Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
De Standaard

Derde meer klachten over cyberpesten bij Awel

27/05/2017 - 07:26
"Jongerentelefoon Awel heeft het voorbije jaar maar liefst 2.000 oproepen over cyberpesten gekregen, een stijging met 36 procent tegenover enkele jaren geleden. Daarbij steekt een nieuwe trend de kop op: jongeren uitsluiten op sociale media en uit groepsgesprekken. "

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Derde meer klachten over cyberpesten (27/05/2017 - Het Laatste Nieuws)

Jongeren zijn steeds vaker het slachtoffer van pesten en dan vooral van cyberpesten. Jongerentelefoon 'Awel' heeft het voorbije jaar maar liefst [naar artikel]


2. Derde meer klachten over cyberpesten: "Vroeger stopte het aan schoolpoort, nu gaat het voort tot in slaapkamer" (27/05/2017 - Het Laatste Nieuws)

Jongerentelefoon Awel heeft het voorbije jaar maar liefst 2.000 oproepen over cyberpesten gekregen, een stijging met 36 procent tegenover enkele [naar artikel]


3. Aantal klachten over cyberpesten hard gestegen, nieuwe trend duikt op (27/05/2017 - Het Belang van Limburg)

Jongerentelefoon Awel heeft het voorbije jaar maar liefst 2.000 oproepen over cyberpesten gekregen, een stijging met 36 procent tegenover enkele jaren geleden. Daarbij steekt een nieuwe trend de kop op: jongeren uitsluiten op sociale media en uit groepsgesprekken. [naar artikel]


4. Kinderen worden steeds vaker online uitgesloten: “De zwaarste vorm van pesten” (27/05/2017 - Het Nieuwsblad)

Cyberpesten is een pest. Jongerentelefoon Awel kreeg er het voorbije jaar maar liefst 2.000 oproepen over, een stijging met 36 procent tegenover enkele jaren geleden. En volgens Awel steekt daarbij een nieuwe trend de kop op: jongeren uitsluiten op sociale media en uit groepchats. “Dat is een veel ergere vorm van pesten én het is moeilijker op te sporen”, zegt Sibille Declercq van Awel. [naar artikel]


5. Meldpunt Awel: cyberpesten stijgt fors (13/04/2019 - De Morgen)

[naar artikel]


6. Jongerenlijn Awel ontving in 2020 vijfde meer oproepen (24/02/2021 - Het Laatste Nieuws)

Awel, de luisterlijn voor kinderen en jongeren met een vraag of een probleem, heeft het afgelopen jaar 21 procent meer oproepen ontvangen dan het jaar voordien. Iets minder dan een op de vier van die gesprekken had een specifieke link met het coronavirus. Toch bleven de belangrijkste thema's waarvoor jongeren contact opnamen met Awel nagenoeg ongewijzigd. [naar artikel]


7. Instagram pakt cyberpesten aan: 'Hopelijk volgen ook andere sociale media' (11/07/2019 - Knack)

Instagram lanceert twee nieuwe tools om cyberpesten tegen te gaan. Zijn die sluitend en effectief? En hoe kun je cyberpesten voorkomen? [naar artikel]


8. Awel zet jongeren aan de toetsen bij het forum (09/10/2017 - VRT NWS)

De jongerenhulplijn Awel zet vanaf vandaag jongeren in als moderator op het forum. 18 scholieren tussen 15 en 18 jaar kregen een speciale opleiding om berichten van leeftijdsgenoten te beantwoorden. Awel merkte dat er nood was aan jonge moderatoren. [naar artikel]


9. Jongerenhulplijn Awel krijgt meer oproepen via telefoon en chat (02/03/2018 - VRT NWS)

Awel, de gratis hulplijn voor kinderen en jongeren, heeft in 2017 het aantal contacten via telefoon en chat zien stijgen. Awel verwacht dat de de oproepen dit jaar verder zullen stijgen. De vzw heeft vorig jaar extra financiële steun gekregen, en kon daardoor 171 nieuwe vrijwilligers opleiden. [naar artikel]


10. Jongerenhulplijn Awel ziet contacten via telefoon en chat toenemen (02/03/2018 - Het Belang van Limburg)

Awel, de gratis hulplijn voor kinderen en jongeren, heeft in 2017 het aantal contacten via telefoon en chat zien stijgen. Dat is goed nieuws, want het betekent dat meer oproepen werden beantwoord. Awel verwacht dat de positieve kentering zich dit jaar doorzet. De vzw heeft extra financiële steun gekregen, en daardoor konden nieuwe vrijwilligers aangeworven en opgeleid worden. [naar artikel]


11. Politie krijgt helft meer meldingen van cyberpesten (01/04/2017 - Het Laatste Nieuws)

Op drie jaar tijd heeft de politie 45 procent meer meldingen van cyberpesten gekregen. Dat blijkt uit cijfers die Franky Demon (Cd&V) opvroeg bij [naar artikel]


12. Jongerenlijn Awel blijft stijgen in populariteit: kwart meer oproepen in 2022 (28/01/2023 - Het Laatste Nieuws)

Awel, de gratis en anonieme luisterlijn voor kinderen en jongeren, heeft vorig jaar bijna een kwart meer oproepen gekregen dan in 2021. “Maar dat wil niet zeggen dat de jeugd bedrukt en ongelukkig is.” [naar artikel]


13. Klachten over onbereikbare verzekeraars met derde toegenomen (04/06/2023 - Het Nieuwsblad)

De Ombudsman van de Verzekeringen heeft vorig jaar 2.327 klachten ontvangen over moeilijk bereikbare verzekeringsbedrijven en tussenpersonen, een derde meer dan het jaar voordien. Dat schrijft De zondag. [naar artikel]


14. Agnetencollege schenkt meer dan 9000 euro aan kinder- en jongerentelefoon Awel (26/12/2017 - Het Belang van Limburg)

In het kader van De Warmste Week heeft onze school heel wat activiteiten georganiseerd om geld in het laatje te krijgen voor het goede doel Awel, de hulplijn voor kinderen en jongeren. [naar artikel]


15. Klachten over onbereikbare verzekeraars met een derde toegenomen (04/06/2023 - Het Laatste Nieuws)

De Ombudsman van de Verzekeringen heeft vorig jaar 2.327 klachten ontvangen over moeilijk bereikbare verzekeringsbedrijven en tussenpersonen, een derde meer dan het jaar voordien. Dat schrijft ‘De Zondag’. [naar artikel]


16. Meer klachten over energiefactuur (28/04/2017 - De Standaard)

De ombudsdienst energie heeft in 2016 een derde meer klachten gekregen dan in het jaar daarvoor. De meeste mensen klagen over hun factuur die fors is gestegen door de turteltaks, de extra belasting op energie. Er komen ook alsmaar meer klachten binnen over agressieve verkopers en verborgen kosten als mensen van leverancier veranderen. [naar artikel]


17. Fors meer klachten over energieleveranciers (16/01/2023 - Het Laatste Nieuws)

Het aantal klachten over energieleveranciers is in het derde kwartaal van het voorbije jaar met een derde gestegen in vergelijking met de drie maanden daarvoor. Dat blijkt uit de meest recente cijfers die de Vlaamse energieregulator VREG heeft vrijgegeven. [naar artikel]


18. Jongerenlijn Awel blijft stijgen in populariteit maar kan minder oproepen beantwoorden (28/01/2023 - VRT NWS)

Veel jongeren en kinderen probeerden het voorbije jaar de jongerenhulplijn Awel te contacteren. Ruim 22.000 van hen hadden ook contact. Dat zijn er ruim 6.000 minder in vergelijking met het jaar daarvoor. De daling kan verklaard worden door het aantal vrijwilligers bij de hulplijn, dat is ook gedaald. "Tijdens het coronajaar 2021 konden meer oproepen beantwoord worden omdat er meer vrijwilligers waren", zegt Sibille Declercq van Awel. "Het maatschappelijk engagement was toen ook veel hoger." [naar artikel]


19. 'Impact cyberpesten mag niet onderschat worden' (29/08/2016 - De Standaard)

Er komt een globaal actieplan in de strijd tegen cyberpesten in Vlaanderen. Dat zegt Vlaams parlementslid Vera Jans (CD&V). [naar artikel]


20. Recordaantal klachten over afgeschafte of te late treinen (27/11/2023 - Het Belang van Limburg)

Nooit eerder dienden reizigers zoveel klachten in over afgeschafte of te late treinen. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. Het gaat om klachten van reizigers verzameld bij Ombudsrail. De ombudsdienst voor treinreizigers ontving in 2023 al een recordaantal klachten: een derde meer dan vorig jaar. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!