In de eerste vijf maanden van dit jaar zijn zo'n 7.000 meer benzineauto's verkocht dan dieselwagens. Ter vergelijking: amper 4 jaar geleden werden nog dubbel zoveel diesels als benzineauto's verkocht. De aanschaf van een dieselwagen wordt steeds minder interessant. [naar artikel]
17:03 In de eerste helft van dit jaar zijn er in de vijftien grootste EU-markten meer nieuwe benzineauto's verkocht dan nieuwe diesels. Het is voor het eerst sinds 2009 dat benzineauto's meer in trek waren. [naar artikel]
De CO2-uitstoot van personenwagens is na een jarenlange daling vorig jaar opnieuw gestegen, in België zelfs met 4%. De reden? “We vervangen diesels door benzineauto’s, terwijl die fors meer CO2 uitstoten”, aldus docent autotechnologie Mark Pecqueur. [naar artikel]
In navolging van Frankrijk en Noorwegen heeft ook Groot-Brittannië besloten om de verkoop van diesel- en benzineauto's vanaf 2040 te verbieden. [naar artikel]
De gemeente Parijs heeft bekendgemaakt vanaf 2030 alle benzineauto's te gaan weren. Eerder werd al bekend dat diesels vanaf 2024 niet meer welkom zijn. Wordt de Franse hoofdstad echt stil en schoon? [naar artikel]
11:26 De Duitse autobouwer wil vanaf 2026 de productie van verbrandingsmotoren ook 'tot het absolute minimum herleiden'. [naar artikel]
Het Europees Parlement heeft de wetgeving over het einde van de verkoop van voertuigen met een verbrandingsmotor in 2035 definitief goedgekeurd. Volgens Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen gaat het om "een cruciale mijlpaal om de klimaatdoelstellingen voor 2030 te halen". [naar artikel]
19:37 Audi stopt vanaf vrijdag met de verkoop van zijn modellen met een dieselmotor in Nederland. Voortaan zal het merk er alleen nog elektrische en hybrideauto's verkopen. [naar artikel]
01:00 Ongeziene kloof tussen nieuwe diesels en benzines [naar artikel]
Het aantal nieuw ingeschreven auto’s in België is er vorig jaar licht op vooruitgegaan. Er werden precies 549.632 nieuwe auto’s ingeschreven, en dat is 0,6% meer dan in 2017. Dat blijkt uit cijfers die sectorfederatie Febiac publiceert. Opvallend, en niet geheel verrassend, is dat het aandeel dieselvoertuigen blijft dalen. Eind 2017 bedroeg hun aandeel nog […] Het bericht Aantal nieuwe diesels in België met kwart gedaald in 2018 verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Diesels die zich niet aan de normen houden, veroorzaken wereldwijd elk jaar 38.000 voortijdige sterfgevallen door de stikstofoxiden in hun uitstoot. [naar artikel]
In 2040 stoppen de Britten met de verkoop van diesel- en benzineauto's. Dat heeft minister van Milieu Michael Gove bekendgemaakt. Het voorstel kreeg meteen kritiek omdat de luchtvervuiling in Britse steden nu al alarmerend is. [naar artikel]
Diesels gaan de komende jaren versneld verdwijnen uit de Europese straten. Econoom Geert Noels vreest dat we miljoenen diesels gaan versassen naar Afrika. Joeri Thijs van Greenpeace antwoordt in het Radio 1-programma “De wereld vandaag” dat dit ethisch niet kan. “We mogen diesel niet uitfaseren ten koste van Afrika.” [naar artikel]
De Europese Commissie heeft ten onrechte de stikstof-uitstootnormen van diesels versoepeld. Dat is het oordeel van het Gerecht van de EU in... [naar artikel]
De nieuwe meetapparaten die vervuilende, illegale diesels van de weg moeten halen, komen er dus voorlopig niet. Een beslissing van minister Lydia Peeters (Open VLD) die bij wetenschappers en deskundigen de wenkbrauwen doet fronsen. Maar waarom zijn die nieuwe meetapparaten eigenlijk nodig? Wie besliste ze in te voeren en wanneer? En hoe ernstig is het probleem van vervuilende diesels eigenlijk? Een terugblik. [naar artikel]
DuisburgAls dieselmotoren die vandaag beantwoorden aan de milieunorm Euro 6, aan de nieuwe NOx-normen zouden worden getoetst, dan zouden de meesten niet op de weg mogen. De meeste diesels stoten in het reële verkeer immers nog altijd te veel NOx of stikstofoxide uit. Dat blijkt uit een evaluatie van het CAR-Institut van de Universiteit Duisburg-Essen. De properste diesels worden vandaag verkocht door, en dat lijkt misschien vreemd, de groep Volkswagen. [naar artikel]
Een zware klap voor ‘dieselhoofdstad’ Frankfurt, zo wordt de uitspraak van een Duitse rechtbank genoemd die eist dat de stad vanaf februari volgend jaar vervuilende diesels weert. Vanaf september 2019 mogen diesels ouder dan vijf jaar het centrum niet meer in. De ban treft 60.000 inwoners en een veelvoud aan forenzen. [naar artikel]
De economische groei van Taiwan overtrof die van China voor het eerst in 30 jaar, door een uiterst doeltreffende aanpak van de lokale virusuitbraak en uitstekende exportprestaties. Het bruto binnenlands product groeide vorig jaar met 2,98 procent, maakte het Taiwanese statistiekbureau vrijdag bekend. In China bedroeg die stijging 2,3 procent. Dat was meer dan economen […] The post De economische groei van Taiwan overtreft die van China voor het eerst in 30 jaar appeared first on Business AM. [naar artikel]
Op de tweedehandsmarkt zijn vooral diesels te vinden, terwijl de Belg nu benzines wil. Daardoor stijgt de export én de import, schrijven De... [naar artikel]
De Duitse autobouwer Opel biedt in eigen land premies tot 7.000 euro aan eigenaars van oude diesels die een nieuwe Opel kopen. Dat heeft het [naar artikel]
Op de tweedehandsmarkt zijn vooral diesels te vinden, terwijl de Belg nu benzines wil. Daardoor stijgt de export én de import, schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad dinsdag. [naar artikel]
Tegen 2020 moeten alle dieselwagens geweerd worden uit onze steden. Volgens milieuorganisatie Greenpeace is een aanpassing van de diesels niet voldoende [naar artikel]
Het afkalven van het aandeel dieselwagens bij nieuwe auto's gaat voort. Nog geen vier op tien nieuw ingeschreven wagens in België zijn diesels. Dat... [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.