In Antwerpen stelt het stadsbestuur vandaag een 10-punten plan voor om de verkeersveiligheid en de mobiliteit in de stad te versterken. Het plan komt er na drie dodelijke ongevallen met fietsers, vorige maand. Er klonk toen felle kritiek op het stadsbestuur omdat het nog amper werk heeft gemaakt van conflictvrije kruispunten waar zwakke weggebruikers niet in conflict komen met gemotoriseerd verkeer. Dit zijn de maatregelen uit het plan die het verkeer in Antwerpen veiliger moeten maken: [naar artikel]
BrusselVeiligheidsinstituut Vias roept politici via een tienpuntenprogramma op het verkeer drastisch veiliger te maken. Opvallendste voorstellen zijn een verplichting van fietshelmen te verplichten voor -14-jarigen, een compleet alcoholverbod voor motorrijders én snelheidscontroles door privébedrijven. “Want de politie heeft te weinig manschappen.” [naar artikel]
Het eerste deelplan dat de verkeersveiligheid in Genk drastisch moet verhogen met ingrijpende maatregelen, is klaar. Zo worden verschillende deelgebieden in de omgeving van de Hasseltweg zone 30, worden straten geknipt en komen er fietsstraten en eenrichtingsverkeer. [naar artikel]
Aan het raam op de bovenverdieping van een klas in basisschool Sint-Jan aan de Bloemenlaan heeft minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) een Telraam geïnstalleerd. Deze minicamera registreert het verkeer in de schoolomgeving en levert meteen nuttige informatie over de verkeersafwikkeling. Het Telraam Proefproject Schoolomgevingen wordt uitgebreid naar nog elf andere Vlaamse scholen zoals in Bree. [naar artikel]
De helft van alle Vlaamse scholen moet overwegen om de straat aan de schoolpoort ’s ochtends en ’s middags tijdelijk af te sluiten voor auto’s.... [naar artikel]
Veiligheidsinstituut Vias roept politici via een tienpuntenprogramma op het verkeer drastisch veiliger te maken. Opvallendste voorstellen: de helm verplichten voor fietsers jonger dan veertien, een compleet alcoholverbod voor motorrijders én snelheidscontroles door privébedrijven. ‘Want de politie heeft te weinig manschappen.’ [naar artikel]
De Nederlanders drukken straks het gaspedaal wat minder hard in. De regering heeft er beslist dat de maximale snelheid op snelwegen er overdag zal zakken tot 100 kilometer per uur. De Belgische snelwegen – van de gevaarlijkste in heel Europa – zouden er volgens experten wel bij varen, mochten wij het Nederlandse voorbeeld volgen. [naar artikel]
De Nederlanders drukken straks het gaspedaal wat minder diep in. De regering heeft er beslist dat de maximale snelheid op snelwegen overdag zal zakken tot 100 km/u. Ook de Belgische snelwegen – van de gevaarlijkste in heel Europa – zouden er volgens experten wel bij varen. [naar artikel]
Na het dramatische ongeval waarbij twee Antwerpse zusjes (1,5 en 9 jaar) stierven onder een vrachtwagen, vraagt mobiliteitsexpert Dirk Lauwers (UA) dringend meer moed van onze politici. “Als we de verkeersveiligheid fors willen verbeteren, moeten de privileges voor de auto eindelijk op de schop.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.