De kern van Vivaldi moet vandaag beslissen over plannen voor bedrijfswagens en de aanpak van fiscale fraude, beide voorstellen van minister van Financiën Vincent Van Peteghem (cd&v). Gisteren werd het nog even ongemakkelijk tussen hem en Vincent Van Quickenborne (Open Vld). [naar artikel]
10:31 De federale regering sloot in de nacht van maandag op dinsdag een akkoord over de fiscale aanmoediging van elektrische bedrijfswagens. Wat verandert? [naar artikel]
De federale regering heeft een akkoord bereikt over de vergroening van het woon-werkverkeer. Vanaf 2026 zullen enkel nog elektrische bedrijfswagens kunnen genieten van een fiscaalvriendelijk regime. In het begin zullen ze 100 procent fiscaal aftrekbaar zijn, maar die aftrekbaarheid wordt geleidelijk verminderd. Is het een goed idee om enkel nog elektrische bedrijfswagens fiscaal aantrekkelijk te maken? Eerder lieten we de experts hierover aan het woord, nu is het jullie beurt. [naar artikel]
De federale regering heeft een akkoord bereikt over de vergroening van het woon-werkverkeer. Vanaf 2026 zullen enkel nog elektrische bedrijfswagens kunnen genieten van een fiscaalvriendelijk regime. In het begin zullen ze 100 procent fiscaal aftrekbaar zijn, maar die aftrekbaarheid wordt geleidelijk verminderd. Wat denk jij? Is het een goed idee om enkel nog elektrische bedrijfswagens fiscaal aantrekkelijk te maken? Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat onze experts ervan vinden. [naar artikel]
“Op de meeste plaatsen loont het meer de moeite om het openbaar vervoer financieel aantrekkelijk te maken dan om bedrijfswagens te vergroenen.” Dat zegt Joyce Msuya, hoofd van het klimaatagentschap van de VN, op bezoek in Brussel. [naar artikel]
‘Op de meeste plaatsen loont het meer de moeite om het openbaar vervoer financieel aantrekkelijk te maken, dan om bedrijfswagens te vergroenen.’ Dat zegt Joyce Msuya, hoofd van het klimaatagentschap van de VN, op bezoek in Brussel. [naar artikel]
17:42 De federale regering heeft nog geen beslissing genomen over de fiscale behandeling van fossiele bedrijfswagens in 2024. Ook over het derde fraudeplan is er nog geen akkoord. [naar artikel]
Ondanks de inspanningen die de overheid al geleverd heeft, blijven bedrijfswagens bijzonder populair. In de eerste drie maanden van dit jaar zijn [naar artikel]
“Op de meeste plaatsen loont het meer de moeite om het openbaar vervoer financieel aantrekkelijk te maken dan om bedrijfswagens te vergroenen.” Dat zegt Joyce Msuya, hoofd van het klimaatagentschap van de VN, op bezoek in Brussel. [naar artikel]
De partij Groen is uiteraard niet tegen een vergroening van het wagenpark, maar het voorstel van Open Vld om het fiscale voordeel voor bedrijfswagens op diesel of benzine af te bouwen, focust te veel op koning auto. Om het fileprobleem op te lossen, “moeten we mensen vooral blijven motiveren om over te stappen naar andere vervoersmodi, zoals de fiets of het openbaar vervoer”, zegt Groen-Kamerlid Stefaan Van Hecke. [naar artikel]
De partij Groen is uiteraard niet tegen een vergroening van het wagenpark, maar het voorstel van Open Vld om het fiscale voordeel voor bedrijfswagens op diesel of benzine af te bouwen, focust te veel op koning auto. [naar artikel]
De regering heeft maandagavond het licht op groen gezet voor de hervorming van de fiscale aftrekbaarheid van de bedrijfswagens in de vennootschapsbelasting. Voor bedrijfswagens op fossiele brandstoffen verdwijnt de aftrek volledig in 2028. Voor elektrische wagens zakt de aftrek tot 67,5 procent in 2031. We vatten de hervorming voor u samen in vijf vragen en antwoorden. [naar artikel]
"Op de meeste plaatsen loont het meer de moeite om het openbaar vervoer financieel aantrekkelijk te maken dan om bedrijfswagens te vergroenen." Dat... [naar artikel]
20:04 De aanpak van fiscale fraude, die geen topprioriteit meer dreigde te zijn in het Nationaal Veiligheidsplan voor de politie, zet de regering-De Croo onder hoogspanning. Achter de schermen wordt het vei... [naar artikel]
De stakingen bij het spoor zitten Georges Gilkinet (Ecolo) hoog. De minister van Mobiliteit wil zo veel mogelijk mensen uit de auto en in de trein krijgen, maar dat lukte de voorbije weken allerminst. Om de auto minder aantrekkelijk te maken, opent hij in een interview met ‘Het Nieuwsblad’ opnieuw de aanval op de bedrijfswagens. [naar artikel]
Lees dit artikel: Alle bedrijfswagens elektrisch vanaf 2026: wat betekent dat voor u? De kogel is door de kerk: vanaf 2026 moeten alle bedrijfswagens elektrisch zijn. De regering hoopt dat doel te bereiken door werknemers en bedrijven fiscaal aan te moedigen om voor een groene wagen te kiezen in plaats van een benzine- en dieselwagen. De federale regeringspartijen hebben afgelopen nacht een akkoord bereikt over de fiscale extraatjes […] Lees dit artikel: Alle bedrijfswagens elektrisch vanaf 2026: wat betekent dat voor u? [naar artikel]
Met een exclusieve fiscale aftrekbaarheid voor elektrische wagens en een fiscale stimulans om overal laadpalen neer te poten, hoopt minister Vincent Van Peteghem (CD&V) dat de elektrische bedrijfswagen vanaf 2026 de norm wordt. [naar artikel]
Veel bedrijven moeten binnenkort meer geld ophoesten voor de bedrijfswagens van hun personeel. Oorzaak is een nieuwe richtlijn van de Btw-Administratie over de aftrek van btw-kosten voor bedrijfswagens. 'De werkgevers zullen de gevolgen voelen', waarschuwt Jochen Bessemans van werkgeversorganisatie VOKA. [naar artikel]
Overheden en bedrijven moeten stoppen met investeren in “systemen die veel kosten en die verkeerde effecten hebben”. Dat heeft Peter Wouters, de voorzitter van beweging.net, gezegd tijdens zijn nieuwjaarsboodschap in het Trammuseum in Sint-Pieters-Woluwe. “Ik noem er drie: het pensioensparen, de fiscale steun aan bedrijfswagens en de hospitalisatieverzekeringen met de verbonden ereloonsupplementen.” [naar artikel]
Een nieuwe studie van het planbureau toont de positieve impact van elektrische bedrijfswagens aan. Tegen 2040 zijn alle bedrijfswagens elektrisch, én dat is positief voor het klimaat en de staatskas. “De vergroening van de bedrijfswagens is duidelijk de noodzakelijke kickstart richting een volledig fossielvrij wagenpark en een betere luchtkwaliteit. En dit alles zonder ons budgettair in nesten te werken.” [naar artikel]
hasseltJaarlijks wordt België door de EU streng op de vingers getikt omdat er geen werk wordt gemaakt van een drastische inperking van het aantal bedrijfswagens. [naar artikel]
Vanavond zit de regering samen over de vergroening van de bedrijfswagens. Vanaf 2026 moeten alle nieuwe bedrijfswagens elektrisch zijn, maar er wordt vanavond nog volop gediscussieerd over de precieze uitwerking, meldt VTM NIEUWS. [naar artikel]
U zou denken dat een lockdown en thuiswerk ons doet nadenken over bedrijfswagens. Dat is ook zo: er zijn nooit meer bedrijfswagens op de weg gespot. In 2020 had 1 op 5 bedienden een bedrijfswagen. Dat weet HR-specialist Acerta. Dat is een stijging met 5 procent, toch opvallend in een jaar waarbij de auto grotendeels […] The post Meer bedrijfswagens in pandemiejaar appeared first on Business AM. [naar artikel]
Nog altijd zijn negen op de tien (87,7 pct) bedrijfswagens dieselwagens. Slechts een op de tien rijdt op benzine. Het aandeel hybride wagens neemt slechts langzaam toe. De gemiddelde CO2-uitstoot van de bedrijfswagens daalde wel met 2,2 procent op 2 jaar. Er is dus een lichte trend naar minder vervuilende wagens, maar de echte vergroening laat nog op zich wachten. Dat blijkt uit cijfers van het sociaal secretariaat van HR-dienstverlener Securex over 39.566 werknemers. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.