Bij elke koudeprik of wintervakantie duikt de discussie over het rijbereik van elektrische wagens weer op. Smelten de kilometers echt als sneeuw voor de zon? Een test in Noorwegen van 23 auto’s geeft frappante resultaten: het beloofde en werkelijke rijbereik kunnen stérk verschillen, tot wel 194 kilometer. Onze autokenner vertelt welke modellen uitblinken en welke teleurstellen. “Er zijn veel grote namen onder de verliezers.” [naar artikel]
Stress om je bestemming te halen, wie elektrisch rijdt, zal het al wel eens beleefd hebben. Voor anderen is het beperkte rijbereik dan weer de reden om geen elektrische wagen aan te schaffen. Maar wist je dat je met een paar tips het rijbereik van je wagen flink kan vergroten? HLN Drive geeft advies. [naar artikel]
Bij vriestemperaturen kan je met je elektrische auto (veel) minder ver rijden. Dat blijkt onomwonden uit onderzoek naar het winters rijbereik van EV’s. Hoeveel kilometers moet je prijsgeven? En kan je iets doen om het verlies te beperken? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Niet alleen de technologie, ook de gebruiker ligt aan de oorzaak van verminderd rijbereik.” [naar artikel]
Het rijbereik van elektrische auto’s én hun acceleratievermogen dalen pijlsnel als het steenkoud is. “Reken toch op 25 tot 30 procent minder rijafstand bij deze temperaturen”, schat prof. Peter Van den Bossche, professor ingenieurswetenschappen (VUB) en expert in elektrische auto’s. Wij vroegen hem of je daar dan iets aan kunt doen. [naar artikel]
De elektrische wagen is één van de middelen bij uitstek om iets te doen tegen de klimaatopwarming. Toch staat niet iedereen te springen om zo’n wagen in huis te halen. Een elektrische wagen is tot op vandaag behoorlijk duur en er zijn nog veel te weinig laadpalen. Daar komt nog eens bij dat het rijbereik […] [naar artikel]
Porsche brengt een nieuwe elektrische wagen op de markt: de e-Macan. “Dit is een heel andere auto dan de benzineversie die bijna tien jaar lang het mooie weer maakte”, zegt HLN-autospecialist Joost Bolle. Hij kon exclusief met het nieuwste model kennismaken. Welke vernieuwingen zag hij? Welk rijbereik belooft Porsche, en nog belangrijker: hoeveel kost deze SUV? [naar artikel]
Stress om je bestemming te halen: wie elektrisch rijdt, zal het al wel eens beleefd hebben. Voor anderen is het beperkte rijbereik dan weer de reden om geen elektrische wagen aan te schaffen. Maar wist je dat je met een paar tips het rijbereik van je wagen flink kan vergroten? HLN Drive geeft advies. [naar artikel]
Steeds vaker krijgen nieuwe auto’s tussendoor een update. Een vernieuwde versie van de software. Inderdaad, precies zoals dat ook bij een computer het geval is. Bij een elektrische wagen kan het zomaar zijn dat je erna een groter rijbereik hebt. Hoe kan dat eigenlijk? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn licht toe: “Ingenieurs zoeken permanent uit hoe ze autorijden efficiënter kunnen maken”. [naar artikel]
De eerste volledig elektrische auto van Toyota liet geruime tijd op zich wachten, maar nu is hij dan toch eindelijk daar: de bZ4X. Onze autokenners Joost Bolle en Brecht Vanhaelewyn lichtten deze primeur in het gamma van de Japanse autobouwer door. “Van een merk dat top is in hybrideauto’s, valt het energiebeheer toch wel tegen.” [naar artikel]
Het rijbereik is één van de belangrijkste gegevens voor iemand die een elektrische wagen koopt. De nieuwssite Benzinga heeft daarom een lijst opgesteld van de wagens met het grootste rijbereik in 2022. De elektrische wagens zijn een belangrijk wapen om de opwarming van de aarde een halt toe te roepen. Alleen is nog niet iedereen […] [naar artikel]
Wil je nog wat tips en tricks voor je met jouw elektrische wagen op wintersport trekt? Laadpuntexpert Maarten Hachmang geeft ze met plezier. “Houd er rekening mee dat een rijbereik van 300 kilometer in winterse omstandigheden ineens nog maar 200 kilometer kan zijn”, luidt één van zijn adviezen. Hij deelt ook enkele handige apps en websites die je rit aangenamer kunnen maken. [naar artikel]
Sommige elektrische voertuigen boeten nauwelijks in aan batterijcapaciteit. Andere exemplaren presteren dan weer een pak minder goed, en kunnen jaarlijks tot acht procent verliezen aan accucapaciteit en rijbereik. Dat stellen onderzoekers van Thomas More. [naar artikel]
Mercedes-Benz opent de aanval op de heerschappij van de Amerikaanse fabrikant Tesla op de markt van elektrische auto’s. Het Duitse concern heeft namelijk een nieuwe elektrische auto onthuld met een groter rijbereik dan de huidige Tesla-modellen. [naar artikel]
Mercedes-Benz opent de aanval op de heerschappij van de Amerikaanse fabrikant Tesla op de markt van elektrische auto’s. Het Duitse concern heeft namelijk een nieuwe elektrische auto onthuld met een groter rijbereik dan de huidige Tesla-modellen. [naar artikel]
Wat je van een elektrische wagen mag verwachten, hangt grotendeels af van de batterij. Maar hoewel automerken schermen met batterijcapaciteit, oplaadtijd en rijbereik, zijn ze een pak minder transparant over wélke batterijen ze nu precies voor welke modellen gebruiken en welke levensduur, voor- en nadelen die hebben. Met de hulp van prof. Peter Van den Bossche (VUB) en voorzitter Jochen De Smet van EV Belgium zoeken we dat uit. [naar artikel]
Met de nieuwe Qashqai E-Power van Nissan rij je elektrisch maar tank je toch gewoon benzine. Een ideale tussenstap naar de elektrische wagen, of vooral een creatieve technische oplossing zonder veel echte voordelen? Onze mobiliteitsspecialist Brecht Vanhaelewyn licht het concept en de auto door. “Qua verbruik en emissie is dit geen mirakeloplossing.” [naar artikel]
Hoeveel energie spaar je uit door trager te rijden met een elektrische wagen? En hoeveel minder tijd verlies je dus aan een laadpaal? Mobiliteitsclub VAB stuurde twee mensen naar het zuiden, met twee identieke wagens. De één reed 100 km per uur, de andere reed overal de toegelaten maximumsnelheid. De “traagste” auto bleek 36 euro goedkoper af … én sneller ter bestemming. [naar artikel]
De kosten voor het transport van onze stroom verdubbelen vanaf 2025, en dus gaat ook onze stroomfactuur opnieuw omhoog. Wij berekenden met hoeveel euro’s uw stroomfactuur omhoog zal gaan: van kleine tot grote gezinnen, met of zonder elektrische wagen en warmtepomp. “Opgelet: deze verhoging staat nog los van wat distributienetbeheerder Fluvius aanrekent.” [naar artikel]
70 procent van de Belgen kiest er deze zomer voor om met de wagen te reizen, zo onderzocht Touring. Twee procent daarvan rijdt met een elektrische wagen. Spannend, meent Touring-woordvoerder Danny Stage, “want het is voor het eerst dat zovelen met de elektrische wagen reizen, terwijl we weten dat de laadinfrastructuur in het zuiden vaak te wensen overlaat.” Het scenario voor een perfecte storm vol laadfiles, defecte laadpalen en in het water gevallen trips? Wij gingen op zoek naar getuigen over hun reis met hun elektrische wagen. En het is niet allemaal kommer en kwel. [naar artikel]
De elektrische wagen raakt stilaan ingeburgerd. De constructeurs komen met meer modellen (met een hogere autonomie) en ook de infrastructuur krijgt... [naar artikel]
Wat je van een elektrische wagen mag verwachten, hangt grotendeels af van de batterij. Maar hoewel automerken schermen met batterijcapaciteit, oplaadtijd en rijbereik, zijn ze een pak minder transparant over wélke batterijen ze nu precies voor welke modellen gebruiken en welke levensduur, voor- en nadelen die hebben. Met de hulp van prof. Peter Van den Bossche (VUB) en voorzitter Jochen De Smet van EV Belgium zoeken we dat uit. [naar artikel]
De Seal van Build Your Dreams is de betere Chinese elektrische auto. Niet de zoveelste overmaatse SUV maar wel een fraaie coupé die een groter rijbereik genereert. [naar artikel]
Hoeveel energie spaar je uit door trager te rijden met een elektrische wagen? En hoeveel minder tijd verlies je dus aan een laadpaal? Mobiliteitsclub VAB stuurde twee mensen naar het zuiden, met twee identieke wagens. De één reed 100 km per uur, de andere reed overal de toegelaten maximumsnelheid. De “traagste” auto bleek 36 euro goedkoper af … én sneller ter bestemming. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.