Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
VRT NWS

Zeker 10.000 Belgen eisten dit jaar al schadevergoeding voor vertraagde vlucht

14/08/2017 - 09:14
"Het aantal mensen die geld terugvorderen bij luchtvaartmaatschappijen, zit in de lift. Schadevergoedingen worden niet bepaald op basis van de prijs van een vliegtuigticket, maar wel op basis van de afstand van een vlucht en kunnen oplopen tot 600 euro per persoon."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Zeker 10.000 Belgen eisten dit jaar al schadevergoeding voor vertraagde vlucht (14/08/2017 - De Redactie)

Het aantal mensen die geld terugvorderen bij luchtvaartmaatschappijen, zit in de lift. Schadevergoedingen worden niet bepaald op basis van de prijs van een vliegtuigticket, maar wel op basis van de afstand van een vlucht en kunnen oplopen tot 600 euro per persoon. [naar artikel]


2. Na meer dan 30 vertraagde treinen en evenveel miserie krijgt Gilles van NMBS een schadevergoeding van amper... 1,20 euro (26/11/2023 - Het Laatste Nieuws)

Na een half jaar miserie met minstens dertig vertraagde treinen, vroeg onze collega Gilles (22) een schadevergoeding aan bij de NMBS. Het werd een bureaucratische beproeving. Maar het is pas wanneer het bedrag effectief gestort werd, dat Gilles geschokt was. “Dit is gewoon slechte dienstverlening.” De ombudsdienst en de NMBS reageren op het verhaal van Gilles. [naar artikel]


3. Burgers klagen "slapping" aan door bouwpromotoren in Leuven: "Ze eisten 100.000 euro schadevergoeding omdat we tegen hen ingingen"  (07/09/2022 - VRT NWS)

Ontwikkelaars van appartementen gebruiken soms zware juridische middelen om burgers niet te laten procederen tegen hun projecten. Zo kregen Michel De Meyere en René Thewissen uit Leuven aangetekende brieven in de bus met schadeclaims van 100.000 euro. "Slapping", zeggen ze zelf, een techniek om burgerprotest te onderdrukken door een juridische procedure. De twee waren namelijk ingegaan tegen de ontwikkeling van appartementen op de Hertogensite. “Dit systeem van intimidatie zorgt ervoor dat niemand nog zijn nek durft uit te steken.” [naar artikel]


4. 600 euro voor reizigers van vertraagde TUI-vlucht tussen Dominicaanse Republiek en Brussel (01/03/2017 - Het Nieuwsblad)

De passagiers van de TUI-vlucht tussen Punta Cana (Dominicaanse Republiek) en Brussel die afgelopen december heel wat vertraging opliep, krijgen een vergoeding van 600 euro. Dat meldt consumentenorganisatie Test-Aankoop in een persbericht. [naar artikel]


5. Compensatie voor vertraagde vlucht moet geen rekening houden met tussenstops (07/09/2017 - Metro)

Wie door de annulering of de grote vertraging van zijn vliegreis recht heeft op een compensatie, krijgt geen extra schadevergoeding als het gaat om een vlucht met een tussenstop. Dat heeft het Europees Hof van Justitie vandaag duidelijk gemaakt. Bij een vertraging van drie uur of meer hebben vliegtuigpassagiers recht op een schadevergoeding. Als het […] [naar artikel]


6. Piloot van zwaar vertraagde vlucht laat veertig pizza's aanrukken voor passagiers (08/09/2018 - Het Laatste Nieuws)

De passagiers op een vlucht van Los Angeles naar Dallas maakten zich op voor een lange nacht, nadat het toestel waarin ze zaten wegens slecht weer... [naar artikel]


7. Dronken Belg probeert nooduitgang te openen op vertraagde vlucht Ryanair (04/07/2022 - Het Laatste Nieuws)

Een 46-jarige Belg is door de Spaanse politie gearresteerd omdat hij heibel maakte in een vliegtuig op de luchthaven van Menorca, een eiland op de Balearen. De man gedroeg zich agressief, eiste dat de vertraagde vlucht zou vertrekken en probeerde een nooduitgang te forceren. [naar artikel]


8. Steeds meer schadeclaims na geannuleerde of vertraagde vlucht: hoe krijgt u waar u recht op heeft? (05/08/2022 - De Morgen)

[naar artikel]


9. Vooruit wil automatische compensatie na vertraagde of geannuleerde vlucht (08/04/2024 - De Tijd)

07:59 Vooruit wil dat luchtvaartmaatschappijen verplicht worden automatisch een compensatie te betalen aan passagiers wiens vlucht vertraagd of geannuleerd werd. Dat schrijft De Standaard. [naar artikel]


10. Vooruit wil dat vliegtuigmaatschappijen de reizigers automatisch compenseren bij een geannuleerde of vertraagde vlucht (08/04/2024 - Newsmonkey)

Als je vlucht minstens 3 uur vertraging heeft, of geannuleerd wordt, moet de vluchtmaatschappij je ticket terugbetalen of een alternatief aanbieden. Daarenboven heb je recht op een schadevergoeding. Die wordt weliswaar niet automatisch toegekend. Daar wil Vooruit nu verandering in brengen. Context: In 2004 heeft het Europees parlement een verordening goedgekeurd die de rechten van passagiers beter beschermt. Indien de vlucht geannuleerd is, is de maatschappij verplicht om je te informeren, bijstand te verlenen en indien nodig opvang te voorzien. De luchtvaartmaatschappij moet bij een staking een alternatieve vlucht voorstellen. Je bent vrij om te bepalen als je het voorstel aanvaardt. Indien je niet akkoord gaat, moet de maatschappij je vliegticket (en de eventuele terugreis) terugbetalen. Deze regeling geldt voor alle vluchten die vertrekken vanaf een luchthaven van de Europese Unie, Noorwegen, IJsland of Zwitserland. Je komt ook in aanmerking voor een schadevergoeding (artikel 7 in de Europese verordening). Die compensatie schommelt tussen 250 en 600 euro, afhankelijk van de lengte van het traject. 250 euro voor alle vluchten tot en met 1500 kilometer; 400 euro voor alle intracommunautaire vluchten van meer dan 1500 kilometer, en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 kilometer; 600 euro voor alle vluchten die niet onder de twee bovenstaande regelingen vallen. Automatische uitbetaling schadevergoeding In het nieuws: Maatschappijen kennen die schadevergoeding niet automatisch toe. Je moet die zelf aanvragen en daar komt wel wat administratief werk bij kijken. Vooruit-Kamerlid Joris Vandenbroucke vraagt nu dat België als voorzitter van de EU voorstelt om luchtvaartmaatschappijen te verplichten die compensaties automatisch uit te betalen. Dat schrijft De Standaard.  “Te gek wat je allemaal moet doen om aan een vergoeding te raken waar je recht op hebt. En als je informatie opzoekt op het internet, word je gebombardeerd door bedrijfjes die in jouw plaats het dossier willen invullen, uiteraard in ruil voor een bepaald percentage”, aldus Vandenbroucke. Hij hekelt onder meer de bedrijven die gedupeerden helpen om een schadevergoeding te krijgen. De Belgische politicus haalt Airhelp aan als voorbeeld. Die onderneming vraagt een compensatie van 35 procent om de administratieve rompslomp op zich te nemen.  “Het is toch waanzin dat je anderen moet betalen om te krijgen waar jij recht op hebt?”, vindt de fractieleider van Vooruit. “Om te krijgen waar je recht op hebt, moet je je rechten kennen, op je strepen staan én er tijd in steken. Dat is absurd.” De automatische uitbetaling van schadevergoedingen moeten een eind maken aan dergelijke praktijken. Opgemerkt: Georges Gilkinet (Ecolo), minister van Mobiliteit, kan zich alvast vinden in het voorstel van Vandenbroucke. “België zal dit standpunt verdedigen”, zegt hij. “Als alles goed gaat, moet dat in juni leiden tot een standpunt van de Raad van de EU in Luxemburg, met de Europese ministers van Mobiliteit.” Maar het punt zal eerst moeten worden besproken in de federale regering. Het onderwerp raakt ook aan de bevoegdheden van minister van Consumentenbescherming Alexia Bertrand (Open VLD) en minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS). “We bekijken het voorstel”, klinkt het bij die laatste. En het is nog maar de vraag of het idee levensvatbaar is op Europees niveau. The post Vooruit wil dat vliegtuigmaatschappijen de reizigers automatisch compenseren bij een geannuleerde of vertraagde vlucht appeared first on Newsmonkey. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!