Op een goed jaar tijd heeft de federale Ombudsman meer dan 1.700 klachten over energiepremies ontvangen. Dat is het hoogste aantal klachten over eenzelfde thema op zo’n korte tijdspanne. De Ombudsman roept de overheid op lessen te trekken uit de problemen die er waren bij de toekenning van de premies en ervoor te zorgen dat er na februari nog uitbetalingen mogelijk blijven. [naar artikel]
Op een goed jaar tijd heeft de federale Ombudsman meer dan 1.700 klachten over energiepremies ontvangen. Dat is het hoogste aantal klachten over eenzelfde thema op zo’n korte tijdspanne. De Ombudsman roept de overheid op lessen te trekken uit de problemen die er waren bij de toekenning van de premies en ervoor te zorgen dat er na februari nog uitbetalingen mogelijk blijven. [naar artikel]
De federale Ombudsman heeft nooit eerder zoveel klachten gekregen als over de uitbetaling en behandeling van de aanvragen voor de energiepremies van de federale overheid. Dat blijkt uit onderzoek van het consumententeam van Radio2. De premies kwamen er om de hoge energiekosten van gezinnen mee te helpen dragen. Duizenden mensen krijgen al langer dan een half jaar geen premie uitbetaald terwijl ze daar recht op hebben. De FOD Economie is ook vaak moeilijk bereikbaar voor vragen van consumenten over hun dossier. [naar artikel]
De federale Ombudsman heeft vorig jaar een recordaantal dossiers geopend. Eind 2023 stond de teller op 10.195 dossiers, waarvan 7.383 klachten en 2.812 vragen voor informatie. Een vierde van de klachten ging over de energiepremies die de overheid in het leven riep om de gestegen facturen voor gas en elektriciteit te dempen. [naar artikel]
Nooit eerder waren er zoveel klachten over de federale overheid als vorig jaar. Dat blijkt uit het jaarverslag van de federale Ombudsman. Zowat een vierde van alle klachten ging over energiepremies. In 5 jaar tijd is het totale aantal klachten met 45 procent gestegen. "Veel burgers dreigen het vertrouwen in de overheid, en op termijn in de democratie, te verliezen", zegt Ombudsman David Baele. [naar artikel]
Z’n job bestaat erin samen met een team van 50 mensen klachten weg te werken, maar na een recordjaar met meer dan 10.000 dossiers, heeft de federale Ombudsman David Baele (45) nu zelf een klacht. In dit interview legt Baele uit wat er dringend beter moet: “De overheid moet actie ondernemen om het vertrouwen met de burger weer te herstellen.” [naar artikel]
Nooit eerder zijn er in een jaar tijd zoveel klachten binnengekomen over hetzelfde onderwerp bij de federale ombudsman, als over de energiepremies van de federale overheid. Het gaat over ruim 1.700 klachten. De bevoegde ministers - die van energie en economie - geven toe dat het beter kon, maar benadrukken dat ze op korte tijd miljoenen dossiers moesten verwerken. [naar artikel]
Een recordaantal van ruim 1.700 klachten kreeg de federale ombudsman al over de energiepremies. Sommigen wachten nog altijd op hun premie, ook al zou er officieel geen budget meer worden voorzien. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.