Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
VRT NWS

Waarom zet de reclamewereld zo hard in op "influencers" bij sociale media?

23/10/2017 - 08:35
"Meer en meer merken maken gebruik van "influencers" om hun producten aan te prijzen. Ze proberen ons - zonder dat uitdrukkelijk te tonen -  te verleiden om iets te kopen. Er is veel mee te verdienen. Maar wie zijn de goede "influencers"? Bestaat er ook zoiets als valse "influencers"?"

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Stad Gent zet "influencers" in om coronaregels bij jongeren en anderstaligen te krijgen via sociale media  (12/11/2020 - VRT NWS)

Stad Gent werkt samen met "influencers" om de coronamaatregelen via sociale media ook bij moeilijk bereikbare groepen te krijgen. Het gaat om sleutelfiguren in de jongerenwereld of bij bepaalde minderheidsgroepen die de gewone Nederlandstalige media minder volgen. "Gisteren zijn er video's opgenomen in het Bulgaars die nu op allerlei kanalen gepost en gedeeld worden", klinkt het. [naar artikel]


2. "Mijn foto’s legde ik naast die van slanke modellen en dacht er kan nog wel wat af": jongeren getuigen over de impact van sociale media (28/09/2022 - VRT NWS)

"Sociale media zijn eigenlijk heel eenvoudig. Je hebt een knop om te volgen en om te ontvolgen. Als een persoon je irriteert of slecht doet voelen, dan ontvolg je gewoon." Dat vertelt presentatrice Siska Schoeters in #BelRiadh over de impact die sociale media kunnen hebben op je zelfbeeld. Maar kwetsbare jongeren vertellen daar dat ze zich vaak spiegelen aan het perfecte plaatje dat influencers voorschotelen. Terwijl influencers aangeven dat ze hun volgers net positief willen inspireren. [naar artikel]


3. Influencers zijn acht uur bezig met hun sociale media: "Maar ze zijn geen leeghoofdige beauty's die op alles ja zeggen" (22/05/2019 - VRT NWS)

Vlaamse influencers zijn tot acht uur per dag bezig met hun sociale mediakanalen als ze er ook hun brood mee willen verdienen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Arteveldehogeschool. Maar het loont ook. Zowel jongeren als merken zien het nut van influencers in.  [naar artikel]


4. Influencers krijgen wind van voren voor aanwezigheid op Saudisch festival: "Heb je daar lichaam van Khashoggi gevonden?" (23/12/2019 - VRT NWS)

Wie acteurs, modellen of andere influencers volgt op sociale media, heeft de voorbije dagen wellicht exotische woestijnfoto's zien passeren. De foto's werden genomen op een groot dancefestival in de Saudische hoofdstad Riyad. Influencers van overal, ook uit ons land, waren uitgenodigd om het evenement bij te wonen en te promoten. Maar ze krijgen veel kritiek voor hun onbekommerde gefeest op kosten van een regime dat het niet nauw neemt met de mensenrechten. "Heb je het lichaam van Khashoggi gevonden?", is een van de felle commentaren. [naar artikel]


5. Expert sociale media over stijging crisisoproepen van jongeren: "Minstens even belangrijk om te vragen: hoe was je dag online?" (05/12/2023 - VRT NWS)

De impact van sociale media op het zelfbeeld is een van de redenen waarom jongeren kampen met psychische problemen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Agentschap Opgroeien. Karen Linten, expert sociale media bij Mediawijs geeft in “VRT NWS Laat” advies over hoe je met sociale media moet omgaan. [naar artikel]


6. Drie influencers moeten samen meer dan 400.000 euro achterstallige belastingen betalen (04/05/2023 - VRT NWS)

Drie influencers moeten samen 400.000 euro aan achterstallige belastingen betalen, omdat ze meer hebben verdiend dan ze op hun belastingbrief hadden aangegeven. Dat schrijft de krant Het Nieuwsblad. Influencers maken op sociale media reclame voor bedrijven en krijgen daarvoor in ruil gratis producten of worden ervoor betaald. "Maar niet alle influencers geven die inkomsten aan", zegt Francis Adyns van de FOD Financiën. [naar artikel]


7. Kenny redde allicht een leven dankzij sociale media: "Zorg dragen voor elkaar, dat is menselijk" (19/01/2020 - VRT NWS)

Wat doe jij als een verontrustend berichtje ziet passeren in je nieuwsstroom op sociale media? Noortje en Kenny zagen vorig weekend een bericht op Twitter van iemand die ze niet kenden. Ze stuurden hem berichten, net als vele andere Twitteraars. Zo redden ze een mensenleven. In "De zevende dag" vertelt Kenny het verhaal en waarom hij heel bewust de "social" weer in "social media" wil brengen. "We kunnen echt iets doen. Zorgen voor elkaar, vragen hoe het met elkaar gaat, dat is menselijk." [naar artikel]


8. Hoe bescherm je je kind op sociale media? En wat als het misloopt? UGent komt met website vol tips    (18/05/2022 - VRT NWS)

Heel wat ouders posten foto's van hun kinderen op sociale media. Maar ze staan niet altijd stil bij de risico's die daarmee gepaard kunnen gaan. Dat blijkt uit een onderzoek van de UGent. Die lanceert nu de website "Magditonline.be" met concrete tips voor ouders om hun kinderen veilig af te beelden op sociale media. Ook influencers vinden er meer informatie over hun rechten en plichten. [naar artikel]


9. Olivia Culpo: "Nee, ik ben niet alleen maar beroemd omdat ik beroemd ben" (26/11/2017 - VRT NWS)

Aan de ene kant celebrity, nadat ze 5 jaar geleden tot Miss Universe gekroond werd. Aan de andere kant meer dan 2,2 miljoen volgers op Instagram. En dus wordt de intussen 25-jarige Olivia Culpo als een van de meest toonaangevende "influencers" op het internet genoemd. "Influencers" proberen volgers van hun sociale media te verleiden tot het kopen van een product dat zij dan tegen (forse) betaling zo onopvallend mogelijk aanprijzen. Daardoor is Culpo een van de weinige Miss Universe-winnaressen die zich in de wereldwijde schijnwerpers wist te handhaven. Toch vindt ze zichzelf meer dan "beroemd, omdat ze beroemd is". [naar artikel]


10. Acid en tientallen andere influencers op vingers getikt omdat ze bedrijfsgegevens niet vermelden: "Ik ga dit niet doen" (05/08/2022 - VRT NWS)

Een 50-tal influencers hebben de afgelopen tijd een waarschuwing van de overheid in de bus gekregen. Daarin wijst de FOD Economie hen erop dat ze hun adres en een ondernemingsnummer moeten vermelden op hun profielen op sociale media. Sinds een aantal maanden is dat verplicht voor iedereen die online reclame maakt en daarvoor betaald krijgt. “Ik ga dit niet doen”, schrijft Acid, één van de bekendste influencers van Vlaanderen. [naar artikel]


11. Te strenge richtlijnen voor influencers? Misschien, maar wel goed dat er afspraken komen (16/05/2018 - De Morgen)

Richtlijnen voor influencers en de (verdoken) reclame op sociale media. Ons land loopt jaren achter op de rest én moet die dan snel weer intrekken. Een rondje sectorgesprekken moet een nieuwe versie opleveren. "Richtlijnen zijn goed, maar dit gaat van nul naar honderd." [naar artikel]


12. Oplossing gevonden voor influencers die thuisadres niet willen vermelden op sociale media (28/09/2022 - Het Belang van Limburg)

Eva De Bleeker, staatssecretaris voor Consumentenbescherming, heeft een oplossing gevonden voor de problematiek rond adresvermeldingen van influencers op sociale media. Afgelopen zomer ontstond paniek omdat influencers voortaan wettelijke verplicht zouden worden om hun vestigingsadres te vermelden bij berichten. [naar artikel]


13. Trump dreigt ermee sociale media "te sluiten" na waarschuwingen bij zijn tweets (27/05/2020 - Het Laatste Nieuws)

De Amerikaanse president Donald Trump heeft er woensdag mee gedreigd om de sociale media "te reguleren" of zelfs "te sluiten" nadat de... [naar artikel]


14. "Het draait om aanzien en likes": waarom jongeren pest- en vechtvideo's delen op sociale media (17/08/2023 - VRT NWS)

De voorbije dagen zijn op sociale media opnieuw verschillende filmpjes opgedoken van jongeren die leeftijdsgenoten aanvallen. “Happy slapping”, zo heet het fenomeen: doelbewust op video vastleggen hoe iemand wordt vernederd en geslagen, om er vervolgens online mee te pronken. "Het draait allemaal om aanzien", vertellen experten Catherine Van de Heyning en Michel Walrave (beiden UAntwerpen). "Des te meer likes, des te beter." [naar artikel]


15. Oliereuzen doen er niet langer geheimzinnig over: ze bundelen krachten met influencers om jongeren te verleiden op sociale media (18/08/2023 - Express)

De afgelopen jaren hebben grote oliebedrijven een nieuw jachtterrein ontdekt om hun imago te verbeteren: TikTok. Volgens een onderzoek van de activistische website DeSmog hebben meer dan honderd influencers recentelijk Shell, BP en andere oliebedrijven gepromoot op sociale media. In het nieuws: Pro-Big Oil-influencers zijn talrijk aanwezig. De details: Vooral in de VS, maar ook […] [naar artikel]


16. "Grote voetballers, klein voetballand": sociale media gaat los op Eurostadion (07/12/2017 - Het Laatste Nieuws)

"Een blamage, gênant, schandalig, een klucht, typisch Belgisch." De reacties op sociale media zijn niet min nu UEFA aangekondigd heeft dat Brussel... [naar artikel]


17. "Grote voetballers, klein voetballand": sociale media gaan los op Eurostadion (07/12/2017 - Het Laatste Nieuws)

"Een blamage, gênant, schandalig, een klucht, typisch Belgisch." De reacties op sociale media zijn niet min nu UEFA aangekondigd heeft dat Brussel... [naar artikel]


18. CHECK: Neen, aanstaande zaterdag is het niet "Nationale Verkrachtingsdag" (22/04/2021 - VRT NWS)

Al enkele weken circuleren op sociale media berichten die waarschuwen dat zaterdag 24 april zou zijn uitgeroepen tot “National Rape Day” ofwel “Nationale Verkrachtingsdag”. Vrouwen worden door influencers op sociale media aangemoedigd om zich te beschermen of zelfs te bewapenen. Maar het verhaal is - gelukkig - volledig verzonnen. Hoe raken dergelijke valse berichten verspreid? En wat is de bedoeling hiervan? [naar artikel]


19. Expert kritisch voor Acid: "Een ondernemer die geld verdient aan zijn content, daar horen ook verantwoordelijkheden bij" (01/06/2023 - VRT NWS)

"Acid moet zich in de eerste plaats houden aan de wet." Dat vindt Marijke De Veirman, die onderzoek doet naar influencers en sociale media aan de Arteveldehogeschool, over de heisa die ontstaan nadat de youtuber namen, foto's en jobs van Reuzegommers heeft onthuld. "Iedereen heeft recht op vrije meningsuiting, maar het is niet bedoeling dat je gaat aanzetten tot haat." [naar artikel]


20. "How it started" en "How it ended": het verhaal achter de nieuwste hype op sociale media (12/10/2020 - VRT NWS)

Je hebt het misschien gemerkt in je feed op Twitter op Instagram: posts onder de noemer "How it started" en "How it's going" of "How it ended" zijn de jongste dagen alomtegenwoordig op sociale media. Daarbij zijn telkens 2 afbeeldingen te zien: een van een situatie in het verleden en een van een situatie vandaag. Ook de VRT draagt zijn steentje bij, maar waar komt de trend vandaan? [naar artikel]


21. "Jonge huid, daar blijf je beter af": "Skincare" populair bij kinderen en jongeren op TikTok (en dat is niet zonder gevaar) (17/01/2024 - VRT NWS)

Op jonge leeftijd huidverzorging gebruiken doet meer kwaad dan goed. Dat zeggen specialisten nu op sociale media video's circuleren waarin kinderen "skincare" promoten. Influencers maakten al langer promotie voor schoonheidsproducten van bepaalde merken, maar die zijn niet bedoeld voor kinderen. [naar artikel]


22. Jeroen Meus denkt er serieus aan om offline te gaan (10/09/2017 - VRT NWS)

Tv-kok Jeroen Meus denkt er serieus aan om de sociale media voortaan links te laten liggen. Dat zegt hij in "Touché" op Radio 1. “Mensen zijn zo laf en hard op sociale media. Er staat altijd wel iemand klaar om je af te knallen en dat begint aan mij te vreten", zegt Meus. [naar artikel]


23. Maken filters en effectjes u ook cooler en mooier op sociale media? (25/01/2019 - VRT NWS)

Een selfie nemen op Snapchat of Instagram met een filter of met allerlei effectjes is bijzonder populair op sociale media. Dikwijls helpen die filters om er beter uit te zien. Op zich niks mis mee, maar toch moeten we er een beetje mee opletten, zegt expert sociale media Mariek Vanden Abeele. "Door jezelf op sociale media anders voor te stellen dan je bent, bestaat het gevaar dat je je echte ik, de ik zonder filters, als lelijk of fout gaat zien." Hoe gaan kinderen om met het beeld van zichzelf op sociale media? Ons jongerenmagazine "Karrewiet" vroeg het hen. Bekijk de reportage hierboven. [naar artikel]


24. #FreeBritney: Waarom moet Britney Spears bevrijd worden, en van wat en wie dan? (16/07/2020 - VRT NWS)

Op sociale media gaat de hashtag #FreeBritney de laatste weken opnieuw viraal. Bevrijd Britney. "Britney" is de Amerikaanse zangeres Britney Spears, en ze moet "bevrijd" worden van het bewindvoerderschap waar ze sinds 12 jaar onder geplaatst is. Dat is althans de overtuiging van heel wat Britney-fans, die ook geloven dat de zangeres "geheime boodschappen" verspreidt via haar posts op sociale media. Hoe zit het verhaal in elkaar? [naar artikel]


25. "Mensen in elkaar slaan is een rage geworden op sociale media" (28/08/2017 - VRT NWS)

Een knokpartij filmen en dan delen via sociale media: het blijkt een nieuw fenomeen te zijn. De politie van Brugge is een onderzoek gestart naar zo'n filmpje dat online is geplaatst. Daarin is te zien hoe een jongen van 14 jaar in elkaar wordt geslagen door andere jongeren.  Dat soort filmpjes is tegenwoordig dagelijkse kost op sociale media, vertellen enkele jongeren in "Het journaal". [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!