Ons land is in sneltempo diverser geworden en dat zal in de komende decennia nog toenemen. Maasmechelen is de Limburgse gemeente met het hoogste aandeel inwoners met een migratieachtergrond (61,1 procent). Twintig jaar geleden was dat nog maar 48,5 procent. [naar artikel]
De stad Antwerpen telt meer inwoners met een migratieachtergrond dan autochtone inwoners. En dat is voor het eerst, meldt vrtnws. Dat blijkt uit gegevens van de Stadsmonitor, die maatschappelijke evoluties in Vlaamse steden in kaart brengt. [naar artikel]
Antwerpen heeft een historisch kantelpunt bereikt: voor het eerst telt de stad meer inwoners met een migratieachtergrond dan zonder. Drie op de vier kinderen jonger dan tien heeft ouders die geen Belgische afkomst hebben. Welke uitdagingen brengt dat met zich mee, en is Antwerpen daar klaar voor? [naar artikel]
Voor het eerst zijn er in Antwerpen meer inwoners mét dan zonder migratieachtergrond. Dat blijkt uit een demografisch rapport van de stad. [naar artikel]
Het aantal inwoners met een migratieachtergrond neemt in Nederland de komende dertig jaar waarschijnlijk toe. Hun aantal van 4,2 miljoen in 2020 zal naar tussen de 5,3 en 8,4 miljoen in 2050 groeien. Dat blijkt uit het rapport ‘Bevolking 2050 in beeld’ van het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut (NIDI) en het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS). [naar artikel]
37,3% van de inwoners van België heeft een migratieachtergrond. Dat wil zeggen dat of zijzelf, hun ouders, of hun grootouders oorspronkelijk in een ander land woonden. Voor Brussel gaat het al om 82,5%, in Antwerpen om 62% en in Gent om 41%. “Percentages die steevast misbruikt worden als bewijs van de ‘omvolking’”, zegt socioloog Jan Hertogen (76) die de cijfers bekendmaakte. “Maar dat is larie en apekool: zonder die migratie waren u en ik minder welvarend én cultureel armer.” [naar artikel]
37,3 procent van de inwoners van België heeft een migratieachtergrond. Dat wil zeggen dat of zijzelf, hun ouders, of hun grootouders oorspronkelijk in een ander land woonden. Voor Brussel gaat het al om 82,5 procent, in Antwerpen om 62 procent en in Gent om 41 procent. “Percentages die steevast misbruikt worden als bewijs van de ‘omvolking’”, zegt socioloog Jan Hertogen (76) die de cijfers bekendmaakte. “Maar dat is larie en apekool: zonder die migratie waren u en ik minder welvarend én cultureel armer.” [naar artikel]
Knokke-Heist, een van de rijkste gemeenten van het land, en Sint-Jans-Molenbeek, een van de armste, hebben procentueel evenveel gevallen van [naar artikel]
Knokke-Heist, een van de rijkste gemeenten van het land, en Sint-Jans-Molenbeek, een van de armste, hebben procentueel even veel gevallen van wanbetalingen, terwijl de gemiddelde inwoner van Knokke-Heist tweeënhalf keer zoveel verdient als een inwoner van Molenbeek. ‘Het gevolg van een cultureel ingebakken gebrekkige betalingsethiek.’ [naar artikel]
Eén op de vijf flitspalen op snel- en gewestwegen in Vlaanderen is kapot of onbruikbaar. Het gaat om zo’n 300 van de 1.400 flitsers. Limburg scoort het slechtst: nauwelijks 70 procent van de flitspalen is hier op dit moment bruikbaar. Voor enkele politiezones is de maat vol. “We kunnen al een jaar lang geen enkele hardrijder flitsen”, klinkt het daar. Ook Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil op korte termijn meer werkende flitspalen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.