Hool, uitsluiten. Dat schrijft De Tijd zaterdag. [naar artikel]
10:50 Van Hool gaat elektrische trambussen bouwen voor Zweden. Een nieuwe belangrijke opsteker na het e-bussencontract voor De Lijn. [naar artikel]
Busbouwer Van Hool uit Koningshooikt mag meer dan 100 elektrische bussen leveren aan de Nederlandse vervoersmaatschappij Qbuzz. Dat is een opsteker nadat vorige week bekend raakte dat De Lijn een groot aantal bussen bij een Chinese busbouwer heeft besteld. Van Hool kampt al langer met economische werkloosheid, maar het is nog niet duidelijk of deze bestelling dat zal kunnen oplossen. [naar artikel]
Vervoersmaatschappij De Lijn heeft meer dan 180 ‘groene’ bussen besteld, een record. Het gaat vooral om hybride bussen en enkele elektrische. Hoe herkent u zo’n nieuwe bus? “Ze is stiller en stoot minder uit”, zegt directeur-generaal van De Lijn Roger Kesteloot. [naar artikel]
Van Hool in Koningshooikt (Lier) mag 54 batterij-elektrische bussen die eind volgend jaar door Qbuzz ingezet worden voor het regionaal personenvervoer in de Nederlandse provincies Groningen en Drenthe. [naar artikel]
De Lijn heeft een aanbesteding voor 970 elektrische bussen deze zomer stopgezet, weet De Tijd. De vervoermaatschappij gaat die nu... The post De Lijn zet grote bestelling van bijna 1.000 elektrische bussen stop appeared first on Business AM. [naar artikel]
Om zijn vloot te vergroenen, bestelt De Lijn voor het eerst elektrische bussen bij BYD. De Chinese constructeur is koploper in elektrische wagens, en in het bijzonder in e-bussen. Toch klinkt er kritiek. “Vergroening kopen in China verzwakt ons land.” [naar artikel]
17:11 De Lijn bestelt 92 elektrische bussen bij de Chinese constructeur BYD, dat een Vlaams raamcontract met een maximale waarde van 234 miljoen euro binnensleept. De lokale producenten Van Hool en VDL beta... [naar artikel]
Vervoersmaatschappij De Lijn en stroomnetwerkbeheerder Fluvius gaan samenwerken om de omslag naar elektrische bussen mogelijk te maken. Volgens de doelstellingen van de Vlaamse regering moeten in 2035 alle bussen emissievrij rondrijden. Over 5 jaar moet dat al het geval zijn in de Vlaamse stadskernen. Om elektrische bussen op te laden, is er nieuwe infrastructuur nodig en daarvoor is zo'n samenwerking essentieel. [naar artikel]
De Lijn beslist woensdag waar ze een nieuwe reeks bussen laat bouwen. PVDA vindt dat minstens een deel van die opdracht naar Van Hool in Koningshooikt (Lier) moet komen. De partij voerde dinsdag actie aan de poort van de busbouwer en riep werknemers op om een e-mail te richten aan de raad van bestuur van De Lijn. [naar artikel]
17:56 De Vlaamse regering trekt jaarlijks 65 miljoen euro uit om De Lijn duurzamer te maken. De maatschappij heeft amper elektrische bussen in dienst, in tegenstelling tot sectorgenoten. Toch blijft De Lijn... [naar artikel]
Vanaf 30 mei rijden in Genk de eerste elektrische bussen van De Lijn. Nog voor het einde van het jaar zullen in de stelplaats van Genk, de meest ecologische van Vlaanderen, 20 e-bussen geleverd worden. “En dan zal het snel gaan”, zegt Vlaams minister Lydia Peeters. Tegen 2027 zullen 1370 gewone bussen vervangen worden door elektrische exemplaren. Een order van 60 bussen is besteld bij twee producenten, Van Hool en VDL. Maar gaat ook ons elektriciteitsnet, met de massale opkomst van het elektrisch rijden, dit allemaal aankunnen. Wim Dries, voorzitter van Fluvius, denkt van wel. Fluvius heeft het licht op groen gezet voor een investering van 4 miljard euro die het net moet klaar maken voor de toekomst. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.