Op de belangrijke in- en uitvalswegen rond Leuven zijn 19 ANPR-camera's geïnstalleerd. De slimme camera's registreren de nummerplaten van voertuigen die de stad in of uit rijden. Daarmee is het cameraschild rond de stad helemaal klaar. [naar artikel]
Vanaf november laat het Antwerpse Havenbedrijf een netwerk van 64 slimme camera’s installeren verspreid over 26 toegangswegen naar de haven van Antwerpen. Die toestellen worden aangesloten op de ANPR-databank van de politie. “Zo maken we één groot cameraschild over het hele land.” Zo staat donderdag te lezen in Het Laatste Nieuws en De Morgen. [naar artikel]
In de Collegewijk in Edegem komen camera's met nummerplaatherkenning om sluipverkeer tegen te gaan. De wijk wordt vaak gebruikt om de drukke Antwerpsestraat en Statielei in Mortsel te mijden. Eind juni 2021 zouden de slimme camera's in werking treden. [naar artikel]
U wordt in Limburg in de gaten gehouden door maar liefst 1.500 camera’s, zo blijkt uit onderzoek van Het Belang van Limburg. De enkele camera’s van tien jaar geleden zijn inmiddels uitgegroeid tot een heel cameraschild: lokale veiligheidscamera’s sporen sluikstorters en fietsendieven op, slimme ANPR-camera’s kunnen dag en nacht speuren naar zware criminelen. [naar artikel]
“Ja, het is duur. Maar we hebben dat echt nodig.” West-Vlaams gouverneur Carl Decaluwé wil over de hele kustlijn een ‘thermisch cameraschild’ uitbouwen om zogenoemde ‘smallboats’ te onderscheppen. De West-Vlaamse gouverneur vraagt aan de federale en de Vlaamse regering om samen met Europa te investeren. Maar welke meerwaarde biedt zo’n camera? Kan het levens redden? Wat kost het? En vooral: wie zal dat betalen? Alle vragen beantwoord. [naar artikel]
Een cameraschild met duizend toestellen onder het beheer van de federale politie. Meer dan vijfhonderd camera’s langs Vlaamse gewest- en snelwegen. En dan nog eens een pak slimme camera’s bij de lokale politiezones, die er al jaren op inzetten. Wie vandaag dertig kilometer aflegt via grotere wegen, is zo goed als zeker minstens één keer gezien. [naar artikel]
Twee Bilzerse ondernemers hebben in de aanloop van de gehoopte heropening van de winkels op 11 mei alvast de handen in elkaar geslaan.Een slimme 3D-camera telt klanten die binnen of buitengaan en update zo permanent of er nog iemand binnen mag. [naar artikel]
Knokke-Heist investeert de komende jaren opnieuw meer dan 500.000 euro in camerabewaking. Tegen eind dit jaar beschikt de kustgemeente over 172 bewakingscamera’s en 22 ANPR-camera’s met nummerplaatherkenning, een indrukwekkend cameraschild. Mét resultaat, zo blijkt uit de misdrijven die er de jongste tijd mee zijn opgelost. Een overzicht van de indrukwekkende cijfers, toekomstplannen én de opgeloste misdrijven. [naar artikel]
De douane krijgt nog tegen eind dit jaar 25 nieuwe slimme camera’s. Want die nummerplaatcamera’s blijken uiterst efficiënt om bestuurders te klissen die hun boetes niet betalen. Alleen al in 2017 werd voor 1,7 miljoen euro aan achterstallige boetes geïnd tijdens ‘vliegende controles’. [naar artikel]
De federale regering maakt 28,5 miljoen euro vrij om haar netwerk ANPR-camera's met nummerplaatherkenning uit te breiden. Bedoeling is om een cameraschild van 10.000 camera's uit te bouwen. "Belangrijk voor onze veiligheid", zegt de regering, maar criminoloog Jelle Janssens (UGent) is kritisch: "De vraag is maar hoe de politie daarmee zal omgaan. Want ze lijdt nu al aan infobesitas." [naar artikel]
De haven van Antwerpen laat de komende weken 65 nummerplaatherkenningscamera's installeren. Ze komen aan 26 invalswegen te staan, als een cameraschild rondom de haven. De politie zal de gegevens gebruiken in de strijd tegen de drugscriminaliteit in de haven. Aan de Royerssluis, vlakbij het Havenhuis duiken nu al camera's op, maar die maken daar nog geen deel van uit. Ze dienen om het verkeer in kaart te brengen. [naar artikel]
In Noord Oost Limburg zijn er ANPR-camera's geïnstalleerd. De slimme camera's herkennen nummerplaten en moeten onder meer helpen in de strijd tegen woninginbraken. [naar artikel]
De Watergroep gaat dit jaar nog in Vlaanderen 1.500 slimme watermeters plaatsen. “Duizend in Sint-Niklaas en vijfhonderd in Limburg, delen van Vlaams-Brabant en Oost- en West-Vlaanderen”, zegt Kathleen De Schepper van De Watergroep. Een slimme watermeter stuurt dagelijks automatisch de meterstand door, detecteert snel lekken en sluit fraude en verrassingen bij de jaarlijkse afrekening nagenoeg uit. “We testen verschillende meters én telecommunicatiesystemen. Eind 2018 maken we de balans op en beslissen we over een verdere uitrol”, aldus De Schepper. In het Antwerpse zijn de eerste resultaten van een soortgelijk proefproject alvast erg goed. [naar artikel]
De douane krijgt nog tegen eind dit jaar 25 nieuwe slimme camera’s. Want die nummerplaatcamera’s blijken uiterst efficiënt om bestuurders te klissen die hun boetes niet betalen. Alleen al in 2017 werd voor 1,7 miljoen euro aan achterstallige boetes geïnd tijdens ‘vliegende controles’. [naar artikel]
Met de helft van alle 539.949 signalementen van het nationaal cameraschild gebeurde in de afgelopen twaalf maanden niets. Dat moet volgens minister Pieter De Crem ook niet altijd meteen. [naar artikel]
In de Brugse Zuidzandstraat heeft een slimme camera in één jaar ruim 7.500 boetes bijeen geflitst, goed voor een bedrag van 437.000 euro of 1.300 euro per uur dat de camera werd ingezet. [naar artikel]
Om racisme bij Nederlandse voetbalwedstrijden tegen te gaan, worden er 'slimme' camera's ingezet. Dat hebben de Nederlandse voetbalbond KNVB en de... [naar artikel]
Hasselt wil sluipverkeer bannen met de hulp van slimme ANPR-camera’s. Na de Krokusvakantie start in de Herkkantstraat in Stevoort een proefproject. [naar artikel]
De federale regering wil slimme camera's inzetten om gsm-gebruik achter het stuur op te sporen. Als iemand zijn of haar gsm gebruikt achter het stuur, zullen camera's dat binnenkort dus registreren. De beelden worden dan doorgestuurd naar de politie en die moet dan bepalen of de bestuurder effectief in overtreding was. Het inzetten van de slimme camera's maakt deel uit van een groot verkeersveiligheidsplan van de federale regering, dat streeft naar 0 verkeersdoden tegen 2050. [naar artikel]
Vanaf 1 september zal je in de spits niet meer via de Panoramalaan in Bierbeek mogen rijden, tenzij je een vergunning hebt. Wie dat toch doet, zal door een slimme camera geflitst worden en een GAS-boete van 58 euro in de bus krijgen. [naar artikel]
België hangt vol slimme camera’s van de overheid, die werkt aan een uitgebreid cameraschild, maar ook de burger is op de kar gesprongen en hangt zijn eigendom vol. De meeste mensen kopen bewakingscamera’s voor consumenten, maar zien daarbij de regels over het hoofd. “Bijna niemand houdt zich aan deze plicht”, zegt Koen Wouters van securitybedrijf Watchguard Security. Wat moet je dan juist doen? En waar moet je nog voor opletten als je een camera aan je huis hangt? [naar artikel]
11:32 Volgend jaar moeten slimme camera's in een proefproject ook bestuurders vatten die hun gsm gebruiken achter het stuur. Het gebruik van camera's voor het vaststellen van de overtreding is normaal verbo... [naar artikel]
Britse slimme camera-fabrikant Swann ligt onder vuur nadat hun camera’s persoonlijke beelden naar de verkeerde gebruikers verzonden. Zowel het... [naar artikel]
Slimme camera’s zijn blijkbaar toch niet zo slim. In Groot-Brittannië faalt automatische gezichtsherkenning faliekant. In meer dan 90% van de gevallen worden onschuldige personen foutief herkend als ‘verdacht’. Dat blijkt uit onderzoek van de Britse privacywaakhond Big Brother Watch. Een waarschuwing voor ons land, want ook hier zijn er plannen om slimme camera’s uit te rusten [naar artikel]
Comité P, dat toezicht houdt op de politie, uit forse kritiek op het dure cameraschild langs onze snelwegen, dat er kwam na de terreuraanslagen. Geseinde voertuigen gingen “geen kant meer opkunnen”, beloofde toenmalig minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA). Maar in realiteit wordt er vaker niet dan wel een politiepatrouille uitgestuurd wanneer het cameraschild een verdacht voertuig opmerkt. Reden? Kaduke afspraken, onvoldoende coördinatie, personeelsgebrek op alle niveaus én camera’s die niet foutloos kunnen lezen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.