Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Newsmonkey

NMBS komt met volledig nieuw tarievensysteem tegen 2025

14/02/2024 - 22:10
"Spoorwegmaatschappij NMBS heeft een volledig nieuw tarievensysteem voorgesteld dat in voege zal gaan in de loop van 2025. Daarbij vallen de vaste tarieven voor jongeren (tot 26 jaar) en senioren (vanaf 65 jaar) weg. Zij krijgen vanaf dan een korting van 40 procent op de standaardprijs. Daarnaast wordt er ook een voordeelkaart geïntroduceerd. In het nieuws: De NMBS hield woensdag een persconferentie om zijn plannen voor 2025 bekend te maken. Dan zal een volledig nieuw tariefsysteem geïntroduceerd worden, dat vooral betrekking heeft op occasionele vrijetijdsreizigers zonder abonnement. Het doel van die tariefwijziging is om het gebruik van de trein interessanter te maken voor die vrijetijdsreizigers. Momenteel zijn zij goed voor één derde van de afgelegde trajecten per jaar. De NMBS moet van de federale overheid het aantal vrijetijdsreizigers tegen 2032 verdubbelen. “Het gaat voor alle duidelijkheid niet om een tariefverhoging, integendeel. We willen net meer reizigers aantrekken. In het algemeen zullen de reizigers dus iets minder betalen voor de trein dan met de huidige tarieven”, zegt Marc Huybrechts, Algemeen Directeur Customer Services bij NMBS, aan De Morgen. Jongeren en senioren Momenteel kunnen jongeren (tot 26 jaar) en senioren (vanaf 65 jaar) kiezen voor een vast tarief als ze de trein nemen. Voor jongeren gaat dat om 7,5 euro, voor senioren om 8,3 euro. Dat is bij kortere ritten echter niet interessant en daarom verwarrend. Met het nieuwe systeem geldt er voor jongeren en senioren geen vast tarief meer. Zij krijgen wel standaard 40 procent korting op de normale ticketprijs. Enkel bij lange ritten zou dat een hoger bedrag moeten opleveren. Die korting geldt bovendien ook in de piekuren, iets wat nu niet het geval is voor senioren. Het is ook niet langer verplicht om op dezelfde dag heen en terug te reizen. Voordeelkaart De NMBS wil in 2025 ook een voordeelkaart invoeren. Die zal interessant zijn voor wie regelmatig de trein neemt. Met een voordeelkaart geniet je namelijk van een maximumprijs op je treinticket. Daarnaast krijg je er ook korting mee tijdens de daluren en in het weekend. Hoeveel zo’n voordeelkaart zal kosten, is nog niet beslist. Daarover zou eind 2024 meer nieuws komen. Het zou gaan om een klein bedrag, waardoor de kaart al vanaf “enkele ritten” interessant is.  De bedoeling van die voordeelkaart is om occasionele reizigers aan te moedigen om vaker de trein te nemen. The post NMBS komt met volledig nieuw tarievensysteem tegen 2025 appeared first on Newsmonkey."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. NMBS komt met volledig nieuw tarievensysteem tegen 2025 (14/02/2024 - Newsmonkey)

Spoorwegmaatschappij NMBS heeft een volledig nieuw tarievensysteem voorgesteld dat in voege zal gaan in de loop van 2025. Daarbij vallen de vaste tarieven voor jongeren (tot 26 jaar) en senioren (vanaf 65 jaar) weg. Zij krijgen vanaf dan een korting van 40 procent op de standaardprijs. Daarnaast wordt er ook een voordeelkaart geïntroduceerd. In het nieuws: De NMBS hield woensdag een persconferentie om zijn plannen voor 2025 bekend te maken. Dan zal een volledig nieuw tariefsysteem geïntroduceerd worden, dat vooral betrekking heeft op occasionele vrijetijdsreizigers zonder abonnement. Het doel van die tariefwijziging is om het gebruik van de trein interessanter te maken voor die vrijetijdsreizigers. Momenteel zijn zij goed voor één derde van de afgelegde trajecten per jaar. De NMBS moet van de federale overheid het aantal vrijetijdsreizigers tegen 2032 verdubbelen. “Het gaat voor alle duidelijkheid niet om een tariefverhoging, integendeel. We willen net meer reizigers aantrekken. In het algemeen zullen de reizigers dus iets minder betalen voor de trein dan met de huidige tarieven”, zegt Marc Huybrechts, Algemeen Directeur Customer Services bij NMBS, aan De Morgen. Jongeren en senioren Momenteel kunnen jongeren (tot 26 jaar) en senioren (vanaf 65 jaar) kiezen voor een vast tarief als ze de trein nemen. Voor jongeren gaat dat om 7,5 euro, voor senioren om 8,3 euro. Dat is bij kortere ritten echter niet interessant en daarom verwarrend. Met het nieuwe systeem geldt er voor jongeren en senioren geen vast tarief meer. Zij krijgen wel standaard 40 procent korting op de normale ticketprijs. Enkel bij lange ritten zou dat een hoger bedrag moeten opleveren. Die korting geldt bovendien ook in de piekuren, iets wat nu niet het geval is voor senioren. Het is ook niet langer verplicht om op dezelfde dag heen en terug te reizen. Voordeelkaart De NMBS wil in 2025 ook een voordeelkaart invoeren. Die zal interessant zijn voor wie regelmatig de trein neemt. Met een voordeelkaart geniet je namelijk van een maximumprijs op je treinticket. Daarnaast krijg je er ook korting mee tijdens de daluren en in het weekend. Hoeveel zo’n voordeelkaart zal kosten, is nog niet beslist. Daarover zou eind 2024 meer nieuws komen. Het zou gaan om een klein bedrag, waardoor de kaart al vanaf “enkele ritten” interessant is.  De bedoeling van die voordeelkaart is om occasionele reizigers aan te moedigen om vaker de trein te nemen. The post NMBS komt met volledig nieuw tarievensysteem tegen 2025 appeared first on Newsmonkey. [naar artikel]


2. Nieuw tarievensysteem NMBS in 2025: “Tachtig procent van de reizigers zal evenveel of zelfs minder betalen” (14/02/2024 - Het Laatste Nieuws)

Volgens Marc Huybrechts, de marketingdirecteur van de NMBS, zal een treinticket voor het overgrote deel van de reizigers niet duurder worden wanneer in 2025 het nieuwe tarievensysteem van de spoorwegmaatschappij zal worden ingevoerd. Sommige reizigers zullen mogelijk iets meer betalen, voornamelijk op lange trajecten, maar de introductie van een voordeelkaart zou de prijsverschillen beperkt moeten houden. [naar artikel]


3. NMBS-medewerkers vanaf vandaag in nieuw uniform: “Voor het eerst NMBS-kleedje ontworpen” (09/11/2020 - Het Nieuwsblad)

Vanaf vandaag, maandag dragen de ongeveer 4.300 trein- en stationsmedewerkers van spoorwegmaatschappij NMBS hun nieuwe blauwe uniform. Dat moet professioneel en tijdloos ogen, en vooral praktisch zijn voor de medewerkers en duidelijk herkenbaar voor de treinreizigers. De omstandigheden vereisen dat het nieuwe uniform nu wordt aangevuld met een bijpassend donkerblauw mondmasker. Nieuw is dat de dames naast een broek of een rok ook een kleedje kunnen dragen. [naar artikel]


4. NMBS-medewerkers in nieuw uniform: “Voor het eerst NMBS-kleedje ontworpen” (09/11/2020 - Het Belang van Limburg)

Vanaf vandaag, maandag, dragen de ongeveer 4.300 trein- en stationsmedewerkers van spoorwegmaatschappij NMBS hun nieuwe blauwe uniform. Dat moet professioneel en tijdloos ogen, en vooral praktisch zijn voor de medewerkers en duidelijk herkenbaar voor de treinreizigers. [naar artikel]


5. NMBS breidt dienstverlening voor mensen met beperkte mobiliteit uit NMBS breidt dienstverlening voor mensen met beperkte mobiliteit uit (31/08/2017 - Metro)

De NMBS verdubbelt het aantal stations waar treinreizigers met beperkte mobiliteit tot drie uur voor vertrek persoonlijke assistentie kunnen reserveren. Vanaf maandag 4 september zijn er dat 41, in vergelijking met 18 nu, laat de vervoersmaatschappij weten in een persbericht. Tot 2016 moesten mensen met een beperkte mobiliteit persoonlijke assistentie 24 uur op voorhand reserveren. […] [naar artikel]


6. Vakbond hekelt mail NMBS om intentie tot staken aan te geven, “technische test” zegt NMBS (19/02/2018 - Metro)

De Franstalige vleugel van de socialistische spoorvakbond, CGSP Cheminots, hekelt vandaag in een persbericht een mail die de NMBS naar personeelsleden verstuurd heeft om hun intentie tot staken bekend te maken. Een woordvoerder van de NMBS laat weten dat het om een “technische test” ging met “fictieve data”, en dat de ontvangers op de hoogte […] [naar artikel]


7. Honderden NMBS-arbeiders mogelijk in contact gekomen met asbest: "Hoe kón NMBS dat niet weten?" (23/03/2018 - Het Laatste Nieuws)

Honderden arbeiders van de NMBS zijn mogelijk in contact gekomen met asbest. Recent kwam toevallig aan het licht dat de verf op honderden oude... [naar artikel]


8. Graffiti op treinen kost NMBS 1,3 miljoen euro l Het verwijderen van graffiti op rollend materieel kostte de NMBS in 2007 1,3 miljoen euro, waarvan 419.494 euro voor personeels- en 315.517 euro voor materiaalkosten. Het jaar voordien liepen de totale kos (29/03/2019 - De Morgen)

[naar artikel]


9. Splitsing van spoorwegen in NMBS-Holding, NMBS en Infrabel belandt opnieuw op de politieke tafel Opdeling spoor onder vuur door drama (13/04/2019 - De Morgen)

Minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) vraagt een overzicht van alle beslissingen over de veiligheidsuitrusting van treinen sinds 1999. Nu al klinkt de vraag of een gebrek aan samenwerking tussen de op last van Europa gesplitste spoorfilialen van de NMBS een context creëerde waarin ongelukken minder vermeden kunnen worden. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!