De overstromingsramp van 1953 treft Zeeland, met uitbreiding tot Antwerpen en Rotterdam. Meer dan 2000 mensen bekopen het met hun leven. [naar artikel]
De zoektocht naar de vermiste personen na de overstromingen in ons land wordt een enorme opgave. Dat onderkent Alain Remue, het hoofd van de Cel Vermiste Personen. Het aantal vermiste personen is op een dag tijd sterk gestegen: van 103 naar 163. “Ik kan me voorstellen dat er van de 163 die nu op de lijst staan, een aantal mensen er nog niet in geslaagd is om iemand te contacteren. Maar we beseffen ook dat hoe meer tijd er overheen gaat, hoe meer vragen we ons moeten stellenâ€, zegt Remue. [naar artikel]
Bijna twee weken na de overstromingsramp in Luik en omgeving zijn oplichters op pad, schrijven de Sudpresse-kranten. Criminelen doen zich voor als technici die de elektriciteit en watervoorziening komen herstellen. Ze vragen cash geld aan de getroffenen waarna ze verdwijnen. [naar artikel]
In Luik is een onderzoeksrechter aangesteld na de overstromingen van twee weken geleden. Officieel zijn er in de provincie 37 doden geteld. De onderzoeksrechter moet nagaan of er sprake is van onopzettelijke doodslag, bij gebrek aan voorzichtigheid of voorzorg. [naar artikel]
We zijn niet klaar voor een volgende grote crisis zoals de overstromingsramp van twee weken geleden. Dat zegt professor Crisismanagement Hugo Marynissen (Antwerp Management School). Hij reageert op de tergend traag op gang komende hulpverleningsoperatie in de getroffen regio in het oosten van het land en herhaalt zijn pleidooi voor een overkoepelend agentschap voor crisismanagement, naar het voorbeeld van het Amerikaanse Federal Emergency Management Agency (FEMA). [naar artikel]
Hij wil geen stenen smijten, “dat lost niets op”. “Maar het crisisbeleid moet performanter”, zegt Geert Gijs, de voormalige chef van B-fast, nu met pensioen. “Ik moet toegeven dat ik met hartzeer heb zitten kijken naar de beelden van de overstromingen en de manier waarop de ramp aangepakt is. Het hele crisisbeheer moet een andere richting uit. We zijn toe aan een nieuw concept dat tot 2050 en langer mee kan.” [naar artikel]
Zes weken na de overstromingsramp in Wallonië blijven nog drie spoorlijnen buiten gebruik. Maar in oktober moeten er ook over de laatste lijn die buiten gebruik is, die tussen Pepinster en Spa, weer treinen rijden. Dat deelde spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel maandag mee, bij een werkbezoek in Pepinster van mobiliteitsminister Georges Gilkinet (Ecolo). [naar artikel]
Elf weken na de overstromingen blijven de omstandigheden in de Vesdervallei penibel. De verzekeraars en experts doen wat ze kunnen. "Ik werk elke dag van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, maar de omvang van de schade is immens." [naar artikel]
Volgens een groep onafhankelijke experts hadden de rampzalige overstromingen van 14 juli in ons land niet vermeden kunnen worden als het stuwmeer van Eupen beter was beheerd. Dat meldt de RTBF op basis van een eerste deel van een onderzoeksrapport over de overstromingen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.