Leerlingen die thuis een andere taal spreken dan het Nederlands, mogen die ook gebruiken op de speelplaats en zelfs in de klas. Dat staat in een... [naar artikel]
Leerlingen die thuis een andere taal spreken dan Nederlands, mogen die ook gebruiken op de speelplaats en zelfs in de klas. Dat staat in een nieuwe leidraad waarmee het GO! dit schooljaar aan de slag gaat. [naar artikel]
Leerlingen die thuis een andere taal spreken dan het Nederlands, mogen die ook gebruiken op de speelplaats en zelfs in de klas. Dat staat in een nieuwe leidraad waarmee het Gemeenschapsonderwijs (GO!) dit schooljaar aan de slag gaat. [naar artikel]
Er is intussen heel wat inkt gevloeid over de nieuwe visietekst van het gemeenschapsonderwijs. Daarin wordt gepleit voor een nieuwe aanpak van meertaligheid. Concreet mogen leerlingen die thuis een andere taal spreken dan Nederlands, die volgens het GO! ook gebruiken op de speelplaats en zelfs in de klas. Lang niet iedereen is het daarmee eens. Zo ook Paul Marchal. Hij is directeur van De Puzzel in Runkst, een zeer diverse school waar één duidelijke regel van kracht is: “Bij ons spreek je Nederlands, zowel in de klas als op de speelplaats”. Wij trokken met een camera naar het schooltje en lieten de kinderen in hun moedertaal én in het Nederlands aan het woord. [naar artikel]
“De vraag is: kan je de thuistaal positief inzetten om Nederlands te leren?” Zo vat Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits de discussie over de nieuwe leidraad van het gemeenschapsonderwijs (GO!) dat anderstalige leerlingen hun moedertaal mogen spreken maandagavond samen in Terzake (Canvas). Ze neemt naar eigen zeggen een genuanceerd standpunt in: het gebruik van de thuistaal moet afhangen van de context, kan nooit mainstream worden, en moet een functioneel doel hebben om de taal te versterken. [naar artikel]
“De vraag is: kan je de thuistaal positief inzetten om Nederlands te leren?” Zo vat Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits de discussie over de nieuwe leidraad van het gemeenschapsonderwijs (GO!) dat anderstalige leerlingen hun moedertaal mogen spreken maandagavond samen in Terzake (Canvas). Ze neemt naar eigen zeggen een genuanceerd standpunt in: het gebruik van […] [naar artikel]
Leerlingen die thuis een andere taal spreken dan het Nederlands, mogen die ook gebruiken op de speelplaats en zelfs in de klas. Dat staat in een... [naar artikel]
Het Gemeenschapsonderwijs gooit een bommetje: anderstaligen moeten voortaan in de klas en op de speelplaats hun moedertaal kunnen spreken. De... [naar artikel]
De aankondiging van het Gemeenschapsonderwijs dat leerlingen die thuis een andere taal spreken dan het Nederlands , die ook mogen gebruiken op de speelplaats en in de klas, lokt veel reactie uit. Het GO beroept zich op wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat leerlingen zich beter voelen op school en makkelijker Nederlands leren als ook positief wordt ingespeeld op hun thuistaal. Maar wat zegt het wetenschappelijk onderzoek precies? We vroegen het aan een aantal pedagogen en onderzoekers. [naar artikel]
Leerlingen die thuis een andere taal spreken dan het Nederlands, mogen die ook gebruiken op de speelplaats en zelfs in de klas. Dat staat in een nieuwe leidraad waarmee het Gemeenschapsonderwijs (GO!) dit schooljaar aan de slag gaat. N-VA is gekant tegen het initiatief. [naar artikel]
Het Gemeenschapsonderwijs gooit een bommetje: anderstaligen moeten voortaan in de klas en op de speelplaats hun moedertaal kunnen spreken. De nieuwe richtlijn staat te lezen in een omzendbrief, maar in het Koninklijk Atheneum van Antwerpen hebben ze zolang niet gewacht. [naar artikel]
Leerlingen die thuis een andere taal spreken dan het Nederlands, mogen die ook gebruiken op de speelplaats en zelfs in de klas. Dat staat in een nieuwe leidraad waarmee het Gemeenschapsonderwijs (GO!) dit schooljaar aan de slag gaat. De N-VA is vierkant gekant tegen het initiatief. N-VA-voorzitter Bart De Wever noemt het een “absurd idee” en vindt dat de richtlijn van het Gemeenschapsonderwijs de kansen van kinderen op de arbeidsmarkt in de weg staat. [naar artikel]
13:21 Het Gemeenschapsonderwijs (GO!) maakt ophef met een voorstel dat leerlingen hun moedertaal mogen gebruiken op de speelplaats en in de klas. [naar artikel]
Leerlingen die thuis een andere taal spreken dan het Nederlands, mogen die ook gebruiken op de speelplaats en zelfs in de klas. Dat staat in een nieuwe leidraad waarmee het Gemeenschapsonderwijs (GO!) dit schooljaar aan de slag gaat. De N-VA is vierkant gekant tegen het initiatief. N-VA-voorzitter Bart De Wever noemt het een “absurd idee” en vindt dat de richtlijn van het Gemeenschapsonderwijs de kansen van kinderen op de arbeidsmarkt in de weg staat. [naar artikel]
Leerlingen voelen zich beter thuis op school naarmate ze er meer interculturele schoolcultuur waarnemen, ze zijn ook meer gemotiveerd en presteren... [naar artikel]
De onthaalklassen voor anderstalige nieuwkomers lopen opnieuw helemaal vol. Dat komt omdat vluchtelingen die in 2015 naar ons land zijn gekomen, nu ook hun gezin laten overkomen. En daardoor stijgt ook het aantal anderstalige leerlingen. De klassen zitten overvol. In het Stedelijk Lyceum in de Offerandestraat in Antwerpen zitten meer dan 200 anderstalige nieuwkomers, terwijl er maar plaats is voor 180 leerlingen. [naar artikel]
Onderwijsminister Hilde Crevits blijft achter het plan staan van het gemeenschapsonderwijs (GO!) om anderstalige leerlingen hun moedertaal te laten... [naar artikel]
Na het onthaaljaar komen anderstalige nieuwkomers in het reguliere onderwijs terecht. Onderzoek wijst uit dat zij vaker dan reguliere leerlingen het advies krijgen om een technische of beroepsrichting te volgen. Taalachterstand wordt als de voornaamste reden ingeroepen om een minder theoretische richting te volgen. Een blik op het onthaalonderwijs in Zweden leert ons dat de oriëntering ook anders kan: leerlingen worden er gescreend op lees - en cijfervaardigheid waarbij kennis van de moedertaal zeer belangrijk blijft. [naar artikel]
Een grote meerderheid van de leerkrachten in Vlaanderen vindt dat leerlingen op school geen andere taal mogen spreken dan het Nederlands. Een derde is er ook van overtuigd dat het goed is om leerlingen te straffen als ze geen Nederlands spreken op de school. Dat blijkt uit een doctoraatsonderzoek van de Universiteit Gent. [naar artikel]
In Zweden hebben anderstalige kinderen tot 12 jaar sinds 1977 recht op taallessen van hun moedertaal op school. Daar zijn enkele voorwaarden aan verbonden. De taal moet thuis gesproken worden, de leerlingen moeten reeds een basiskennis hebben, er moet een geschikte leraar beschikbaar zijn en er moeten minstens 5 leerlingen zijn. Indien het een officiële [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.