Hoewel het aantal dodelijke ongevallen met fietsers in Vlaanderen daalt, zijn er in de provincie Antwerpen net meer fietsers die het leven lieten in het verkeer. Wat vinden fietsers daarvan en wat is volgens hen de oorzaak? Wij staken ons licht op in Antwerpen en Mol. [naar artikel]
In West-Vlaanderen zijn rond hetzelfde tijdstip twee zware ongevallen met fietsers gebeurd waarbij de automobilisten vluchtmisdrijf pleegden. In Heuvelland werd een fietser (17) met levensgevaarlijke verwondingen afgevoerd, in Oostduinkerke (Koksijde) vielen een zwaargewonde en een lichtgewonde. De politie en het parket zoeken getuigen die meer informatie hebben over een van de twee ongevallen. [naar artikel]
De voorbije 3 weken gebeurden er al 3 dodelijke bedrijfsongevallen in de provincie West-Vlaanderen. De West-Vlaamse arbeidsauditeur, Filiep De Ketelaere, roept de bedrijven op om extra voorzichtig te zijn. "Er gebeuren te veel dodelijke ongevallen", zegt hij. [naar artikel]
De Gentse Fietsersbond vraagt de Vlaamse regering bij de start van het schooljaar om meer mensen in te zetten voor een beter verkeerslichtenbeleid. "Nu zijn er in heel Vlaanderen maar een handvol ambtenaren mee bezig." De Fietsersbond zegt dat het aantal dodelijke ongevallen met fietsers tot een derde kan verminderen met slimmere en betere verkeerslichten. Vlaanderen weerlegt de kritiek en stelt dat er de voorbije jaren al veel extra inspanningen zijn gebeurd. [naar artikel]
Afgelopen jaar zijn in Vlaanderen 84 fietsers omgekomen in het verkeer: het hoogste aantal in 20 jaar tijd. Dat blijkt uit cijfers van verkeersinstituut Vias. Het totale aantal dodelijke verkeerslachtoffers was - op corona na - nooit lager. [naar artikel]
Meer dan de helft van de dodelijke ongevallen op onze snelwegen in 2021 en 2022 gebeurde in de buurt van op- en afritten, zo bleek eerder uit cijfers van Vias. Een verdere analyse toont nu aan dat er op de ene plek al meer ongevallen gebeuren dan op de andere. Een overzicht. [naar artikel]
In 2011 gebeurden in Vlaanderen 12 procent meer ongevallen met fietsers dan het jaar voordien. Hoewel het aantal fietsers stagneert, stijgt het aantal slachtoffers. 'De Vlaamse overheid vindt autoverkeer nog altijd belangrijker dan de veiligheid van de fietser', zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond. [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden in Vlaanderen mag dan gedaald zijn in 2022, zorgwekkend is het groeiende aantal mensen dat sterft na een ongeval met een elektrische fiets. Vooral onze oudere bevolking is het slachtoffer. Maar zij kunnen nu rijcursussen voor elektrische fietsers volgen. [naar artikel]
Hoe meer fietsers er in het straatbeeld rondrijden, hoe kleiner de kans op ongevallen met auto’s. Dat is een van de opvallende conclusies van een nieuw onderzoek van de Universiteit Gent dat focust op de verkeersveiligheid van fietsers in Antwerpen. [naar artikel]
De voorbije vijf jaar is het aantal ongevallen met een speedpedelec in Vlaanderen sterk gestegen. In 2017 gebeurden nog 15 ongevallen met dat type van snelle elektrische fiets, vorig jaar steeg dat aantal tot 391. De Fietsersbond wijt de ongevallen aan de onaangepaste fietsinfrastructuur én de weinig ervaren fietsers. Er is fietseducatie nodig, vindt de Fietsersbond. [naar artikel]
Hoe meer fietsers er in het straatbeeld rondrijden, hoe kleiner de kans op ongevallen met auto’s. Dat is een van de opvallende conclusies van een nieuw onderzoek van de Universiteit Gent dat focust op de verkeersveiligheid van fietsers in Antwerpen. [naar artikel]
Op- en afritten van snelwegen zijn bijzonder risicovol: in de periode 2021-2022 vond meer dan 1 op de 2 dodelijke ongevallen daar plaats. En 1 op de 10 verkeersdoden op de snelweg was een voetganger. Dat blijkt uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias. [naar artikel]
Op- en afritten van snelwegen zijn bijzonder risicovol: in de periode 2021-2022 vond meer dan 1 op de 2 dodelijke ongevallen daar plaats. En 1 op de 10 verkeersdoden op de snelweg was een voetganger. Dat blijkt uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias. [naar artikel]
In 2022 stierven er liefst 49 mensen op de Limburgse wegen. Omdat achter elk ongeval een naam en een verhaal schuilt, hebben we de dodelijke ongevallen van vorig jaar verzameld op een interactieve kaart. Via de kruisjes kun je meer info krijgen over wat er gebeurd is. [naar artikel]
Meer dan de helft van de dodelijke ongevallen op onze snelwegen in 2021 en 2022 gebeurde in de buurt van op- en afritten, zo bleek eerder uit cijfers van Vias. Een verdere analyse toont nu aan dat er op de ene plek al meer ongevallen gebeuren dan op de andere. Een overzicht. [naar artikel]
Na de drie dodelijke ongevallen met fietsers in Antwerpen staat het thema verkeersveiligheid opnieuw hoog op de politieke agenda. Opvallend is dat... [naar artikel]
In West-Vlaanderen zijn rond hetzelfde tijdstip twee zware ongevallen met fietsers gebeurd waarbij de automobilisten vluchtmisdrijf pleegden. In Dikkebus (Ieper) werd een fietser (17) met levensgevaarlijke verwondingen afgevoerd, in Oostduinkerke (Koksijde) vielen een zwaargewonde en een lichtgewonde. De politie en het parket zoeken getuigen die meer informatie hebben over de ongevallen. [naar artikel]
Er zijn in Vlaanderen vorig jaar 7 procent minder mensen overleden in het verkeer dan in 2021. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers van de federale politie. Tegelijk waren er wel meer verkeersongevallen met gewonden en zwaargewonden. Ook het aantal ongevallen met dode en zwaargewonde voetgangers, fietsers en jonge autobestuurders is gestegen. Het Vlaams Forum Verkeersveiligheid trekt aan de alarmbel en ijvert onder meer voor meer zones 30. [naar artikel]
Vorig jaar werden ruim 4.700 ongevallen met letsel of dodelijke afloop gevolgd door een vluchtmisdrijf, een recordaantal in 10 jaar. Dat meldt verkeersinstituut Vias vandaag. Voetgangers en fietsers zijn de eerste slachtoffer van dit soort ongevallen. De overgrote meerderheid van de plegers wordt geïdentificeerd. [naar artikel]
Er is voorlopig een einde gekomen aan de gestage daling van het aantal verkeersdoden in Vlaanderen. Dat is het gevolg van een erg dodelijke zomer voor fietsers op de Vlaamse wegen, zo blijkt uit een nieuwe verkeersveiligheidsbarometer van het verkeersinstituut Vias. [naar artikel]
Vorig jaar werden ruim 4.700 ongevallen met letsel of dodelijke afloop gevolgd door een vluchtmisdrijf, een recordaantal in 10 jaar. Dat meldt verkeersinstituut Vias maandag. Voetgangers en fietsers zijn de eerste slachtoffer van dit soort ongevallen. De overgrote meerderheid van de plegers wordt geïdentificeerd. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.