Met almaar meer zijn ze, de bezitters van een elektrische wagen. En dat betekent ook dat er straks meer elektrische auto’s dan ooit tevoren op weg zullen zijn naar een reisbestemming. Maar hoe raak je zo efficiënt mogelijk ter plekke? Mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft tips: “Door trager te rijden kan je volgens allerlei tests 20 tot zelfs 36 procent energie uitsparen.” [naar artikel]
Nieuwe snelladers voor de elektrische wagen moeten voortaan de mogelijkheid aanbieden om met de bankkaart, en dus niet met de laadpas, te betalen. Dat is vastgelegd in een Europese regel die vanaf vandaag van kracht is. [naar artikel]
Nieuwe snelladers voor de elektrische wagen moeten voortaan de mogelijkheid aanbieden om met de bankkaart, en dus niet met de laadpas, te betalen. Dat is vastgelegd in een Europese regel die vanaf vandaag van kracht is. [naar artikel]
De komende weken trekken weer honderdduizenden Vlamingen met de auto naar het zuiden. En daar zijn er meer en meer bij met een elektrische auto. Die rijden minder ver dan een diesel of benzine en je tankt ze niet snel even vol. Dus is de vraag: raak je daarmee wel in pakweg Zuid-Frankrijk? Onze journalist Kenneth Dee heeft het uitgetest, hij reed elektrisch van Antwerpen naar Nice. [naar artikel]
Onze auto-expert Joost Bolle ging rijden met de nieuwe elektrische coupé van Skoda. Wat je daarvan moet onthouden? Dat het Tsjechische merk niet langer synoniem is met “meer auto voor je geld dan elders”. En dat de crisis rond levertijden nog lang niet voorbij is. [naar artikel]
De aanhoudende Europese energiecrisis lijkt de elektrische auto-industrie een harde les te leren over de risico’s van het gebruik van één brandstofbron. Stijgende grondstofkosten maken de productie van EV-batterijen namelijk onhoudbaar. De productie van EV-batterijen zijn afhankelijk van slechts één brandstofbron: lithiumbatterijen. Een grondstof die voor de elektrische auto-industrie van cruciaal belang is en de […] [naar artikel]
Het aantal nieuwe stekkerwagens is in één jaar tijd verdubbeld. Eén op de vijf nieuwe auto’s vorig jaar ingeschreven in ons land rijdt enkel op stroom en die snelheid verrast zelfs de sector. Hoe komt dat? Waarom mogen veel werknemers enkel nog een elektrische salariswagen kiezen? Wat zijn de dramatische gevolgen voor de staatskas? Frank Van Gool, directeur van de federatie van leasebedrijven, kent de antwoorden. [naar artikel]
Bijna alle nieuwe elektrische auto’s op de markt schurken aan tegen de hogere prijsklasse. Alleen daarom al is de nieuwe Renault Mégane een verademing: eindelijk nog eens een elektrische middenklasser. Dit is het soort auto dat we over drie à vijf jaar kopen. Onze auto-expert Joost Bolle reed er als eerste mee en geeft zijn ongezouten commentaar. Hij bespreekt ook de huidige markt voor elektrische wagens en de effecten van de nieuwe regels. “De auto neemt in de toekomst een veel grotere hap uit het gezinsbudget.” [naar artikel]
Al meer dan tien jaar belooft de autosector betaalbare en goede elektrische auto’s. Toch wordt de EV in sneltempo duurder. Een betaalbare elektrische auto lijkt verder af dan de afgelopen jaren. Wat is er aan de hand? Wat als je er één wil kopen? Zet de stijging zich door of komt er een kentering? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn klaart het uit. [naar artikel]
Meer dan 100.000 Belgen rijden vandaag al met een full elektrische auto, en per kwartaal komen daar nog meer dan 50.000 nieuwe EV’s bij. Toch bestaan er nog heel wat misvattingen over, blijkt uit een onderzoek van Blitz Power, ontwikkelaar van laadoplossingen. We legden vijf van de grootste fabels voor aan Jochen De Smet van EV Belgium. “Het is geen enkel probleem meer om een afstand van 1.000 tot zelfs 2.000 kilometer elektrisch te overbruggen.” [naar artikel]
Stel je voor, een elektrische auto die je niet meer moet opladen omdat hij dat zélf doet met zonnepanelen op ‘t dak. Een droom lijkt het, waar het Nederlandse bedrijf Lightyear effectief aan werkt. Twee weken geleden kondigden ze de eerste wagen voor die ze op de markt brengen, onze techjournalist Kenneth Dée mocht ‘m uitzonderlijk en als één van de eersten ter wereld uittesten. [naar artikel]
De elektrische step valt nu al niet meer te weren uit het stadsbeeld, maar sinds de nieuwe ongevallencijfers van deze week weten we ook dat het relatief nieuwe vervoersmiddel niet zonder gevaar is. We spraken met enkele verkeersexperts en somden hieronder de belangrijkste veiligheidstips op voor u. [naar artikel]
Onze auto-expert reed met de MG 5 en ontdekte een elektrische auto waar hij best mee kan leven. Hij vertelt alles wat je moet weten van de allereerste elektrische break ter wereld: “Perfect voor om en bij de deur, maar je zal toch even moeten cijferen als je van Limburg naar de kust rijdt.” [naar artikel]
Nu de Vlaamse overheid een premie van 3.000 euro geeft voor de aankoop van een tweedehands elektrische auto, denkt u er misschien aan om uw benzine- of dieselwagen in te wisselen. Maar waar moet u dan juist op letten bij de aankoop? En wanneer wordt een elektrische wagen ook interessant zónder premie? Twee experten leggen uit. “In plaats van er één te kopen, nemen we in de toekomst een abonnement op een auto.” [naar artikel]
Eén of meer wagens op de oprit: voor steeds meer Vlaamse gezinnen hoeft het klassieke plaatje niet meer. Eén op de drie autobezitters vraagt zich af of een eigen auto nog wel nodig is, zo blijkt uit een nieuwe studie van consultancybureau Deloitte. Ook deze Vlamingen hoeven geen eigen auto en doen het voortaan anders. “Ik zie maar één betaalbare optie.” Voor welke - originele - oplossingen gaan ze? En hoeveel kost het hen uiteindelijk? [naar artikel]
Wil je nog wat tips en tricks voor je met jouw elektrische wagen op wintersport trekt? Laadpuntexpert Maarten Hachmang geeft ze met plezier. “Houd er rekening mee dat een rijbereik van 300 kilometer in winterse omstandigheden ineens nog maar 200 kilometer kan zijn”, luidt één van zijn adviezen. Hij deelt ook enkele handige apps en websites die je rit aangenamer kunnen maken. [naar artikel]
Fietsen zit in de lift: één op drie werknemers gebruikte vorig jaar de fiets om naar het werk te gaan. Is het dan nu niet hét moment om onze (tweede) auto in te ruilen voor een fiets, al dan niet met elektrische trapondersteuning? We rekenen uit wat zo’n ruil opbrengt en hoeveel het je kost als je dan toch af en toe een auto nodig hebt. [naar artikel]
Bijna alle nieuwe elektrische auto’s op de markt schurken aan tegen de hogere prijsklasse. Alleen daarom al is de nieuwe Renault Mégane een verademing: eindelijk nog eens een elektrische middenklasser. Dit is het soort auto dat we over drie à vijf jaar kopen. Onze auto-expert Joost Bolle reed er als eerste mee en geeft zijn ongezouten commentaar. Hij bespreekt ook de huidige markt voor elektrische wagens en de effecten van de nieuwe regels. “De auto neemt in de toekomst een veel grotere hap uit het gezinsbudget.” [naar artikel]
Particulieren lopen nog onvoldoende warm voor een elektrische auto. Eén van de vaakst gehoorde argumenten: (veel) te duur. Daarom komen steeds meer automerken met een budgetvriendelijke EV op de proppen. Nu ook Renault, dat met zijn nieuwe R5 E-Tech onomwonden op die particuliere koper mikt. “Als een ommezwaai naar elektrisch rijden met dit soort auto’s niet lukt, dan lukt het nooit”, zegt HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn, die de stadsauto grondig ging keuren. [naar artikel]
Diepe zucht bij Jorgo Kattenburg, die cafés heeft in Aartselaar, Mechelen en Niel. Het recentste Overlegcomité heeft in één trek bijna al zijn inkomsten weggeveegd. “Mijn drie cafés draaien hun omzet bijna volledig na 23u. Dat neem ik de mensen die niet gevaccineerd zijn kwalijk.” Ook de restaurants zien het somber in. “Ik vrees nog meer annulaties”, zegt Jimmy Janssens van brasserie De Schandpaal in Brecht. [naar artikel]
Het gebruik van gekleurde interieurverlichting kan ervoor zorgen dat elektrische auto’s meer kilometers afleggen op één acculading. Dat blijkt... [naar artikel]
Terwijl er in Nederland steeds meer kritiek komt op de massa elektrische fatbikes op de fietspaden, het onveilig rijgedrag van jongeren, het opvoeren van de snelheid en de vele diefstallen, geven fatbikeverdelers hier bij ons aan dat we ook een hype kunnen verwachten. “De zomer zal de verkoop zeker nog een boost geven.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.