Meer dan vier op de vijf leerkrachten en directies worstelen met veel planlast in hun job. Dat blijkt uit het eerste planlastrapport, waarover De Tijd woensdag bericht. De belangrijkste oorzaak is de individuele aanpak voor leerlingen die extra zorg nodig hebben of net meer uitgedaagd moeten worden. [naar artikel]
Meer dan vier op de vijf leerkrachten en directies worstelen met veel planlast in hun job. Dat blijkt uit het eerste planlastrapport, waarover ‘De Tijd’ vandaag bericht. De belangrijkste oorzaak is de individuele aanpak voor leerlingen die extra zorg nodig hebben, of net meer uitgedaagd moeten worden. [naar artikel]
18:42 Meer dan acht op de tien leerkrachten en directies worstelen met een grote planlast in hun job. Dat blijkt uit het eerste planlastrapport van de Vlaamse Onderwijsinspectie. De belangrijkste oorzaak is... [naar artikel]
Leerkrachten moeten zich te veel bezighouden met administratie. In een nieuwe studie van de onderzoeksgroep UGent@Work zeggen ze liefst 33 procent van hun werktijd te spenderen aan taken die zij als ‘planlast’ ervaren: verplichtingen, regeltjes en administratie die leerkrachten als lastig en overbodig ervaren. Dat schrijven Het Belang van Limburg en Het Nieuwsblad vandaag. [naar artikel]
Meer dan acht op tien leerkrachten worstelen met een overdaad aan administratie en planning. Dat blijkt uit het eerste planlastrapport van de Vlaamse Onderwijsinspectie. Leerkrachten hebben het gevoel amper nog toe te komen aan lesgeven. Maar wat betekent al dat – digitale – papierenwerk concreet? Kleuterleerkracht Wim (38), juf Eline (39) en leerkracht secundair Brecht (28) geven een inkijk in hun job. “We moeten zelfs notities maken over hun genderidentiteit.” [naar artikel]
Meer dan acht op tien leerkrachten worstelen met een overdaad aan administratie en planning. Dat blijkt uit het eerste planlastrapport van de Vlaamse Onderwijsinspectie. Leerkrachten hebben het gevoel amper nog toe te komen aan lesgeven. Maar wat betekent al dat – digitale – papierenwerk concreet? Kleuterleerkracht Wim (38), juf Eline (39) en leerkracht secundair Brecht (28) geven een inkijk in hun job. “We moeten zelfs notities maken over hun genderidentiteit.” [naar artikel]
Het digitale platform Smartschool dat onderlinge communicatie op school zou moeten vergemakkelijken, veroorzaakt net extra stress. Zowel bij ouders, leerlingen en leerkrachten. Voor wie niks wil missen, vraagt het intranet een aanwezigheid van 24 uur per dag en dat 7 dagen op 7. ACOD trekt nu aan de alarmbel. De vakbond wil duidelijke afspraken om minstens 's avonds en in het weekend digitaal te detoxen. [naar artikel]
Ze zijn met velen, de ministers die geprobeerd hebben om het Vlaams onderwijs inclusiever te maken. Frank Vandenbroucke (Vooruit) heeft bijna 20 jaar geleden al eens een poging ondernomen. Pascal Smet (Vooruit) heeft het verguisde M-decreet ingevoerd, Hilde Crevits (cd&v) heeft het uitgevoerd en Ben Weyts (N-VA) komt nu met een opvolger: het leersteundecreet. Waarom Vlaanderen internationaal aan de staart bengelt van inclusief onderwijs, is niet eenvoudig te verklaren. Zo historisch gegroeid, is een veelgehoorde uitleg. Ooit was het misschien vooruitstrevend om voor met kinderen met zorgnoden speciale scholen in te richten, maar dat is het niet meer. De cijfers spreken voor zich: 1 op 25 leerlingen in Vlaanderen volgt les in het buitengewoon onderwijs. Maar als we dit meer in detail bekijken, dan val je pas van je geloof in degelijk Vlaams onderwijs. In het vijfde en zesde leerjaar van het basisonderwijs is het bij de jongens zelfs een fenomenale één op de tien. “Niks nieuws. Al jaren zo”, klinkt het bij Grip, een organisatie die opkomt voor de mensenrechten van personen met een handicap. [naar artikel]
Verschillende leerkrachten van het Kardinaal van Roey-instituut in Vorselaar werden het slachtoffer van pesterijen op sociale media. Leerlingen hadden er prenten en foto's gepost met opmerkingen over hun uiterlijk of manier van lesgeven. Ze worden gestraft. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.