Gezond boerenverstand of net niet? Bagger de IJzer, pomp meer water weg en doe iets aan die waterpeilen. Dat hoorden we de voorbije week elke dag uit de mond van bewoners en landbouwers in de ondergelopen Westhoek. Maar zijn dat ook de juiste oplossingen? “Niet altijd”, antwoordt hydroloog Patrick Willems. Wij leggen hem de meest gehoorde oplossingen voor. Wat is haalbaar en wat zou net meer problemen veroorzaken? “We kunnen het aanpakken, maar niet zoals de meeste mensen denken.” [naar artikel]
Dat specifiek de Westhoek al dagenlang geteisterd wordt door zware regenval en wateroverlast, is toeval. Het is te zeggen: er zijn véél plekken in Vlaanderen die kwetsbaar zijn voor dit soort overstromingen. Dat zegt hydroloog Patrick Willems (KU Leuven). "Als je je bedenkt dat we vaker met dit soort fenomenen gaan te maken krijgen én dat er veel risicopunten zijn in Vlaanderen, dan moeten we ons hier beter tegen wapenen." [naar artikel]
Wij selecteerden de verhalen die u niet mocht missen op HLN Regio dit weekend. [naar artikel]
In Ieper hebben ze weer last van dwergkroos op het kanaal Ieper-IJzer. Dwergkroos is een verzameling van erg kleine, drijvende waterplantjes met een felgroene kleur. "De enige structurele oplossing is het uitbaggeren van het kanaal", zegt de schepen van Leefmilieu, Valentijn Despeghel (SP.A). [naar artikel]
09:04 Baggeraars Jan De Nul heeft samen met het Nederlandse Boskalis een contract op zak van 250 miljoen euro voor het uitdiepen van de haven van Mumbai in India. Ze starten in de komende weken. [naar artikel]
Het baggerbedrijf van de Antwerpse haven beëindigde vorige week de klus om het Kattendijkdok definitief te zuiveren van zwaar vervuild slib. Direct daarop ging de baggerdienst aan de slag in het Hansadok voor het ‘gewone’ onderhoudsbaggeren. Jaarlijks zet zich één miljoen kubieke meter baggerspecie af in de dokken. Het weghalen daarvan is eigenlijk een ‘eeuwig werk’. [naar artikel]
01:20 DEME en Jan De Nul slepen het contract in de wacht voor de onderhoudsbaggerwerken op de maritieme toegangswegen naar onze havens. Het gaat om een contract van net geen 800 miljoen euro. [naar artikel]
DEME en Jan De Nul slepen het contract in de wacht voor de onderhoudsbaggerwerken op de maritieme toegangswegen naar onze havens. Dat schrijft De Tijd vandaag. Het gaat om een contract van net geen 800 miljoen euro. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.