Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Knack

Black Friday: 'Bij consumenten wordt voortdurend het gevoel losgemaakt dat ze voor een unieke kans staan'

24/11/2017 - 17:20
"Taferelen van hordes hysterische shoppers moeten we misschien nog niet verwachten, maar Black Friday maakt sinds enkele jaren ontegensprekelijk deel uit van de Europese commerciële realiteit. MoneyTalk sprak met Alexandra Balikdjian, doctor in de consumptiepsychologie, over extreme kortingen, impulsieve aankopen en irrationele consumenten."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Black Friday: 'Bij consumenten wordt voortdurend het gevoel losgemaakt dat ze voor een unieke kans staan' (24/11/2017 - Knack)

Taferelen van hordes hysterische shoppers moeten we misschien nog niet verwachten, maar Black Friday maakt sinds enkele jaren ontegensprekelijk deel uit van de Europese commerciële realiteit. MoneyTalk sprak met Alexandra Balikdjian, doctor in de consumptiepsychologie, over extreme kortingen, impulsieve aankopen en irrationele consumenten. [naar artikel]


2. Local Friday roept consumenten op om lokaal te kopen en spreekt politiek aan: “Verlaag btw voor lokale ondernemers” (01/11/2019 - Gazet van Antwerpen)

Koop minstens één dag in de week lokaal. Dat is de boodschap van de campagne Local Friday. Dit initiatief, dat de steun krijgt van Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ), doet niet alleen oproep naar de consument. “Verlaag de btw voor lokale ondernemers”, zegt initiatiefneemster Smolders. [naar artikel]


3. Koopjes doen? Winkels organiseren Belgian Friday als antwoord op Black Friday (16/05/2018 - Het Belang van Limburg)

In Groot-Brittannië kunnen mensen de vrijdag na Thanksgiving hun slag slaan tijdens Black Friday, de dag waarop winkels flinke kortingen geven. Om daaraan tegemoet te komen, lanceren vijf merken in eigen land nu het initiatief ‘Belgian Friday’. [naar artikel]


4. Green Friday als tegenreactie op Black Friday (26/11/2019 - Gazet van Antwerpen)

Je kan er niet omheen, vrijdag is het weer Black Friday. Dan kan je in heel wat winkels koopjes scoren. De trend kwam vijf jaar geleden overgewaaid vanuit Amerika, maar dit jaar is er verzet tegen de overvloedige kortingen. [naar artikel]


5. De Kringwinkel pakt uit met Green Friday: “Een duurzaam alternatief tegen overconsumptie op Black Friday” (28/11/2019 - Gazet van Antwerpen)

Consumenten wereldwijd maken zich op voor Black Friday, het feest van de consument. Of van de overconsumptie, menen criticasters. Ook De Kringwinkel Antwerpen springt op de kar van de kortingsdag, maar wel met een duurzaam alternatief: Green Friday. [naar artikel]


6. Vergeet ‘Black Friday’: in eigen land steunen we met ‘Bel Friday’ volgend weekend de Belgische retailers (23/10/2020 - Het Laatste Nieuws)

‘Black Friday’ is in november traditioneel een hoogdag voor shoppers, met kortingen bij retailers wereldwijd. Maar dit jaar is het net ongezien belangrijk om lokale winkels te steunen, en dus slaan een pak Belgische merken de handen in elkaar voor een nieuw concept: ‘Bel Friday’. Shoppen met mooie kortingen bij je favoriete Belgische webshops of winkels om de hoek? Yes, please. [naar artikel]


7. "Bel Friday" dit weekend, de Belgische tegenhanger van "Black Friday", maar: "Loop niet zomaar mee in promoties" (31/10/2020 - VRT NWS)

Een 30-tal Belgische winkelketens pakken een maand voor "Black Friday" uit met kortingen en cadeaus. Ze doen dat onder de naam "Bel Friday". "Winkels die kunnen bewijzen dat ze Belgisch genoeg zijn, kunnen aansluiten in de toekomst," zeggen de initiatiefnemers. Maar Sven Pichal waarschuwt in "De markt" dat niet alle promoties zo bijzonder zijn. [naar artikel]


8. Horeca Vlaanderen vindt het vreemd dat zij niet vermeld worden: “Het is Black Friday, maar voor onze sector is het Bloody Friday.” (27/11/2020 - Het Nieuwsblad)

“Het is vreemd dat een sector met dezelfde toegevoegde waarde als de farmaceutische sector niet werd vermeld.” Zo heeft Matthias De Caluwe van Horeca Vlaanderen bij VTM Nieuws gereageerd op de persconferentie van de overheden. “Het is Black Friday, maar voor onze sector is het Bloody Friday.” [naar artikel]


9. Golden Thursday of Go Green Friday: deze Limburgse merken hertimmeren Black Friday (22/11/2021 - Het Belang van Limburg)

Golden Thursday bij i.am.klean of Go Green Friday bij JBC: heel wat Limburgse merken keren Black Friday de rug toe, en kiezen voor een duurzaam of warm alternatief. “We schenken per bestelling 1 euro aan Kom op tegen Kanker”, zegt Kim Severy van webshop Mamzel. [naar artikel]


10. Is een Green Friday wel duurzamer dan Black Friday? VN willen einde aan greenwashing bedrijven (12/11/2022 - De Morgen)

[naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!