De elektrische wagen is één van de middelen bij uitstek om iets te doen tegen de klimaatopwarming. Toch staat niet iedereen te springen om zo’n wagen in huis te halen. Een elektrische wagen is tot op vandaag behoorlijk duur en er zijn nog veel te weinig laadpalen. Daar komt nog eens bij dat het rijbereik […] [naar artikel]
Sommige elektrische voertuigen boeten nauwelijks in aan batterijcapaciteit. Andere exemplaren presteren dan weer een pak minder goed, en kunnen jaarlijks tot acht procent verliezen aan accucapaciteit en rijbereik. Dat stellen onderzoekers van Thomas More. [naar artikel]
Bij vriestemperaturen kan je met je elektrische auto (veel) minder ver rijden. Dat blijkt onomwonden uit onderzoek naar het winters rijbereik van EV’s. Hoeveel kilometers moet je prijsgeven? En kan je iets doen om het verlies te beperken? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Niet alleen de technologie, ook de gebruiker ligt aan de oorzaak van verminderd rijbereik.” [naar artikel]
Bij elke koudeprik of wintervakantie duikt de discussie over het rijbereik van elektrische wagens weer op. Smelten de kilometers echt als sneeuw voor de zon? Een test in Noorwegen van 23 auto’s geeft frappante resultaten: het beloofde en werkelijke rijbereik kan stérk verschillen, tot wel 194 kilometer. Onze autokenner deelt welke modellen uitblinken en welke teleurstellen. “Er zijn veel grote namen onder de verliezers.” [naar artikel]
Stress om je bestemming te halen, wie elektrisch rijdt, zal het al wel eens beleefd hebben. Voor anderen is het beperkte rijbereik dan weer de reden om geen elektrische wagen aan te schaffen. Maar wist je dat je met een paar tips het rijbereik van je wagen flink kan vergroten? HLN Drive geeft advies. [naar artikel]
Steeds vaker krijgen nieuwe auto’s tussendoor een update. Een vernieuwde versie van de software. Inderdaad, precies zoals dat ook bij een computer het geval is. Bij een elektrische wagen kan het zomaar zijn dat je erna een groter rijbereik hebt. Hoe kan dat eigenlijk? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn licht toe: “Ingenieurs zoeken permanent uit hoe ze autorijden efficiënter kunnen maken”. [naar artikel]
Stress om je bestemming te halen: wie elektrisch rijdt, zal het al wel eens beleefd hebben. Voor anderen is het beperkte rijbereik dan weer de reden om geen elektrische wagen aan te schaffen. Maar wist je dat je met een paar tips het rijbereik van je wagen flink kan vergroten? HLN Drive geeft advies. [naar artikel]
Het rijbereik is één van de belangrijkste gegevens voor iemand die een elektrische wagen koopt. De nieuwssite Benzinga heeft daarom een lijst opgesteld van de wagens met het grootste rijbereik in 2022. De elektrische wagens zijn een belangrijk wapen om de opwarming van de aarde een halt toe te roepen. Alleen is nog niet iedereen […] [naar artikel]
Wat je van een elektrische wagen mag verwachten, hangt grotendeels af van de batterij. Maar hoewel automerken schermen met batterijcapaciteit, oplaadtijd en rijbereik, zijn ze een pak minder transparant over wélke batterijen ze nu precies voor welke modellen gebruiken en welke levensduur, voor- en nadelen die hebben. Met de hulp van prof. Peter Van den Bossche (VUB) en voorzitter Jochen De Smet van EV Belgium zoeken we dat uit. [naar artikel]
Wil je nog wat tips en tricks voor je met jouw elektrische wagen op wintersport trekt? Laadpuntexpert Maarten Hachmang geeft ze met plezier. “Houd er rekening mee dat een rijbereik van 300 kilometer in winterse omstandigheden ineens nog maar 200 kilometer kan zijn”, luidt één van zijn adviezen. Hij deelt ook enkele handige apps en websites die je rit aangenamer kunnen maken. [naar artikel]
Wat je van een elektrische wagen mag verwachten, hangt grotendeels af van de batterij. Maar hoewel automerken schermen met batterijcapaciteit, oplaadtijd en rijbereik, zijn ze een pak minder transparant over wélke batterijen ze nu precies voor welke modellen gebruiken en welke levensduur, voor- en nadelen die hebben. Met de hulp van prof. Peter Van den Bossche (VUB) en voorzitter Jochen De Smet van EV Belgium zoeken we dat uit. [naar artikel]
Bij elke koudeprik of wintervakantie duikt de discussie over het rijbereik van elektrische wagens weer op. Smelten de kilometers echt als sneeuw voor de zon? Een test in Noorwegen van 23 auto’s geeft frappante resultaten: het beloofde en werkelijke rijbereik kunnen stérk verschillen, tot wel 194 kilometer. Onze autokenner vertelt welke modellen uitblinken en welke teleurstellen. “Er zijn veel grote namen onder de verliezers.” [naar artikel]
“Help! Mijn wagen heeft nog amper bereik.” Heel wat bestuurders van elektrische wagens vloeken dezer dagen op hun voertuig. Vriestemperaturen knagen aan de batterij en je rijdt een pak minder ver dan de rest van het jaar. Experts geven tips. [naar artikel]
De Vlaamse regering maakt geld vrij voor nieuwe premies voor elektrische wagens. Een particulier kan zo tot 5.000 euro ontvangen bij de aankoop van een elektrische wagen in 2024. Maar is het dan sowieso voordeliger om een elektrische auto te kopen dan een benzine- of dieselauto. Onze technologiejournalist Kenneth Dée maakt de rekening in ‘HLN legt uit’. [naar artikel]
De tijd waarin je een eindeloze keuze had om een nieuwe auto te kopen, is voorbij, zegt onze auto-expert Joost Bolle. Voor een niet-elektrische wagen dan toch. Hij legt uit waarom, en geeft advies over welke wagen je kan kopen om de overstap naar een eerste elektrische auto te overbruggen. “Vanaf 2029 worden bij ons immers alleen nog elektrische wagens verkocht.” [naar artikel]
“Help! Mijn wagen heeft nog amper bereik.” Heel wat bestuurders van elektrische wagens vloeken dezer dagen op hun voertuig. Vriestemperaturen knagen aan de batterij en je rijdt een pak minder ver dan de rest van het jaar. Experts geven tips. [naar artikel]
Heb je ook langdurig last van je hoofd, rug, nek of andere tegenwerkende lichaamsdelen? Je bent niet alleen. Volgens Sciensano zou maar liefst 1 op de 4 Belgen vroeg of laat te kampen krijgen met chronische pijn. “Onderzoek heeft aangetoond dat mindfulness een verschil kan maken”, zegt gezondheidspsycholoog prof. dr. Stefaan Van Damme (UGent). Hij legt uit hoe het werkt. “Mensen die vaak piekeren over hun pijn en het er emotioneel lastig mee hebben, zullen de meeste winst boeken.” [naar artikel]
Ging jij een aantal jaar geleden voluit voor een elektrische wagen, maar heb je daar nu spijt van? Zowat vier op de tien Belgen overweegt de aankoop van een elektrische auto als hun volgende voertuig, maar er zijn ook mensen die ervanaf willen. Omdat het rijbereik tegenvalt, omdat het laden te traag gaat of er eenvoudigweg te weinig laadpalen zijn. Of omdat het te veel kost. De redenen kunnen divers zijn. [naar artikel]
Wie rekende op de Vlaamse premie van 5.000 euro voor zijn elektrische wagen, zal nog even moeten wachten. Naar verwachting zal het loket voor de aanvragen pas in de loop van februari opengesteld worden en dan dreigt een ware stormloop. “Wie wacht, gaat hopeloos te laat zijn.” [naar artikel]
Porsche brengt een nieuwe elektrische wagen op de markt: de e-Macan. “Dit is een heel andere auto dan de benzineversie die bijna tien jaar lang het mooie weer maakte”, zegt HLN-autospecialist Joost Bolle. Hij kon exclusief met het nieuwste model kennismaken. Welke vernieuwingen zag hij? Welk rijbereik belooft Porsche, en nog belangrijker: hoeveel kost deze SUV? [naar artikel]
Met temperaturen rond het vriespunt, laat uw elektrische wagen u sneller in de kou staan. Bolt u normaal gezien autonoom zo’n 400 kilometer, hou er dan rekening mee dat dit tot 280 kilometer kan dalen bij deze temperaturen. Een doorsnee elektrische wagen heeft een voorkeur voor een gemiddelde temperatuur van 20°C en een windstil weertje […] The post Hoe kou de actieradius van uw elektrische wagen beïnvloedt appeared first on Business AM. [naar artikel]
Vertrek je op reis met je elektrische wagen, een hoop kabels laadpassen en apps... en sta je plots nóg voor een onverwacht probleem. We bundelden vijf persoonlijke ervaringen, expert Maarten Hachmang gaat na wat er misliep én geeft advies. “Er zijn 500 verschillende laadpassen in Europa, vaak lokale. Langs het Gardameer zijn alle veertig laadpunten in handen van één bedrijf met een eigen pas.” [naar artikel]
Heb je ook langdurig last van je hoofd, rug, nek of andere tegenwerkende lichaamsdelen? Je bent niet alleen. Volgens Sciensano zou maar liefst 1 op de 4 Belgen vroeg of laat te kampen krijgen met chronische pijn. “Onderzoek heeft aangetoond dat mindfulness een verschil kan maken”, zegt gezondheidspsycholoog prof. dr. Stefaan Van Damme (UGent). Hij legt uit hoe het werkt. “Mensen die vaak piekeren over hun pijn en het er emotioneel lastig mee hebben, zullen de meeste winst boeken.” [naar artikel]
Wat als de laadpaal tot bij je elektrische wagen kon komen? Dat was – best letterlijk – de pitch van de Antwerpse start-up Uze. Een soort pizzakoerier, maar dan met stroom: met elektrische bolderkarren vol batterijen rijden ze naar je toe om je elektrische wagen op te laden. “Na 30 minuten laden kan je opnieuw 200 kilometer rijden”, zegt CEO Kris Verdonck. [naar artikel]
De brandweer moet steeds vaker uitrukken voor de batterij van een elektrische fiets of step die in brand is gevlogen. De afgelopen weken was dat onder meer in Duffel en in Anzegem het geval. De oorzaak daarvan legt de brandweer bij de toename van elektrische fietsen. “We worden dan wel steeds meer omringd door batterijen, we gaan er nog niet op een veilige manier mee om.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.