De stad Gent heeft een plan om tegen 2030 alle vervoer van goederen in de binnenstad zoveel mogelijk emissievrij te laten verlopen. Gent wil dat bijvoorbeeld doen door cargofietsen in te zetten voor pakjesleveringen. Grotere leveringen van bijvoorbeeld bouwmateriaal of leveringen aan winkels zouden moeten gebundeld worden. Als het 'Plan Stedelijke Logistiek' slaagt, is Gent de eerste stad in Vlaanderen met emissievrije logistiek. [naar artikel]
Het testproject ‘Hydrolog’, waarbij in de Antwerpse haven intern transport op waterstof werd getest, verliep vlot en opent perspectieven. “Waterstof is geen verre droom meer. Het kan weldra doorbreken als zero-emissie brandstof”, zegt VIL, het innovatieplatform voor de logistieke sector dat samen met WaterstofNet aan de basis lag van het testproject. [naar artikel]
Nieuwe CO2-maatregelen voor bussen en vrachtwagen dreigen openbaar vervoer onbetaalbaar te maken. Enig resterend probleem is de openbare aanbesteding. [naar artikel]
Ze varen met een schip dat weggeplukt lijkt uit een schilderij van Rembrandt van Rijn, ze gelden als de hemelbestormers van de Nederlandse vloot en hebben naar eigen zeggen de missing link van de fair trade gevonden: drie Nederlandse kapiteins kiezen voor ‘fair transport’, handel zoals vroeger met de wind als motor. Van A naar B zonder CO2. Dit weekend vertrokken ze nog eens richting Caraïben. De Morgen ging eerder deze maand mee voor de proefvaart van de Tres Hombres. Van Den Helder naar Terschelling, dwars door de Waddenzee. ‘Of we gaan kapseizen? Ik denk het wel.’ [naar artikel]
Een oldtimer liefhebber uit Antwerpen stapt naar de Raad van State. Hij wil de Lage Emissie Zone aanvechten. Of toch voor oldtimers. Ongeveer 500 meter moet Alain rijden om de stad in en uit te kunnen. Maar als hij buitenkomt met zijn oldtimer, heeft hij een boete. [naar artikel]
Door de lage-emissie­zones in onder meer Gent en Antwerpen wordt pakketjes laten leveren in de stad steeds ingewikkelder en moeilijker. “Maar de... [naar artikel]
Als het van de politici afhangt, dan is diesel ten dode opgeschreven. Compleet ten onrechte, zo stelt onze auto-expert Joost Bolle. “Zo bewijst de... [naar artikel]
Tegen 2026 moeten alle nieuwe bedrijfswagens ‘broeikasvri’ — lees: volledig elektrisch — zijn. Daarover zijn de zeven partijen die samen een Vivaldi-regering willen vormen, het eens. Te ambitieus, vreest Sam Baro, een CEO?die twee jaar geleden pionierde met ‘de grootste elektrische bedrijfsvloot van het lan’». ‘Van de 50 elektrische auto’s die wij hebben, staan er 10?à 15?stil in onze garage. Veel personeelsleden willen ze niet.’ [naar artikel]
De CO2-emissies van fossiele brandstoffen zijn in 2020 met 7 procent gedaald, een record. Oorzaak zijn de lockdownmaatregelen in de strijd tegen het coronavirus, zo blijkt uit de jaarlijkse balans van het Global Carbon Project (GCP), die vrijdag gepubliceerd werd. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.