De beste Belgische krantenkoppen, elke minuut geupdate.

Meer treinen en 'stiltewagons' : zo wil sp.a spoor weer aantrekkelijk maken voor reiziger

Het Laatste Nieuws

30/08/2016 - 13:24

Meer en stiptere treinen, geen eerste klassewagons maar stiltewagons, een spoorspaarkaart en één tarief en dienstregeling voor het volledige


LEES VOLLEDIG ARTIKEL OP HET LAATSTE NIEUWS

Gerelateerde krantenkoppen:

  1. 'Stiltewagons' in plaats van eerste klasse: zo wil sp.a spoor weer aantrekkelijk maken voor reiziger (30/08/2016 - Het Laatste Nieuws)
    Meer en stiptere treinen, geen eerste klassewagons maar stiltewagons, een spoorspaarkaart en één tarief en dienstregeling voor het volledige
    [naar artikel]
  2. Sp.a pleit voor stiltewagons en 'trainmiles' (12/04/2019 - De Morgen)
    Schaf de eerste klasse af, voer stiltewagons in en laat reizigers 'trainmiles' verzamelen. Dat stelt sp.a voor in haar toekomstplan voor het spoor.
    [naar artikel]
  3. Proefproject met stiltewagons van start bij NMBS (24/01/2023 - VRT NWS)
    Spoorwegmaatschappij NMBS start met een proefproject rond stiltewagons. De test loopt tot 31 mei, zo meldt de NMBS via haar website. In eerste instantie zal er een stiltezone komen op de treinen tussen Eupen en Oostende, en later ook tussen Brussel en Luxemburg.
    [naar artikel]
  4. Proefproject met stiltewagons van start bij NMBS (24/01/2023 - Het Laatste Nieuws)
    Spoorwegmaatschappij NMBS start met een proefproject rond stiltewagons. De test loopt tot 31 mei, zo meldt de NMBS dinsdag via haar website. In eerste instantie zal er een stiltezone terug te vinden zijn op de treinen tussen Eupen en Oostende en later ook tussen Brussel en Luxemburg.
    [naar artikel]
  5. Vicepremier Georges Gilkinet (Ecolo): 'Ik wil vooral méér treinen' (10/01/2021 - Knack)
    Vicepremier en minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) stelt in een interview met De Zondag meer treinen in het vooruitzicht, met stiltewagons en familiewagons. De rijkentaks die zijn partij bepleitte, komt er niet.
    [naar artikel]
  6. Meer en snellere treinen: zo wil NMBS het spoor moderniseren (14/03/2017 - Het Laatste Nieuws)
    Kersvers NMBS-ceo Sophie Dutordoir stelt vandaag in de Kamer het nieuwe vervoersplan voor het spoor voor. Met meer treinen en kortere reistijden,
    [naar artikel]
  7. Meer en snellere treinen: zo wil NMBS het spoor moderniseren (14/03/2017 - Het Laatste Nieuws)
    Kersvers NMBS-ceo Sophie Dutordoir stelt vandaag in de Kamer het nieuwe vervoersplan voor het spoor voor. Met meer treinen en kortere reistijden,
    [naar artikel]
  8. NMBS reageert op te volle treinen: “Reiziger moet ook verantwoordelijkheid nemen” (13/10/2020 - Het Belang van Limburg)
    Nu alle studenten weer herbegonnen zijn en we weer vaker op kantoor werken, is het niet altijd mogelijk om anderhalve afstand te houden op de treinen. Op sociale media klagen veel reizigers over overvolle wagons. “Wij doen al het mogelijke maar kunnen niet oneindig veel rijtuigen aan onze treinen blijven hangen”, zegt de NMBS.
    [naar artikel]
  9. NMBS reageert op te volle treinen: “Wij zitten op maximumcapaciteit, reiziger moet ook verantwoordelijkheid nemen” (13/10/2020 - Het Nieuwsblad)
    Nu alle studenten weer herbegonnen zijn en we weer vaker op kantoor werken, is het niet altijd mogelijk om anderhalve afstand te houden op de treinen. Op sociale media klagen veel reizigers over overvolle wagons. “Wij doen al het mogelijke maar kunnen niet oneindig veel rijtuigen aan onze treinen blijven hangen”, zegt de NMBS.
    [naar artikel]
  10. Spoorbrug Kuringen bijna klaar:  "Vanaf maandag weer treinen over eerste vernieuwde spoor." (02/09/2020 - VRT NWS)
    Vanaf maandag 7 september rijden er opnieuw treinen over het eerste vernieuwde spoor op de brug van Kuringen (Hasselt). Twee weken lang moesten reizigers gebruik maken van een alternatieve busdienst tussen Hasselt en Genk en tussen Hasselt en Heusden-Zolder.
    [naar artikel]
  11. Ook in avondspits rijden helft van IC-treinen en derde van L- en S-treinen (19/12/2019 - Metro)
    Ook in de avondspits blijven de gegarandeerde treinen ervoor zorgen dat de treinpendelaars die ondanks de staking van de socialistische en liberale vakbond bij het spoor op de trein gerekend hadden, naar huis kunnen sporen. Volgens NMBS-woordvoerder Dimitri Temerman rijden de helft van de IC-treinen en één op de drie van de L- en S-treinen. De P-treinen die op de piekuren rijden, zijn afgeschaft. De spoorwegmaatschappij raadt reizigers aan om tot net voor hun vertrek haar reisplanner (op de website of in de app) te raadplegen. Om 22.00 uur zal de staking beëindigd worden, maar dat betekent volgens de woordvoerder van het spoorbedrijf niet dat alles meteen weer volgens het boekje zal verlopen. Veel hangt af van waar de treinen zich op dat ogenblik bevinden. “Vermoedelijk zullen een aantal treinen geschrapt worden, maar morgenvroeg moet alles weer normaal verlopen”, aldus Dimitri Temmerman. De treinstaking kadert in het vastgelopen overleg over een sociaal akkoord 2020-2022 voor het spoorpersoneel. Ze is een initiatief van ACOD Spoor en SOA Spoor. Ook de Onafhankelijke Vakbond voor Spoorpersoneel (OVS) sloot zich bij de oproep aan. De stakers eisen het behoud van de 36 urenwerkweek voor het voltallige personeel en een loonsverhoging van 1,1 procent. bron: Belga Het bericht Ook in avondspits rijden helft van IC-treinen en derde van L- en S-treinen verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  12. NMBS werkt aan proefproject met stiltewagons (13/01/2023 - Het Laatste Nieuws)
    Vervoersmaatschappij NMBS bereidt een proefproject voor met stiltewagons. Dat schrijft ‘De Standaard’ en het nieuws wordt bevestigd door NMBS-woordvoerder Bart Crols.
    [naar artikel]
  13. De Fyra-treinen gaan weer rijden (04/06/2019 - Het Laatste Nieuws)
    De Fyra-treinen duiken weer op in Italië, ruim zes jaar nadat ze in België en Nederland van het spoor werden gehaald wegens gebreken. Vanaf 9 juni...
    [naar artikel]
  14. Meer treinen en minder vertragingen: federale regering trekt 44 miljard uit voor het spoor (23/12/2022 - Het Nieuwsblad)
    Voor het eerst sinds 2008 is er een toekomstplan voor het spoor. De komende tien jaar pompt de federale regering 44 miljard in de NMBS en Infrabel. Meer treinen en minder vertragingen zijn het doel.
    [naar artikel]
  15. Meer treinen en minder vertragingen: federale regering trekt 44 miljard uit voor het spoor (23/12/2022 - Het Belang van Limburg)
    Voor het eerst sinds 2008 is er een toekomstplan voor het spoor. De komende tien jaar pompt de federale regering 44 miljard in de NMBS en Infrabel. Meer treinen en minder vertragingen zijn het doel.
    [naar artikel]
  16. Stiptheid treinen vorig jaar verbeterd (09/01/2020 - Het Belang van Limburg)
    De stiptheid op het spoor is vorig jaar flink verbeterd. Voor het eerst sinds 2015 was meer dan 90 procent van de treinen stipt of met een vertraging van minder dan 6 minuten. Er waren wel meer afgeschafte treinen, zo blijkt uit cijfers van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel.
    [naar artikel]
  17. Spoorwegen zetten 'reiziger centraal' (10/04/2019 - De Morgen)
    Een vlotte dienstverlening, stipte treinen en veilige stations. Dat zijn de ingrediënten voor het hervormingsplan van de NMBS. 'De reiziger staat centraal', belooft premier Elio Di Rupo (PS). Maar niet iedereen is daarvan overtuigd.
    [naar artikel]
  18. Limburgs spoor kan geen extra treinen meer aan (29/03/2017 - Het Belang van Limburg)
    Het is onmogelijk om nog meer rechtstreekse treinen van Hasselt naar Antwerpen te laten rijden. Door de toename van het goederenvervoer zitten de sporen vol. De directie van de NMBS dringt aan op spoorinvesteringen in Limburg.
    [naar artikel]
  19. Fyra-afdankertjes maken zich op voor tweede leven op Italiaans spoor (06/09/2018 - De Morgen)
    Vijf jaar nadat ze in Nederland zijn uitgerangeerd, krijgen de Fyra-treinen een bestemming. Italiaanse spoorfanaten hebben de treinen gespot op het station van Napels en rijdend in de buurt van de Hitachi-fabriek in Pistoia bij Florence. De zogenoemde V250’s maken proefritten om goedgekeurd te worden voor het Italiaanse net.
    [naar artikel]
  20. Spoor stipter in januari (08/03/2017 - De Standaard)
    In de eerste maand van dit jaar werden ‘slechts’ 1.286 treinen (1,2 procent) afgeschaft tegenover 6.039 treinen (6 procent) in dezelfde maand van 2016. Dat blijkt uit het jongste stiptheidsrapport voor die maand van NMBS en Infrabel. De cijfers lagen vorig jaar echter vooral hoger door de aangekondigde stakingen op het spoor van 6 en 7 januari 2016. Dat resulteerde in het afschaffen van 5.053 treinen.
    [naar artikel]
  21. 3 dagen hinder bij het spoor door stakingen: "Check app of website om te weten welke treinen rijden" (28/11/2022 - VRT NWS)
    Vanavond om 22 uur start een driedaagse staking bij het spoor. Dinsdag, woensdag en donderdag zal er daardoor grote hinder zijn voor treinreizigers. Dinsdag rijdt slechts een kwart van de treinen, woensdag en donderdag zal de helft van de treinen rijden. De NMBS raadt reizigers aan de website of app te raadplegen, daarop wordt 24 uur op voorhand aangegeven welke treinen wel rijden.
    [naar artikel]
  22. Meer dan 30 doden na treinbotsing in Griekenland (01/03/2023 - De Tijd)
    08:22 Bij een frontale botsing van twee treinen in Griekenland zijn in de nacht van dinsdag op woensdag meer dan 30 mensen om het leven gekomen. De vraag is hoe de treinen op hetzelfde spoor konden terechtk...
    [naar artikel]
  23. Spoorstaking: NMBS verwacht dat één op de drie treinen zal rijden vrijdag (27/06/2018 - De Morgen)
    Spoorwegmaatschappij NMBS verwacht dat vrijdag een op de drie treinen zal rijden in vergelijking met een normale vrijdag. Ze heeft voor de eerste toepassing van de minimale dienstverlening bij het spoor de focus gelegd op de IC-treinen, zo blijkt vandaag. Ook zaterdag zal het treinverkeer fors verstoord zijn. Oorzaak is een 48 urenstaking van de socialistische spoorbond ACOD Spoor, die morgen om 22.00 uur start.
    [naar artikel]
  24. Stiptheid treinen blijft tot 2026 ondermaats (13/12/2022 - Het Laatste Nieuws)
    De nieuwe beheersovereenkomsten voor het spoor zullen de komende jaren niet tot stiptere treinen leiden. Dat blijkt uit de aangepaste plannen van de spoornetbeheerder Infrabel nadat tijdens het begrotingsconclaaf in oktober was gebleken dat er minder extra budget voor het spoor is dan gepland, berichten De Tijd en L'Echo vandaag.
    [naar artikel]
  25. Stiptheid van treinen blijft tot 2026 ondermaats (13/12/2022 - Het Nieuwsblad)
    De nieuwe beheersovereenkomsten voor het spoor zullen de komende jaren niet tot stiptere treinen leiden. Dat blijkt uit de aangepaste plannen van de spoornetbeheerder Infrabel nadat tijdens het begrotingsconclaaf in oktober was gebleken dat er minder extra budget voor het spoor is dan gepland, berichten De Tijd en L’Echo dinsdag.
    [naar artikel]
  26. Spoor krijgt 5,3 miljard voor investeringen (02/02/2018 - De Tijd)
    11:35 De federale regering investeert tussen nu en 2031 5,3 miljard euro in onder meer nieuwe stations en treinen bij het spoor.
    [naar artikel]
  27. “Reiziger weer dupe van communicatieprobleem tussen NMBS en Infrabel” (30/07/2019 - Metro)
    “Het is niet de eerste keer dat er een communicatieprobleem gesignaleerd wordt tussen de NMBS en Infrabel en dat de reiziger daar de dupe van is. Het is schandalig aan het worden.” Dat zegt Peter Thoelen van reizigersorganisatie TreinTramBus vandaag in een reactie op een bericht in de krant De Tijd, dat Infrabel de NMBS gevraagd heeft om voor infrastructuurwerken van half oktober tot half november dagelijks honderd treinen te schrappen die Brussel doorkruisen. Het voorstel is om alle P-treinen (piekuurtreinen) van en naar Brussel niet te laten rijden. Die vervoeren gemiddeld 68.000 reizigers per dag. De maatregel zou een op de vier pendelaars treffen die in de ochtendspits naar Brussel sporen. De NMBS hekelt dat Infrabel de maatregel pas drie maanden vooraf meegedeeld heeft, maar volgens de infrastructuurbeheerder was de NMBS als langer op de hoogte van de werf. “De reiziger heeft weinig boodschap aan de communicatieproblemen tussen de NMBS en Infrabel en is er weer de dupe van”, klinkt het bij TreinTramBus. De reizigersorganisatie hoopt dat er alsnog een goed plan gevonden kan worden. Een werkgroep bekijkt momenteel alle alternatieven. Midden volgende maand zou de knoop doorgehakt worden. “Het gaat om 68.000 mensen die een alternatief moeten vinden. Dat zal niet eenvoudig zijn, temeer omdat het om een drukke periode gaat voor het spoorverkeer. De IC-treinen naar Brussel zitten nu al vaak vol”, aldus Thoelen. En als veel van die pendelaars voor de auto zouden opteren, heeft dat weer gevolgen voor de filedruk. bron: Belga Het bericht “Reiziger weer dupe van communicatieprobleem tussen NMBS en Infrabel” verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  28. Incidenten op spoor door hevige wind zorgen voor nodige vertraging (08/06/2019 - Het Nieuwsblad)
    De hevige wind heeft gezorgd voor een drietal incidenten op het spoor. Twee zijn intussen afgehandeld. Alleen tussen Oostakker en Beervelde verloopt het treinverkeer nog over één spoor, maar de verwachting is dat de treinen ook daar snel weer normaal zullen kunnen rijden. Dat is vernomen van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel.
    [naar artikel]
  29. Zware hinder op het spoor door nieuwe staking: amper 1 op de 3 treinen rijdt (10/07/2018 - Het Laatste Nieuws)
    Het treinverkeer is deze ochtend sterk verstoord door een tweedaagse staking bij het spoor. Slechts 1 op de 3 treinen rijdt uit. Ook morgen wordt...
    [naar artikel]
  30. Waarom de stiptheid van treinen ondermaats blijft tot zeker 2026 (13/12/2022 - Het Belang van Limburg)
    De nieuwe beheersovereenkomsten voor het spoor zullen de komende jaren niet tot stiptere treinen leiden. Dat blijkt uit de aangepaste plannen van de spoornetbeheerder Infrabel nadat tijdens het begrotingsconclaaf in oktober was gebleken dat er minder extra budget voor het spoor is dan gepland, berichten De Tijd en L’Echo dinsdag.
    [naar artikel]
  31. Een op de drie treinen rijdt vrijdag (27/06/2018 - Metro)
    Spoorwegmaatschappij NMBS verwacht dat vrijdag een op de drie treinen zal rijden in vergelijking met een normale vrijdag. Ze heeft voor de eerste toepassing van de minimale dienstverlening de focus gelegd op de IC-treinen, tijdens de spitsuren zal ook een aantal S- en L-treinen rijden. De meeste piekuurtreinen rijden niet, en ook de gebruikelijke extra treinen naar de kust komen er niet. Ook zaterdag zal het treinverkeer “ernstig verstoord” zijn. Spoorbond ACOD Spoor houdt vanaf donderdag om 22.00 uur een 48 urenstaking, omdat niet alle spoorpersoneel op de lijst met zware beroepen bij de openbare diensten staat. Het is de eerste keer dat de minimale dienstverlening bij het spoor wordt geactiveerd. bron: Belga Het bericht Een op de drie treinen rijdt vrijdag verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  32. Fyra gaat weer rijden (in Italië) (04/06/2019 - VRT NWS)
    De Fyra-treinen duiken weer op, in Italië, ruim zes jaar nadat ze in België en Nederland van het spoor werden gehaald vanwege gebreken. Vanaf 9 juni zullen de treinen, opgefrist en omgedoopt tot ETR 700, rijden tussen de steden Milaan en Ancona. Dat meldden Nederlandse media, en de aankondiging staat ook op de website van de Italiaanse spoorwegmaatschappij Trenitalia.
    [naar artikel]
  33. Staking bij het spoor: helft van de treinen rijdt (17/08/2019 - VRT NWS)
    Vandaag wordt opnieuw gestaakt bij de NMBS. De staking is een initiatief van de onafhankelijke spoorbond OVS, en het is al de tweede in minder dan een maand. Er zal de hele dag hinder zijn op het spoor, maar door de minimale dienstverlening rijdt de helft van de treinen wel.
    [naar artikel]
  34. NMBS start proefproject rond stiltewagons (24/01/2023 - Knack)
    Spoorwegmaatschappij NMBS start met een proefproject rond stiltewagons. De test loopt tot 31 mei, zo meldt de NMBS dinsdag via haar website. In eerste instantie zal er een stiltezone terug te vinden zijn op de treinen tussen Eupen en Oostende en later ook tussen Brussel en Luxemburg. “Reizigers van NMBS kunnen kiezen om plaats te nemen in een klassiek rijtuig, waar ze zoals gewoonlijk kunnen babbelen met vrienden, collega’s of familie, of plaatsnemen in een rijtuig waar ze zich in alle stilte kunnen concentreren of gewoon wat kunnen rusten”, klinkt het. De stiltezones bevinden zich in 2de klasse. Reizigers hoeven dus niet bij te betalen en het is niet nodig om te reserveren. De stiltezones bevinden zich steeds voor- of achteraan de trein. Het rijtuig is herkenbaar aan pictogrammen aan de binnen- en buitenzijde. “Om de stilte en rust in dit rijtuig te bewaren is het aanbevolen niet hardop met elkaar te praten of te telefoneren, het volume van hoofdtelefoons of oortjes niet te luid te zetten en om mobiele telefoons op stil te zetten”, aldus de NMBS. Tijdens de testperiode van enkele maanden zullen regelmatig flyers worden uitgedeeld aan de reizigers in de stiltezone om hen te vragen wat zij over het experiment vinden. In Nederland bestaan stiltewagons al meer dan twintig jaar. Lees ook: – ‘Ik geloof niet in complotten, behalve als ze over het openbaar vervoer gaan’– ‘Red de houten banken van het Noordstation’ The post NMBS start proefproject rond stiltewagons appeared first on Knack.
    [naar artikel]
  35. Fyra gaat weer rijden... in Italië (04/06/2019 - De Morgen)
    De Fyra-treinen duiken weer op, in Italië, ruim zes jaar nadat ze in België en Nederland van het spoor werden gehaald vanwege gebreken. Vanaf 9 juni zullen de treinen, opgefrist en omgedoopt tot ETR 700, rijden tussen de Italiaanse steden Milaan en Ancona. Dat meldden Nederlandse media, en de aankondiging staat ook op de website van de Italiaanse spoorwegmaatschappij Trenitalia.
    [naar artikel]
  36. NMBS wil meer treinen en kortere reistijden (14/03/2017 - Het Laatste Nieuws)
    Kersvers NMBS-ceo Sophie Dutordoir stelt vandaag in de Kamer het nieuwe vervoersplan voor het spoor voor. Met meer treinen en kortere reistijden,
    [naar artikel]
  37. NMBS wil meer treinen en kortere reistijden (14/03/2017 - Het Laatste Nieuws)
    Kersvers NMBS-ceo Sophie Dutordoir stelt vandaag in de Kamer het nieuwe vervoersplan voor het spoor voor. Met meer treinen en kortere reistijden,
    [naar artikel]
  38. Zware hinder op het spoor door nieuwe staking: amper 1 op de 3 treinen rijdt (10/07/2018 - De Morgen)
    Het treinverkeer is deze ochtend sterk verstoord door een tweedaagse staking bij het spoor. Slechts 1 op de 3 treinen rijdt vandaag uit. Ook morgen wordt er veel hinder verwacht. 
    [naar artikel]
  39. Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven: deze stappen moeten ‘nieuw tijdperk van het spoor’ inluiden (01/06/2022 - Gazet van Antwerpen)
    De NMBS moet over tien jaar 30 procent meer reizigers vervoeren, met dank aan meer treinen, extra ruimte voor fietsen, betere gsm-ontvangst onderweg en levendige stations. Dat staat in het nieuwe beheerscontract met de overheid, waarop al een decennium wordt gewacht.
    [naar artikel]
  40. Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven: deze stappen moeten ‘nieuw tijdperk van het spoor’ inluiden (01/06/2022 - Het Belang van Limburg)
    De NMBS moet over tien jaar 30 procent meer reizigers vervoeren, met dank aan meer treinen, extra ruimte voor fietsen, betere gsm-ontvangst onderweg en levendige stations. Dat staat in het nieuwe beheerscontract met de overheid, waarop al een decennium wordt gewacht.
    [naar artikel]
  41. Meer treinen, gezelligere stations en variabele tarieven: deze stappen moeten ‘nieuw tijdperk van het spoor’ inluiden (01/06/2022 - Het Nieuwsblad)
    De NMBS moet over tien jaar 30 procent meer reizigers vervoeren, met dank aan meer treinen, extra ruimte voor fietsen, betere gsm-ontvangst onderweg en levendige stations. Dat staat in het nieuwe beheerscontract met de overheid, waarop al een decennium wordt gewacht.
    [naar artikel]
  42. Marc Van Ranst pleit voor systeem waarbij reiziger kan zien hoe vol een trein zit: “Staanplaatsen moeten we absoluut vermijden” (04/08/2020 - Het Laatste Nieuws)
    Overvolle treinen naar de kust, chaos in het station van Oostende, en straks nog eens extra treinen naar de kust: burgemeester Tommelein wil een...
    [naar artikel]
  43. Trein Antwerpen-Brussel moet noodstop maken door spoorloper: “27 treinen met in totaal 136 minuten vertraging” (07/10/2020 - Het Nieuwsblad)
    Een man die op de sporen liep op de lijn Antwerpen-Brussel, een van de drukste van het land, heeft het treinverkeer in de war gestuurd. Dat meldt spoorwegbeheerder Infrabel op sociale media. “27 treinen met in totaal 136 minuten vertraging en twee treinen gedeeltelijk afgeschaft”, klinkt het. “We kunnen het nooit genoeg zeggen: breng je leven en dat van anderen niet in gevaar en hou je aan de veiligheidsregels in de buurt van het spoor!”
    [naar artikel]
  44. Trein Antwerpen-Brussel moet noodstop maken door spoorloper: “27 treinen met in totaal 136 minuten vertraging” (07/10/2020 - Gazet van Antwerpen)
    Een man die op de sporen liep op de lijn Antwerpen-Brussel, een van de drukste van het land, heeft het treinverkeer in de war gestuurd. Dat meldt spoorwegbeheerder Infrabel op sociale media. “27 treinen met in totaal 136 minuten vertraging en twee treinen gedeeltelijk afgeschaft”, klinkt het. “We kunnen het nooit genoeg zeggen: breng je leven en dat van anderen niet in gevaar en hou je aan de veiligheidsregels in de buurt van het spoor!”
    [naar artikel]
  45. Oostends burgemeester Tommelein: ‘Wij vragen absoluut géén extra treinen richting kust’ (20/02/2021 - De Morgen)
    Treinmaatschappij NMBS houdt tien treinen stand-by over het hele net, in het geval er dit weekend veel volk gebruik wil maken van het spoor. Die boodschap valt verkeerd bij burgemeester Bart Tommelein (Open Vld) van Oostende. ‘We zijn absoluut géén vragende partij voor extra treinen richting kust. Ik vind het ook straf dat wij hierin niet gehoord worden.’
    [naar artikel]
  46. Nieuw Brits spoor: treinen zonder tierelantijnen (04/04/2019 - De Morgen)
    Een consortium wil het Britse platteland weer ontsluiten voor spoorverkeer. Veel lijnen zijn al decennia in onbruik, maar binnenkort rijden er weer basic minitreinen op.
    [naar artikel]
  47. Spoorstaking – Staking bij het spoor van start (28/06/2018 - Metro)
    Donderdagavond is om 22 uur een 48 urenstaking van de socialistische spoorbond gestart. Voor het eerst wordt bij het spoor de minimale dienstverlening geactiveerd. De NMBS verwacht dat vrijdag een trein op de drie zal rijden. Voor de minimale dienstverlening heeft de NMBS de focus gelegd op de IC-treinen. “In het hele land zal een aantal IC-treinen rijden”, zegt de spoormaatschappij. “Sommige enkel tijdens de piek, een aantal ook tijdens de dag.” Ook een reeks L-treinen en S-treinen zou moeten rijden, maar alleen tijdens de ochtend- en de avondspits. De meeste piekuurtreinen rijden niet. Ook zaterdag zal het treinverkeer fors verstoord zijn. Een reeks IC-, L- en S-treinen zou rijden, maar minder frequent dan normaal. De gebruikelijke extra treinen naar de kust en andere toeristische bestemmingen worden geschrapt. De bonden vechten de minimale dienstverlening aan voor het Grondwettelijk Hof. Ze druist volgens hen in tegen het recht op staken. bron: Belga Het bericht Spoorstaking – Staking bij het spoor van start verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  48. NMBS legt dit weekend extra treinen in naar kust wegens goede weer (20/04/2018 - Metro)
    De NMBS legt dit weekend extra treinen in naar de kust. Dat staat te lezen op de website. “Alles heeft uiteraard te maken met het goede weer dat voorspeld wordt”, zegt woordvoerder Bart Crols. Morgenochtend vertrekken twee treinen vanuit Luik-Guillemins naar Oostende en één trein van Hasselt naar Blankenberge. Zondagochtend vertrekken drie treinen vanuit Luik-Guillemins naar Oostende en één trein van Hasselt naar Blankenberge. Die treinen keren in de late namiddag of vroege avond ook terug naar hun vertrekpunt. Zowel zaterdag- als zondagochtend zijn er ook drie treinen extra vanuit Brugge naar de kust. Meer info op www.nmbs.be. bron: Belga Het bericht NMBS legt dit weekend extra treinen in naar kust wegens goede weer verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  49. Voorziene treinen rijden effectief (19/12/2019 - Metro)
    Ook deze namiddag rijden de treinen die voorzien waren op de 24 uren staking op het spoor ook effectief. Dat werd vernomen bij NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. “De treinen waarvan we hadden gezegd dat ze zouden rijden, rijden ook effectief”, klinkt het. De staking ging gisterenavond om 22.00 uur van start, en het doel van spoorwegmaatschappij NMBS was om tijdens de 24 uur ongeveer één op de drie treinen te doen rijden. Deze ochtend werd bij de NMBS vernomen dat die gegarandeerde dienstverlening vlot verliep, en dat is na de middag nog zo. Voor de avondspits verwacht Temmerman hetzelfde. “We volgen dat nauwgezet op, maar op dit moment kunnen we de treinen laten rijden die aangekondigd waren”, aldus de woordvoerder, die reizigers aanraadt om tot net voor hun vertrek de routeplanner te checken. De staking is een initiatief van de socialistische en liberale vakbonden bij het spoor. Zij eisen onder meer het behoud van de 36 urenwerkweek voor het voltallige personeel en een loonsverhoging van 1,1 procent. bron: Belga Het bericht Voorziene treinen rijden effectief verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]

Voor informatie mail naar [email protected]. Disclaimer. Privacy policy