De politie houdt rekening met een verdubbeling van het aantal flitsboetes in ons land, naar in totaal zo'n 5 miljoen boetes per jaar, wanneer straks steeds meer trajectcontroles functioneren. Dat schrijven het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en De Standaard donderdag. [naar artikel]
Het systeem van trajectcontroles in steden en gemeenten, waarbij hardrijders bestraft worden met GAS-boetes, ligt onder vuur. Justitie is immers niet op de hoogte van die ‘beperkte’ snelheidsovertredingen, en dat kan niet volgens verkeersinstituut Vias. “Je kan elke week geflitst worden met 52 kilometer per uur in een zone 30 en telkens netjes je boete betalen. Maar als je dan op een dag toch voor een politierechter staat na een andere inbreuk, dan weet die dat niet.” En dan is er ook nog de willekeur: zo krijg je in de ene gemeente een waarschuwing en in de andere een boete. [naar artikel]
Juristen trekken de geldigheid van boetes bij private trajectcontroles in twijfel. [naar artikel]
Juristen stellen zich grote vragen bij de geldigheid van boetes bij private trajectcontroles. Volgens hen is het helemaal niet duidelijk of privébedrijven GAS-boetes mogen uitdelen, laat staan bij zwaardere snelheidsovertredingen. [naar artikel]
Juristen stellen zich grote vragen bij de geldigheid van boetes bij private trajectcontroles. Volgens hen is het helemaal niet duidelijk of privébedrijven GAS-boetes mogen uitdelen, laat staan bij zwaardere snelheidsovertredingen. [naar artikel]
Juristen stellen zich grote vragen bij de geldigheid van boetes bij private trajectcontroles. Een advocaat roept zijn cliënten dan ook op om hun boetes te betwisten. [naar artikel]
Steeds meer Limburgse gemeenten zijn het beu dat boetes voor snelheidsovertredingen op hun grondgebied naar de Vlaamse overheid vloeien. Genk investeerde al fors in eigen trajectcontroles en via het recente GAS 5-reglement kan het een deel van de snelheidsboetes zelf innen. Opbrengst: in drie maanden 1,8 miljoen euro. Andere gemeenten willen nu ook aansluiten bij het systeem van Genk. [naar artikel]
In Genk worden 876 boetes geseponeerd. Het gaat om overtredingen van twee van de in totaal elf trajectcontroles die sinds kort in Genk gelden op lokale wegen. Het parket gaat niet akkoord met de boetes omdat de vaststellingen niet rechtsgeldig gebeurd zijn. Betaalde boetes zullen teruggestort worden. De stad Genk, die samen met de politie Carma zelf de uitbating van de trajectcontroles doet, brengt enkele aanpassingen aan en voorziet de nodige signalisatieborden. Eén trajectcontrole werkt al opnieuw, de tweede volgt aanstaande maandag. [naar artikel]
Bij heel wat Maaslandse gezinnen viel de voorbije dagen de ene na de andere flitsboete in de bus, nadat twee weken geleden in alle stilte twee trajectcontroles in de regio werden geactiveerd. “Een vriend heeft al elf boetes verzameld”, zucht een Kinrooienaar. [naar artikel]
Op onze gewestwegen zijn we het al langer gewoon, maar nu rijden we ook in ons eigen dorp van trajectcontrole naar trajectcontrole. Steeds meer steden en gemeenten zetten er op in. Dat blijkt uit een grote rondvraag van VTM Nieuws en HLN bij alle 300 Vlaamse gemeenten. Zo zijn er al 159 lokale trajectcontroles actief, maar zal dat aantal de komende maanden nog verdubbelen naar 349. Officieel doet men het om de verkeersveiligheid te verbeteren, al zijn de miljoenen aan inkomsten van GAS-boetes ook welkom. Welke gemeenten zijn van plan een trajectcontrole in te voeren? [naar artikel]
Onredelijk, onvolledig en onduidelijk. Van de FOD Justitie en de Mobiliteitsraad van Vlaanderen tot het verkeersinstituut Vias: heel wat instanties hebben hun kritiek geuit over het GAS 5-systeem van trajectcontroles in steden en gemeenten, waarbij hardrijders bestraft worden met GAS-boetes. Maar is er dan een alternatief? En wat dan met de boete-inkomsten? [naar artikel]
Sinds de invoering van de 11 trajectcontroles in Genk, is het percentage van snelheidsovertredingen in de stad met 40 procent gedaald. Een jaar geleden reed nog 1,28 procent te snel op de 11 trajecten, nu is dat nog 0,25 procent. Aan de andere kant hebben de controles ook 4,26 miljoen euro aan boetes opgeleverd. [naar artikel]
Nieuwe borden aan de inritten van de Brusselse Leopold II-tunnel waarschuwen voor trajectcontroles, maar de politie kan nog steeds geen boetes [naar artikel]
De stad Diksmuide en de politiezone Polder zijn niet te spreken over de manier waarop het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) twee nieuwe trajectcontroles heeft neergepoot in de West-Vlaamse stad. De politie weigert zelfs, als die controles operationeel zijn, boetes uit te schrijven. AWV betreurt die houding en meent dat de locaties goed doordacht zijn. [naar artikel]
De vijf gemeenten van de politiezone Hekla willen nog dit jaar de lichtere snelheidsovertredingen gaan beboeten via een GAS-boete. Een Vlaams decreet dat in het najaar van 2020 werd gestemd laat dat toe sinds 1 februari. Maar er zijn nog veel vraagtekens die het decreet voorlopig wel op losse schroeven zetten. Als het systeem zou ingevoerd worden, zullen de tarieven ongeveer gelijk zijn met het huidige niveau van boetes. Die starten aan 53 euro. [naar artikel]
Enkele maanden geleden installeerde de gemeente Boortmeerbeek op verschillende punten trajectcontroles, zonder aankondigend verkeersbord in elke zone. En de bestuurders hebben het geweten, want inmiddels werden al 2.000 (!) boetes uitgedeeld. “Dit zijn pesterijen”, zegt oppositieraadslid Bert Meulemans (cd&v), die hekelt dat er “geen duidelijke informatiecampagne aan voorafging”. [naar artikel]
De politie van de zone Tongeren-Herstappe heeft vorige week 39 boetes uitgeschreven voor overtreding van de coronamaatregelen. In de meeste gevallen ging het om mensen die een niet-essentiële verplaatsing maakten, maar er waren ook zeven boetes voor het negeren van het samenscholingsverbod. [naar artikel]
Heel wat bestuurders krijgen tegenwoordig plots een reeks boetes in de bus als er een nieuwe trajectcontrole geactiveerd is. Maar waarom duurt het zo lang voor je die krijgt? Waarom staat er geen waarschuwingsbord bij trajectcontroles? En heeft het zin om boetes te betwisten? [naar artikel]
De inkomsten uit GAS-boetes zijn in nauwelijks zes jaar tijd vertienvoudigd. Die spectaculaire stijging hebben de Vlaamse gemeenten te danken aan... [naar artikel]
20:12 Binnenkort mogen steden en gemeenten GAS-boetes uitschrijven voor lichte snelheidsovertredingen op plaatsen waar maar 30 of 50 kilometer per uur gereden mag worden. De Vlaamse regering keurde daarvoor... [naar artikel]
Naar verwachting mogen steden en gemeenten tegen 2022 GAS-boetes uitschrijven voor lichte snelheidsovertredingen. Dat zal ook buiten de zone 50 mogen gebeuren. [naar artikel]
De politie heeft zaterdag aan de Atmoz Open Air in Maaseik een drugscontrole uitgevoerd. Er werden 21 overtredingen vastgesteld. Goed voor in totaal 3.600 euro aan boetes. De meeste boetes werden via bankcontact ter plaatse betaald. [naar artikel]
Amper een tiental steden en gemeenten maakt gebruik van de mogelijkheid om GAS-boetes uit te schrijven als de coronamaatregelen niet worden nageleefd. Dat blijkt uit een rondvraag van de Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG). Eerder kwam er al kritiek dat de corona-GAS-boetes laat werden ingevoerd. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.