Van alle kindjes in de derde kleuterklas heeft 11 procent extra taalondersteuning nodig en 4 procent intensieve begeleiding. Dat blijkt uit de resultaten van de taalscreening die dit schooljaar voor het eerst is afgenomen. Via die zogenaamde Koalatest moeten de kleuters via opdrachtjes bewijzen dat ze het Nederlands voldoende onder de knie hebben. [naar artikel]
85 procent van de Vlaamse kleuters heeft een taalniveau dat volstaat om aan het eerste leerjaar te beginnen, zonder extra taalondersteuning. Dat blijkt uit een steekproef van de Vlaamse Overheid. Sinds het begin van dit schooljaar werd er in de derde kleuterklas in heel Vlaanderen de taalscreening "KOALA" afgenomen. Wie daar niet goed op scoort, zal extra taalondersteuning moeten krijgen. [naar artikel]
Zowat 11 procent van de kinderen in de kleuterklas heeft extra taalondersteuning nodig om straks naar de lagere school te gaan. Ongeveer 4 procent heeft zelfs intensieve begeleiding nodig voor Nederlands. Dat maakt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) maandag bekend. [naar artikel]
86 procent van de kinderen in de derde kleuterklas is voldoende taalvaardig om te starten in de lagere school, maar 14 procent heeft extra ondersteuning nodig. Dat blijkt uit een steekproef van het onderwijsdepartement in zowat 400 kleuterscholen. In Antwerpen is de situatie het slechtst, 29 procent van de kinderen heeft er extra ondersteuning nodig. Minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil meer inzetten op ouderlijke betrokkenheid, en desnoods nadenken over ingrepen in het groeipakket of premies. [naar artikel]
07:17 Vijftien procent van de kleuters in het Nederlandstalig onderwijs heeft extra taallessen nodig om de stap naar het eerste leerjaar te kunnen zetten. Vooral in Brussel en de stad Antwerpen pieken de ci... [naar artikel]
Van alle kleuters in het derde jaar hebben zo’n 1.200 kinderen extra taalondersteuning nodig. Nog eens 500 anderen moeten intensieve begeleiding volgen om Nederlands te leren. Dat blijkt uit de tweede editie van de ‘koala-test’, die de taalachterstand bij kleuters in kaart brengt. Onderwijsminister Ben Weyts (N-VA): “Als pakweg 1 op 4 kleuters in de klas te beperkt Nederlands begrijpt, dan is dat absoluut nefast voor álle kinderen.” [naar artikel]
Van alle kleuters in het derde jaar hebben zo’n 1.200 kinderen extra taalondersteuning nodig. Nog eens 500 anderen moeten intensieve begeleiding volgen om Nederlands te leren. Dat blijkt uit de tweede editie van de ‘koala-test’, die de taalachterstand bij kleuters in kaart brengt. Onderwijsminister Ben Weyts (N-VA): “Als pakweg 1 op 4 kleuters in de klas te beperkt Nederlands begrijpt, dan is dat absoluut nefast voor álle kinderen.” [naar artikel]
In de derde kleuterklas heeft 15 procent van de kinderen taalbegeleiding nodig. Vier procent heeft zelfs intensieve begeleiding nodig. Dat blijkt uit de eerste taalscreening in opdracht van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). [naar artikel]
Steeds meer kleuters en leerlingen in Vlaamse scholen spreken geen Nederlands. Tien jaar geleden sprak 16 procent van de kleuters en 12 procent van de lagereschoolleerlingen thuis een andere taal. Vorig jaar was dat 24 procent voor de kleuters en 21 procent voor de lagereschoolleerlingen. [naar artikel]
Steeds meer kleuters en leerlingen in Vlaamse scholen spreken geen Nederlands. Tien jaar geleden sprak 16 procent van de kleuters en 12 procent van de lagereschoolleerlingen thuis een andere taal. Vorig jaar was dat 24 procent voor de kleuters en 21 procent voor de lagereschoolleerlingen. [naar artikel]
85 procent van de kinderen in de derde kleuterklas is voldoende taalvaardig om te starten in de lagere school. Dat blijkt uit de resultaten van de eerste taalscreening op de kleuterscholen. Minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) gaf het cijfer vandaag in het parlement na een vraag van Jan Laeremans (Vlaams Belang). [naar artikel]
In de eerste week van het schooljaar was 4 tot 6 procent van de kleuters afwezig. In het lager onderwijs ging het om 1 tot 2 procent en in het secundair om 2 tot 3 procent. Dat blijkt uit cijfers die onderwijsminister Ben Weyts verzamelde op basis van de eerste voorlopige gegevens van meer dan 2.500 scholen. [naar artikel]
Kleuters verkiezen echte boekjes boven de tablet-versies. Want hoewel 79 procent van de twee- tot zesjarigen een tablet mag gebruiken, gebruikt slechts 29 procent het apparaat om een digitaal boek te bekijken. [naar artikel]
In twee jaar tijd is het aantal kleuters in het buitengewoon onderwijs met een verstandelijke beperking met 22 procent gestegen. Hoe dat komt, weet niemand. Minister Ben Weyts (N-VA) heeft een onderzoek besteld, schrijft Het Laatste Nieuws woensdag. [naar artikel]
Vanaf volgend schooljaar zullen alle kleuters in de derde kleuterklas via de zogenoemde “Koalatest†gescreend worden op een eventuele taalachterstand. De speciaal ontwikkelde test bestaat uit zeven opdrachten waarmee de taalvaardigheid van de kleuters zal worden getest. Kleuters die voldoende taalvaardig blijken, zullen een groene score krijgen. Voor anderen zal extra begeleiding worden voorzien. [naar artikel]
Kleuters in Vlaanderen bewegen te weinig, dat blijkt uit een studie van de Universiteit Gent. Kleuters zouden best drie uur per dag bewegen, blijkt uit richtlijnen. Maar slechts één op de tien Vlaamse kleuters beweegt haalt die richtlijn. In het weekend beweegt amper 4,3 procent van de kleuters voldoende. [naar artikel]
01:00 Om de elektrificatie van het wagenpark op te vangen zijn tegen 2030 tot 10.000 extra technische installateurs nodig. Met 80 procent meer openstaande vacatures in een jaar is het tekort nu al aanzienli... [naar artikel]
Eind deze eeuw heeft de mens 80 procent meer voedsel nodig dan nu, zo schrijven wetenschappers in vakblad Plos One. We zijn tegen die tijd niet... [naar artikel]
85 procent van de kleuters in de derde kleuterklas spreekt voldoende Nederlands om naar de basisschool te gaan, de rest heeft extra taalondersteuning nodig. The post 1 op de 7 kleuters heeft extra taalles nodig: ‘Maar meertaligheid moet je net toejuichen’ appeared first on Knack. [naar artikel]
De zogenoemde KOALA-testen, die het taalniveau meten bij kleuters, vragen veel extra werk, maar helpen scholen wel om hun taalbeleid te versterken. Vooral scholen met veel kansarme kleuters vinden het een meerwaarde. Scholen met veel kinderen die weinig problemen hebben met het Nederlands, vragen een moeilijkere test. Dat blijkt uit een rapport van de Vlaamse onderwijsinspectie. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.