Zaterdag konden bij UHasselt campus Diepenbeek meisjes en jongens van 7 t/m 18 jaar op een ‘coole’ manier leren programmeren, websites maken, apps en spelletjes ontwikkelen bij CoderDojo . [naar artikel]
Programmeervaardigheden zijn belangrijk maar de voordelen ervan worden vaak overschat. Dat zegt hoogleraar innovatie Robert C. Wolcott van de... [naar artikel]
Er zijn veel discussies over de lesprogramma's van onze scholieren en er is commotie over een les Nederlands meer of minder. We zouden beter onze kinderen ook leren programmeren. [naar artikel]
Het Sint-Jozefscollege aan de Capucienenlaan in Aalst heeft de eerste Codeclub van Vlaanderen. 12 leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar, [naar artikel]
Op de Corda Campus troffen een 30-tal kinderen elkaar om spelletjes te maken en te programmeren. Bijgestaan door coaches en ouders lieten ze allerlei figuurtjes bewegen en geluidjes maken. Afhankelijk van de positie van de figuurtjes bepalen de progammeurtjes wat er vervolgens moet gebeuren. Sommigen zijn zelfs al zo ver dat ze hun eigen programmacode schrijven. [naar artikel]
Zaterdag kon je in de bibliotheek van Lommel weer terecht voor een workshop CoderDojo, een computerworkshop waarbij kinderen zelf leren programmeren. “CoderDojo is een vrijwilligersorganisatie die in heel Vlaanderen op verschillende locaties kinderen spelenderwijs basisvaardigheden rond programmeren bijbrengt”, vertelt Laure De Groof (24), één van de vrijwilligers in Lommel. “Kinderen leren om zelf computercodes te schrijven en zo eigen animaties of spelletjes tot leven te laten komen met het programma Scratch. Ook kunnen ze een Ozobotje programmeren.” [naar artikel]
Op de derde zaterdag van de maand doorlopen een 12-tal jongeren tussen 8 en 14 jaar in de plaatselijke bibliotheek een workshop CoderDojo. “Bedoeling is om op een visuele manier het logisch denken aan te leren om zo te leren programmeren en websites, apps, spelletjes en robots te ontwikkelen”, leggen Dirk, Ive en Karolien uit. “Dit alles op een niet-schoolse wijze waarbij de kinderen zelf ideeën aanbrengen die wij met ons drieën helpen coachen en realiseren. Tegelijk proberen we hen op een speelse manier warm te maken voor het wetenschapsonderwijs.” [naar artikel]
Al verschillende jaren stimuleert Provil (Provinciaal Instituut Lommel) met Proweto leerlingen uit het basisonderwijs om hun talent voor STEM, wetenschap en techniek, te ontdekken. Wat jaren geleden startte met een techniekmobiel is ondertussen uitgegroeid tot een heus leerplatform. Samen met Ontdek Techniektalent ondersteunen ze heel wat projecten voor alle kinderen van de Lommelse kleuter- en basisscholen. [naar artikel]
De kinderen van het 1ste en 2de leerjaar van basisschool De Knappe Ontdekker hebben geleerd om op een eenvoudige en visuele manier te programmeren met Lego. Na deze leuke workshop konden ze in de sterrenwacht kijken door de grote telescoop. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.