De 2.000 km aan jaagpaden langs kanalen in Vlaanderen wordt dan toch niet volledig opengesteld voor speedpedelecs, zeg maar de snelle elektrische fiets waarmee je tot 45 km per uur kan rijden. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) aangekondigd in het Vlaams Parlement. “Speedpedelecs worden enkel op die jaagpaden toegelaten die deel uitmaken van een fietssnelweg.” Sowieso mag je er ook niet sneller dan 30 km per uur. Volgens de minister zijn verschillende jaagpaden niet geschikt voor speedpedelecs door de staat van het pad, soms zijn ze ook onverhard of omdat het pad scherpe bochten heeft. [naar artikel]
CD&V wil dat speedpedelecs, snelle elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur kunnen halen, toegelaten worden op alle jaagpaden in Vlaanderen. Momenteel zijn deze fietsers welkom op 700 van de meer dan 2.000 kilometer aan jaagpaden. [naar artikel]
In de eerste drie maanden van dit jaar waren er op Vlaamse wegen 1.873 letselongevallen met fietsers. 10% daarvan gebeurde tussen fietsers onderling. En dat loopt niet altijd goed af. [naar artikel]
Jaagpaden langs Vlaamse waterlopen zijn niet langer verboden terrein voor speedpedelecs. Op voorwaarde dat ze niet sneller rijden dan 30 kilometer per uur. Er worden nu zo snel mogelijk nieuwe verkeersborden geplaatst. Want pas dan gaat de nieuwe regel in. [naar artikel]
Jaagpaden langs Vlaamse waterlopen zijn niet langer verboden terrein voor speedpedelecs. Op voorwaarde dat ze niet sneller rijden dan 30 kilometer per uur. Er worden nu zo snel mogelijk nieuwe verkeersborden geplaatst. Want pas dan gaat de nieuwe regel in. [naar artikel]
De lokale politie van Schoten mat deze zomer de snelheid van fietsers op de jaagpaden langs het kanaal Dessel-Schoten, al werd er niet geverbaliseerd. “Eindelijk”, aldus buurtbewoners, die de snelheidsterreur beu zijn. Ook de Fietsersbond reageert opvallend positief. [naar artikel]
In Rotterdam komen er verkeerslichten die sneller op groen springen als er veel fietsers staan te wachten. Warmtesensoren doen de wachttijden met ruim een derde dalen. [naar artikel]
Sinds gisteren is in België de wet op fietsstraten van kracht. Fietsers mogen er de hele breedte van de weg gebruiken. Auto's zijn er 'te gast': ze mogen niet sneller rijden dan 30 km per uur en ze mogen de fietsers niet inhalen. [naar artikel]
Alle jaagpaden in Vlaanderen moeten onmiddellijk worden opengesteld voor speedpedelecs, zo eist CD&V. Vandaag zijn de snelle elektrische fietsen maar toegelaten op zo’n 700 van de meer dan 2.000 kilometer aan jaagpad. “Maar de argumentatie voor dat verbod is gedateerd.” [naar artikel]
We zijn met meer fietsers en die fietsen vaker, verder en sneller. Maar ook: al die fietsers staan nu ook in de file. Dat blijkt uit de [naar artikel]
Er is een probleem met het verkeersbord dat de speed pedelecs (elektrische fietsen die tot 45 km/u halen) toelaat op jaagpaden langs kanalen en andere waterwegen. [naar artikel]
Bewoners van de Alfons Verdijckstraat trekken volgende week met een petitie naar burgemeester Maarten De Veuster (N-VA). Ze eisen snelheidsmaatregelen tegen… fietsers. “Die terroriseren tegenwoordig de jaagpaden langs de vaart”, aldus de zowat honderd ondertekenaars. [naar artikel]
Het gemeentebestuur van Tremelo gaat het centrum veiliger maken voor fietsers. Een dertigtal straten worden omgevormd tot fietsstraten. Automobilisten mogen daar niet sneller rijden dan 30 kilometer per uur en mogen fietsers niet inhalen. [naar artikel]
Het stadsbestuur wil de verkeersveiligheid op de fietspaden verhogen. Met een verkeersbord wil het fietsers aanmanen niet sneller dan 25 km/u te rijden. Een stippellijn moet frontale botsingen tussen fietsers op fietspaden met een dubbele rijrichting beletten. Mag dit volgens de wegcode? Het antwoord luidt ‘Ja, maar...’. [naar artikel]
De verkeerssignalisatie en het rode asfalt houden de chauffeurs in de Rotterdamstraat niet tegen om een fietser in te halen en sneller dan 30 per uur te rijden. Het is nochtans een fietsstraat. “Het concept is niet bekend”, vertellen de fietsers in de straat. De politie kondigt controles aan. [naar artikel]
Na het overlijden van een 73-jarige fietser die dinsdag in botsing kwam met een groep wielertoeristen op het jaagpad langs het Albertkanaal, rijst de vraag of grote groepen wielertoeristen wel thuishoren op die jaagpaden. Volgens mobiliteitsexpert Kris Peeters en Wies Callens van de Fietsersbond zijn er nu eenmaal geen andere alternatieven voor mensen die graag wat sneller fietsen: "Ze worden van de openbare weg verdreven naar die jaagpaden en daardoor verschuiven ook enkele verkeersconflicten." [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) maakt 10 miljoen euro vrij om het fietscomfort op jaagpaden te verbeteren. Dat moet de fiets... [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) maakt 10 miljoen euro vrij om het fietscomfort op jaagpaden te verbeteren. Dat moet de fiets populairder maken voor woon-werk- en woon-schoolverkeer. Uittredend minister Weyts kreeg in mei extra middelen uit het Financieringsfonds Eenmalige Uitgaven. Tien miljoen daarvan gaat nu naar de Vlaamse Waterweg nv, die de jaagpaden […] Het bericht Weyts pompt 10 miljoen in jaagpaden verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Nu over de hele wereld ontelbare virologen, microbiologen en epidemiologen zich kreunend over corona buigen, weten we al heel veel over het virus dat ons gegijzeld houdt. Maar er is nog altijd veel dat we niet weten, of toch niet met zekerheid. Ziehier een moedige poging tot een antwoord op vier prangende virusvragen. [naar artikel]
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) heeft dinsdagvoormiddag aan de rechteroever van het Albertkanaal in Ham het startschot gegeven voor de campagne ‘Hoffelijk rijden = veilig rijden’ op alle Vlaamse jaagpaden. [naar artikel]
Fietsers die een gewestweg oversteken, weten het niet meer. Nu blijkt de nieuwe markering geen grond te hebben in het verkeersreglement, schrijft... [naar artikel]
Het aantal inschrijvingen in de Limburgse zomertornooien al eens bekeken? Hier zie: Runkster 537, Berkenbos 374, Bocholt 620, Tenkie 1.094 (die inschrijvingen zijn nog niet afgesloten), Paal 635, De Krekel (dat pas start half juni) 681… Toch veel, niet? Enorm veel zelfs. En er wordt niet alleen veel, maar ook sneller ingeschreven. Wij zijn gaan polsen wat daar de oorzaken van zijn. [naar artikel]
Vlaams minister Lydia Peeters (Open VLD) heeft in Stokrooie bij Hasselt een nieuwe campagne voorgesteld om op te roepen voor meer verkeersveiligheid. Door de slogan "Hoffelijk Rijden = Veilig Rijden" op de jaagpaden aan te brengen, wil men de weggebruikers overtuigen van het belang van hoffelijkheid op de paden. De snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur wordt daarbij extra in de verf gezet. Zeker nu speedpedelecs op termijn op de jaagpaden zullen worden toegelaten. [naar artikel]
Automobilisten merken fietsers met een knipperend achterlicht sneller op én schatten de afstand tussen hun voertuig en de fietsers beter in. Dat blijkt in elk geval uit een Brits onderzoek. Volgens de Fietsersbond moeten we niet massaal onze fietslichten vervangen. "Het is vooral belangrijk dat je fietslichten allebei werken en dat je geen te donkere kledij draagt als je 's avonds fietst." [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.