De verkoop van speedpedelecs in ons land heeft in september een opdoffer gekregen. Voor de zesde maand op rij daalde de verkoop. [naar artikel]
18:38 Ondanks de fietshype is de verkoop van speedpedelecs in België vorig jaar gedaald. Vooral bedrijven leasen minder zware elektrische fietsen. [naar artikel]
Tijdens de maand mei zijn in België net geen 2.000 - het waren er 1.953 - speedpedelecs ingeschreven. Daarmee vestigt de verkoop van de elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur kunnen rijden, voor de tweede maand op rij een record, zegt mobiliteitsfederatie Traxio. [naar artikel]
De verkoop van tweedehands speedpedelecs is in de eerste zeven maanden van het jaar fors gestegen. In totaal werden er van januari tot en met juli 3.214 gebruikte hogesnelheidsfietsen ingeschreven. “Meer dan een verdubbeling tegenover vorig jaar”, zegt Filip Rylant van Traxio. [naar artikel]
De verkoop van speedpedelecs - elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur kunnen rijden - draait op volle toeren, vooral dankzij bedrijven en leasingmaatschappijen. Dat zegt mobiliteitsfederatie Traxio dinsdag. Ze verwacht dat particulieren de komende maanden zullen aansluiten. [naar artikel]
De verkoop van speedpedelecs boomt, maar ook de ongevallen nemen fors toe. Vooruit wil dat de Vlaamse regering actie onderneemt. “Speedpedelecs horen binnen de bebouwde kom op straat, niet op het fietspad.” [naar artikel]
In november waren er 1.287 nieuwe inschrijvingen voor speedpedelecs, 39,6 procent meer dan het jaar voordien. De snelle e-bikes zijn erg populair, vooral voor langeafstandsritten. Maar wat moet je weten als je er eentje wil kopen? En kun je er zomaar de weg mee op? Mich Vergauwen van mobiliteitsorganisatie VAB geeft uitleg: “Volgens de wegcode is een speedpedelec geen ‘fiets’, maar wel een ‘bromfiets klasse P’.” We geven ook een overzicht van de beste speedpedelecs van 2022, getest door VAB. [naar artikel]
In november waren er 1.287 nieuwe inschrijvingen voor speedpedelecs, 39,6 procent meer dan het jaar voordien. De snelle e-bikes zijn erg populair, vooral voor langeafstandsritten. Maar wat moet je weten als je er eentje wil kopen? En kun je er zomaar de weg mee op? Mich Vergauwen van mobiliteitsorganisatie VAB geeft uitleg: “Volgens de wegcode is een speedpedelec geen ‘fiets’, maar wel een ‘bromfiets klasse P’.” We geven ook een overzicht van de beste speedpedelecs van 2022, getest door VAB. [naar artikel]
Tijdens de maand mei zijn in België net geen 2.000 - het waren er 1.953 - speedpedelecs ingeschreven. Daarmee vestigt de verkoop van de elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur kunnen rijden voor de tweede maand op rij een record, zegt mobiliteitsfederatie Traxio woensdag. [naar artikel]
Dodelijke ongevallen met speedpedelecs zijn uitzonderlijk, meldt het verkeersinstituut VIAS. Toch vinden veel mensen de snelle elektrische fietsen een gevaar op de weg. Donderdagochtend kwam een fietser nog om het leven toen twee speedpedelecs tegen elkaar botsten. Zijn speedpedelecs gevaarlijk of niet? [naar artikel]
In de Kempen is het aantal speedpedelecs de laatste vier jaar verviervoudigd. De afgelopen jaren werden in de Kempen meer dan 3000 speedpedelecs ingeschreven. Geel is koploper met zo'n 300 speedpedelecs. Met de snelle elektrische fietsen kan je tot 45 kilometer per uur rijden. [naar artikel]
Er zijn dit jaar in België al 40 procent meer speedpedelecs verkocht dan in 2021. Dat blijkt uit cijfers van Traxio, de federatie van de auto- en aanverwante sectoren. De files zijn terug, de brandstof is duur, en fietsleasing raakt bij bedrijven meer en meer ingeburgerd: allemaal redenen voor de meerverkoop. Oost-Vlaanderen heeft de meeste speedpedelecs, gevolgd door Antwerpen en Vlaams-Brabant. [naar artikel]
Had je al de indruk dat er steeds meer speedpedelecs voorbijzoeven? Wel, dat klopt. In augustus werden er 1.849 nieuwe en 677 tweedehandse ingeschreven, wat het aantal inschrijvingen nu al in de buurt van het totaal van vorig jaar brengt. “Het aandeel van de door particulieren ingeschreven speedpedelecs blijft toenemen”, zegt Guy Crab van de mobiliteitsfederatie TRAXIO Velo. [naar artikel]
De bedrijfsfiets lijkt door te breken: in 2023 werd bijna de helft van de speedpedelecs (49,9 procent) ingeschreven door een leasingmaatschappij. Door het toenemende aantal leasings zakt het aandeel van bedrijven en particulieren in de verkoop van de snelle e-bikes aanzienlijk, dat meldt Traxio. [naar artikel]
De verkoop van tweedehands speedpedelecs is in de eerste zeven maanden van het jaar fors gestegen. In totaal werden er van januari tot en met juli 3.214 gebruikte hogesnelheidsfietsen ingeschreven. “Meer dan een verdubbeling tegenover vorig jaar”, zegt Filip Rylant van Traxio. [naar artikel]
Ze zijn niet meer weg te denken, de snelle elektrische fietsen of speedpedelecs. En al zit de verkoop van die speedpedelecs in de lift, onderzoek wees uit dat vooral mannen er mee rijden. Vrouwen schakelen maar met mondjesmaat over naar de snelle fiets. Marisa De Koster is een van hen, zij snelt elke dag met haar speedpedelec vanuit Brasschaat naar haar job aan de Noorderlaan in Antwerpen. [naar artikel]
Jaagpaden langs Vlaamse waterlopen zijn niet langer verboden terrein voor speedpedelecs. Op voorwaarde dat ze niet sneller rijden dan 30 kilometer per uur. Er worden nu zo snel mogelijk nieuwe verkeersborden geplaatst. Want pas dan gaat de nieuwe regel in. [naar artikel]
Jaagpaden langs Vlaamse waterlopen zijn niet langer verboden terrein voor speedpedelecs. Op voorwaarde dat ze niet sneller rijden dan 30 kilometer per uur. Er worden nu zo snel mogelijk nieuwe verkeersborden geplaatst. Want pas dan gaat de nieuwe regel in. [naar artikel]
In 2022 zijn er 17.592 nieuwe speedpedelecs ingeschreven in België. Dat is een groei van 42,1 procent of 5.215 exemplaren, en maakt van het afgelopen jaar een “recordjaar zonder voorgaande” voor de hogesnelheidsfiets, zegt mobiliteitsfederatie Traxio. [naar artikel]
Speedpedelecs, e-steps, cargofietsen en segways: hoe meer mensen naar alternatieven zoeken voor de auto, hoe drukker het wordt op Vlaamse fietspaden en trottoirs. En dat leidt tot nieuwe frustraties en onveilige situaties. 'De gewone fietser mag niet van het fietspad worden weggepest.' [naar artikel]
Het aantal ongevallen van en naar het werk neemt spectaculair toe. Woordvoerder Lars Vervoort van AG Insurance vindt dat de werkgever hier iets aan kan doen. Hij pleit voor extra opleidingen bij het gebruik van speedpedelecs en e-steps. Beluister hier het volledige gesprek met Lars Vervoort: De essentie: We hebben minder ervaring met speedpedelecs en […] [naar artikel]
De verkeersregels voor speedpedelecs zijn ingewikkeld. Niet alleen voor bestuurders van zo’n snelle elektrische fiets zelf, maar ook voor andere weggebruikers. Zo is het bijvoorbeeld niet altijd duidelijk waar die speedpedelecs moeten rijden: op het fietspad of op de rijbaan. VRT NWS nam zelf de proef op de som. [naar artikel]
Tijdens de eerste zes maanden van 2022 zijn 8.219 nieuwe speedpedelecs ingeschreven. Het gaat om een stijging met meer dan een kwart (26,2 procent) in vergelijking met de eerste helft van vorig jaar. Dat blijkt uit gegevens van Traxio, de federatie van de mobiliteitssector. [naar artikel]
"De markt van de speedpedelec is in volle ontwikkeling en dus zullen we ons daar allemaal aan moeten aanpassen. Zowel de fietsers op een speedpedelec als de andere weggebruikers." Dat zegt Jan Van Rooij van E-bikecenter Wildiers in Hasselt. Doordat het aantal speedpedelecs de voorbije jaren zo explosief is toegenomen, is het logisch dat er ook meer ongevallen mee gebeuren. Maar met een goede zichtbaarheid en aangepaste snelheid, kunnen er volgens Van Rooij al veel ongevallen voorkomen worden. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.