Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Nieuwsblad

Geen enkele telefonist daagt op in 112-noodcentrale: “Zelfs technicus moest inspringen om oproepen te beantwoorden”

12/09/2023 - 20:17
"Doordat geen enkele operator maandag opdaagde voor de 112-noodcentrale in Vlaams-Brabant, zijn volgens welingelichte bronnen tientallen noodoproepen onbeantwoord gebleven. Oorzaak is een acuut personeelstekort en een malaise bij het overblijvende personeel. Het kabinet wil snel werk maken van nieuwe aanwervingen. "

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Geen enkele telefonist daagt op in 112-noodcentrale: ‘Zelfs technicus moest inspringen om oproepen te beantwoorden’ (12/09/2023 - De Standaard)

Doordat geen enkele operator maandag opdaagde voor de 112-noodcentrale in Vlaams-Brabant, zijn tientallen noodoproepen onbeantwoord gebleven. Oorzaak is een acuut personeelstekort en een malaise bij het overblijvende personeel. [naar artikel]


2. Geen enkele telefonist daagt op in 112-noodcentrale in Vlaams-Brabant: “Zelfs technicus moest inspringen om oproepen te beantwoorden” (13/09/2023 - Gazet van Antwerpen)

Doordat geen enkele operator maandag opdaagde voor de 112-noodcentrale in Vlaams-Brabant, zijn volgens welingelichte bronnen tientallen noodoproepen onbeantwoord gebleven. Oorzaak is een acuut personeelstekort en een malaise bij het overblijvende personeel. Het kabinet wil snel werk maken van nieuwe aanwervingen. [naar artikel]


3. Geen enkele telefonist daagt op in 112-noodcentrale: “Zelfs technicus moest inspringen” (12/09/2023 - Het Belang van Limburg)

Doordat geen enkele operator maandag opdaagde voor de 112-noodcentrale in Vlaams-Brabant, zijn volgens welingelichte bronnen tientallen noodoproepen onbeantwoord gebleven. Oorzaak is een acuut personeelstekort en een malaise bij het overblijvende personeel. [naar artikel]


4. Noodcentrale 101 Vlaams-Brabant zit zelf in nood: “Maandag was er zelfs niemand om de telefoon te beantwoorden” (12/09/2023 - Het Laatste Nieuws)

De noodcentrale 101, het nummer dat je vormt voor dringende politiehulp, is al jaren chronisch onderbemand. Het probleem is zo erg geworden dat er maandagavond, toen het noodnummer 1722 werd geactiveerd, zelfs geen calltakers aanwezig waren op de dienst in Vlaams-Brabant om de telefoon op te nemen voor dringende oproepen. “Dat dit nog niet tot dodelijke incidenten heeft geleid, is eigenlijk gewoon een kwestie van geluk.” [naar artikel]


5. Noodcentrale 101 Vlaams-Brabant kampt met nijpend personeelstekort: “Maandag was er zelfs niemand om de telefoon te beantwoorden” (12/09/2023 - Het Laatste Nieuws)

De noodcentrale 101, het nummer dat je vormt voor dringende politiehulp, is al jaren chronisch onderbemand. Het probleem is zo erg geworden dat er maandagavond, toen het noodnummer 1722 werd geactiveerd, zelfs geen calltakers aanwezig waren op de dienst in Vlaams-Brabant om de telefoon op te nemen voor dringende oproepen. “Dat dit nog niet tot dodelijke incidenten heeft geleid, is eigenlijk gewoon een kwestie van geluk.” [naar artikel]


6. Noodcentrale 112 in nood: "Veel te weinig mensen om de duizenden oproepen te beantwoorden" (02/12/2021 - VRT NWS)

Er is een groot personeelstekort in de noodcentrales waar je terechtkomt als je het nummer 112 belt. Ook in de centrale voor Vlaams-Brabant, in Leuven, zijn er te weinig mensen om de vele oproepen te beantwoorden. Om de hoge werkdruk aan te kaarten zijn er in enkele noodcentrales de voorbije dagen stiptheidsacties gehouden. [naar artikel]


7. Ook noodcentrale 112 kreunt onder zwaar personeelstekort: “Sommige collega’s pakken medicatie om de stress aan te kunnen” (17/10/2022 - Gazet van Antwerpen)

Niet alleen de Antwerpse noodcentrale 101 is zwaar onderbemand, ook de medewerkers van noodcentrale 112 kreunen onder de hoge werkdruk. “Mensen raken ontmoedigd en opgebrand door de chronische onderbezetting. En dan krijgen we binnenkort ook de oproepen voor de dokters van wacht er nog bij”, getuigt een werknemer. “Dit kan levens kosten.” [naar artikel]


8. Jaar cel voor man die noodcentrale bestookte met nutteloze oproepen: “Hij riep zelfs de hulp in van het leger” (25/03/2021 - Het Nieuwsblad)

Een 51-jarige man uit Bredene heeft in de Brugse rechtbank een jaar effectieve celstraf gekregen omdat hij de noodcentrale bestookte met nutteloze oproepen. [naar artikel]


9. Onderbezetting bij noodcentrale 112 net tijdens eerste weekend Tomorrowland: “Hopelijk geen grote rampen” (15/07/2022 - Het Belang van Limburg)

De medewerkers van de noodcentrale 112 in provincie Antwerpen zijn het aanhoudend personeelstekort meer dan beu. Dit weekend zijn er slechts drie medewerkers aanwezig om de noodoproepen te beantwoorden, terwijl de minimumbezetting op zes personeelsleden staat. “We hopen dat er geen zware rampen op Tomorrowland gebeuren of de wachttijden kunnen oplopen naar zes à acht minuten”, reageert een medewerker. [naar artikel]


10. Noodcentrale in nood: “Door onderbezetting werden zaterdagnacht 300 oproepen afgebroken en we hebben geen idee waarom die mensen de 101 hebben gebeld” (20/09/2023 - Het Laatste Nieuws)

Hoe groot is de malaise bij de noodcentrales? Dinsdagnacht moesten opnieuw noodnummers worden geactiveerd omdat de bekende nummers 100, 101 en 112 onbereikbaar waren. Maar zelfs zonder die pannes bestaat de kans dat uw noodkreet onbeantwoord blijft: door het aanhoudende personeelsgebrek worden wekelijks honderden oproepen afgebroken en niemand weet waarom die mensen hebben gebeld. “Het is waanzin. Vorige week heb ik tussen 19 en 2 uur ’s nachts non-stop gebeld, ik had zelfs geen tijd om naar het toilet te gaan.” [naar artikel]


11. Onderbezetting bij noodcentrale 112 en dat net tijdens eerste weekend Tomorrowland: “Hopen dat er geen grote rampen gebeuren” (15/07/2022 - Het Nieuwsblad)

De medewerkers van de noodcentrale 112 in provincie Antwerpen zijn het aanhoudend personeelstekort meer dan beu. Dit weekend zijn er slechts drie medewerkers aanwezig om de noodoproepen te beantwoorden, terwijl de minimumbezetting op zes personeelsleden staat. “We hopen dat er geen zware rampen op Tomorrowland gebeuren of de wachttijden kunnen oplopen naar zes à acht minuten”, reageert een medewerker. [naar artikel]


12. Personeel van Limburgse noodcentrale staakt (24/11/2021 - Het Belang van Limburg)

De operatoren van de 112-centrale in Limburg staken vandaag. Ze klagen het personeelstekort en de te hoge werkdruk aan. Binnenkort zullen ze ook alle oproepen van het nummer 1733 moeten beantwoorden, dat is het nummer van de huisartsenwachtposten. Ze vrezen dat het aantal dagelijkse oproepen zal verdubbelen. De burgers zullen niets merken van de staking. [naar artikel]


13. "Sint-Niklaaskerk staat in brand": noodcentrale 112 krijgt oproepen, maar was test voor Lichtfestival Gent (04/11/2021 - VRT NWS)

De noodcentrale 112 kreeg gisteravond verschillende oproepen binnen, met de melding dat de Sint-Niklaaskerk in Gent in brand stond. Het bleek echter om een kunstinstallatie te gaan van Lichtfestival Gent. De stadsdiensten hadden de noodcentrale op voorhand ingelicht. [naar artikel]


14. Onderbezetting bij noodcentrale 112 en dat net tijdens eerste weekend Tomorrowland: “Slechts de helft van vereist aantal medewerkers” (15/07/2022 - Gazet van Antwerpen)

De medewerkers van de noodcentrale 112 in provincie Antwerpen zijn het aanhoudend personeelstekort meer dan beu. Komend weekend zijn er slechts drie medewerkers aanwezig om de noodoproepen te beantwoorden, terwijl de minimumbezetting op zes personeelsleden staat. “We hopen dat er geen zware rampen op Tomorrowland gebeuren of de wachttijden kunnen oplopen naar zes à acht minuten”, reageert een medewerker. [naar artikel]


15. Houthalense Rocio beantwoord oproepen in ‘De noodcentrale’: “Je mag niet met al die verhalen in je hoofd blijven zitten” (20/09/2022 - Het Belang van Limburg)

‘De noodcentrale’ zit er bijna op. Vanavond passeren de laatste noodoproepen, die onder meer bij de Hasseltse 101 binnenkomen. “Het is vaak spannend, omdat je nooit weet met wie je te maken zal krijgen of wat er aan de hand is”, vertelt de Houthalense calltaker Rocio. [naar artikel]


16. Technicus op filmset ‘Rust’ klaagt Alec Baldwin aan voor nalatigheid (11/11/2021 - Gazet van Antwerpen)

Een technicus die aanwezig was op de set van de film ‘Rust’ op het moment dat Alec Baldwin een dodelijk schot loste, heeft de acteur woensdag in Los Angeles aangeklaagd voor nalatigheid. “Er was geen enkele reden waarom zich een echte kogel in deze revolver bevond, of waar dan ook op de set” en geen reden waarom Baldwin moest schieten, aldus Serge Svetnoy (63), chef-licht bij de filmopnames. Hij zegt “zwaar emotioneel leed” te hebben ondergaan. [naar artikel]


17. Aantal nodeloze oproepen naar noodcentrale 112 blijft dalen (04/06/2018 - Metro)

Alle noodcentrales 112 samen kregen vorig jaar 2.659.310 oproepen. In 29 procent van de gevallen ging het om nodeloze oproepen. Dat is een daling van het aantal oneigenlijke oproepen tegenover de jaren ervoor, zegt woordvoerder Thomas Biebauw van de FOD Binnenlandse Zaken. Het grootste deel van de nodeloze oproepen zijn zogenaamde “broekzakoproepen”. Dat betekent dat […] Het bericht Aantal nodeloze oproepen naar noodcentrale 112 blijft dalen verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


18. Tientallen 112-oproepen onbeantwoord door personeelstekort (13/09/2023 - De Standaard)

Doordat geen enkele operator maandag opdaagde voor de 112-noodcentrale in Vlaams-Brabant, zijn tientallen noodoproepen onbeantwoord gebleven. [naar artikel]


19. Ruim 100 oproepen voor stormschade in Limburg (21/11/2016 - Het Belang van Limburg)

Bij de noodcentrale zijn zondag ruim 100 oproepen voor stormschade binnengekomen. De oproepen kwamen uit alle hoeken van de provincie. Het merendeel ging over bomen of takken van bomen die op de weg, elektriciteitskabels of een voertuig lagen, hekken die waren gaan vliegen, enzovoort. De schade was op de meeste plekken beperkt. Uit voorzorg waren enkele stadparken - Sint-Truiden en Bilzen - gesloten voor het publiek. [naar artikel]


20. Technicus daagt onderaannemers Proximus voor arbeidsrechtbank (23/06/2020 - Apache)

Een installatie- en onderhoudstechnicus die vijf jaar als zelfstandige voor Proximus werkte, stapt naar de Antwerpse arbeidsrechtbank om het ‘boetesysteem’ van het telecombedrijf en enkele onderaannemers aan te klagen. Volgens de technicus gaat het om ‘zeer goed georganiseerde schijnzelfstandigheid’ met een boete- en puntensysteem dat er voor zorgde dat hij jarenlang zeer weinig betaald kreeg. [naar artikel]


21. Calltaker Ilse uit ‘De noodcentrale’: “Onze dienst was tijdens corona meer een klik- dan een noodlijn” (17/10/2022 - Het Laatste Nieuws)

Sommigen zullen zich door de VRT-realityreeks ‘De noodcentrale’, te vinden op VRT MAX, geroepen voelen voor een job in een noodoproepcenter. Maar is die functie voor iedereen weggelegd? "Nee”, vertelt Ilse Zeegers (56), een veteraan met dertien jaar dienst op de teller, aan ‘Primo’. “Voor de kick en het avontuur moet je het heus niet doen.” Ze vertelt hoe ze van diëtiste naar calltaker ging, en hoe ze omgaat met dramatische, maar soms ook volslagen misplaatste oproepen. “Ik heb alles al gehoord, van ‘kankerteef’ tot ‘kutwijf’.” [naar artikel]


22. Wachttijden bij noodcentrale liepen vrijdagnacht op: “Blijf altijd aan de lijn als je de noodcentrale belt” (10/12/2022 - Gazet van Antwerpen)

Het was vrijdagnacht druk voor de operatoren van de noodcentrale. Een man die een zware brand in Berendrecht wilde signaleren, kreeg pas negen minuten na zijn eerste poging een medewerker aan de lijn. Op dat moment was de brandweer wel al verwittigd en onderweg naar de plaats van de brand. [naar artikel]


23. Noodcentrale 112 krijgt minder valse of oneigenlijke oproepen (16/06/2017 - De Redactie)

Het aantal algemene oproepen naar de 112-alarmcentrale is vorig jaar gedaald. Het aantal echte noodoproepen daarentegen stijgt. Dat blijkt uit het jaarverslag van de FOD Binnenlandse Zaken. [naar artikel]


24. Stijn en Elodie van ‘De noodcentrale’: ‘Mensen zijn steeds minder zelfredzaam: ze bellen ons zelfs als ze buikpijn hebben’ (06/06/2019 - De Morgen)

Geen betere scenarioschrijver dan het noodlot, zo bewijst het derde seizoen van De noodcentrale: als de telefoon er gaat, kan het een pietluttigheid zijn, maar evengoed wordt het rampenplan afgekondigd. Humo sprak met Elodie en Stijn, twee calltakers van de noodcentrale in Gent die in de reeks te zien zijn. ‘Sommigen beweren bij hoog en bij laag dat wij hén hebben opgebeld: ‘Ik weet van niets!’’ [naar artikel]


25. Oost-Vlaamse noodcentrale 101 slaakt noodkreet: onderbemand en oplopende wachttijden (07/03/2023 - VRT NWS)

De Oost-Vlaamse noodcentrale 101 kan op dit moment geen dringende hulpverlening garanderen. Dat zegt de socialistische vakbond ACOD. Een noodoproep moet in principe binnen de 8 seconden opgenomen worden, maar dat lukt maar bij 43 procent van de oproepen. "Er zijn grote personeelstekorten", zegt Ingrid Vanderheyden van ACOD. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!