Leerlingen die thuis een andere taal spreken dan het Nederlands, mogen die ook gebruiken op de speelplaats en zelfs in de klas. Dat staat in een nieuwe leidraad waarmee het Gemeenschapsonderwijs (GO!) dit schooljaar aan de slag gaat. [naar artikel]
“De vraag is: kan je de thuistaal positief inzetten om Nederlands te leren?” Zo vat Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits de discussie over de nieuwe leidraad van het gemeenschapsonderwijs (GO!) dat anderstalige leerlingen hun moedertaal mogen spreken maandagavond samen in Terzake (Canvas). Ze neemt naar eigen zeggen een genuanceerd standpunt in: het gebruik van […] [naar artikel]
Leerlingen die thuis een andere taal spreken dan Nederlands, mogen die ook gebruiken op de speelplaats en zelfs in de klas. Dat staat in een nieuwe leidraad waarmee het GO! dit schooljaar aan de slag gaat. [naar artikel]
“De vraag is: kan je de thuistaal positief inzetten om Nederlands te leren?” Zo vat Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits de discussie over de nieuwe leidraad van het gemeenschapsonderwijs (GO!) dat anderstalige leerlingen hun moedertaal mogen spreken maandagavond samen in Terzake (Canvas). Ze neemt naar eigen zeggen een genuanceerd standpunt in: het gebruik van de thuistaal moet afhangen van de context, kan nooit mainstream worden, en moet een functioneel doel hebben om de taal te versterken. [naar artikel]
Leerlingen die thuis een andere taal spreken dan het Nederlands, mogen die ook gebruiken op de speelplaats en zelfs in de klas. Dat staat in een nieuwe leidraad waarmee het Gemeenschapsonderwijs (GO!) dit schooljaar aan de slag gaat. “Door positief met die talen om te gaan, voelen leerlingen zich beter op school en leggen ze makkelijker de brug naar het Nederlands”, klinkt het. Ook het Katholiek Onderwijs wil meer aandacht voor moedertalen op school. [naar artikel]
Er is intussen heel wat inkt gevloeid over de nieuwe visietekst van het gemeenschapsonderwijs. Daarin wordt gepleit voor een nieuwe aanpak van meertaligheid. Concreet mogen leerlingen die thuis een andere taal spreken dan Nederlands, die volgens het GO! ook gebruiken op de speelplaats en zelfs in de klas. Lang niet iedereen is het daarmee eens. Zo ook Paul Marchal. Hij is directeur van De Puzzel in Runkst, een zeer diverse school waar één duidelijke regel van kracht is: “Bij ons spreek je Nederlands, zowel in de klas als op de speelplaats”. Wij trokken met een camera naar het schooltje en lieten de kinderen in hun moedertaal én in het Nederlands aan het woord. [naar artikel]
Het Gemeenschapsonderwijs gooit een bommetje: anderstaligen moeten voortaan in de klas en op de speelplaats hun moedertaal kunnen spreken. De... [naar artikel]
Leerlingen die thuis een andere taal spreken dan het Nederlands, mogen die ook gebruiken op de speelplaats en zelfs in de klas. Dat staat in een nieuwe leidraad waarmee het Gemeenschapsonderwijs (GO!) dit schooljaar aan de slag gaat. N-VA is gekant tegen het initiatief. [naar artikel]
Onderwijsminister Hilde Crevits blijft achter het plan staan van het gemeenschapsonderwijs (GO!) om anderstalige leerlingen hun moedertaal te laten... [naar artikel]
Het Gemeenschapsonderwijs gooit een bommetje: anderstaligen moeten voortaan in de klas en op de speelplaats hun moedertaal kunnen spreken. De nieuwe richtlijn staat te lezen in een omzendbrief, maar in het Koninklijk Atheneum van Antwerpen hebben ze zolang niet gewacht. [naar artikel]
13:21 Het Gemeenschapsonderwijs (GO!) maakt ophef met een voorstel dat leerlingen hun moedertaal mogen gebruiken op de speelplaats en in de klas. [naar artikel]
Leerlingen die thuis een andere taal spreken dan het Nederlands, mogen die ook gebruiken op de speelplaats en zelfs in de klas. Dat staat in een nieuwe leidraad waarmee het Gemeenschapsonderwijs (GO!) dit schooljaar aan de slag gaat. De N-VA is vierkant gekant tegen het initiatief. N-VA-voorzitter Bart De Wever noemt het een “absurd idee” en vindt dat de richtlijn van het Gemeenschapsonderwijs de kansen van kinderen op de arbeidsmarkt in de weg staat. [naar artikel]
Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) blijft achter het plan staan van het gemeenschapsonderwijs (GO!) om anderstalige leerlingen hun moedertaal te laten gebruiken op school. “Maar het kan niet de bedoeling zijn om bij een groepswerk iedereen samen te zetten per thuistaal”, aldus Crevits in het Vlaams Parlement. [naar artikel]
Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) blijft achter het plan staan van het gemeenschapsonderwijs (GO!) om anderstalige leerlingen hun moedertaal te laten gebruiken op school. ‘Maar het kan niet de bedoeling zijn om bij een groepswerk iedereen samen te zetten per thuistaal’, aldus Crevits in het Vlaams Parlement. [naar artikel]
Het Gemeenschapsonderwijs (GO!) heeft er geen problemen mee dat leerlingen al op reis zouden vertrekken nog voor het einde van het schooljaar.... [naar artikel]
Leerlingen die thuis een andere taal spreken dan het Nederlands, mogen die ook gebruiken op de speelplaats en zelfs in de klas. Dat staat in een nieuwe leidraad waarmee het Gemeenschapsonderwijs (GO!) dit schooljaar aan de slag gaat. De N-VA is vierkant gekant tegen het initiatief. N-VA-voorzitter Bart De Wever noemt het een “absurd idee” en vindt dat de richtlijn van het Gemeenschapsonderwijs de kansen van kinderen op de arbeidsmarkt in de weg staat. [naar artikel]
Onderwijsminister Hilde Crevits blijft achter het plan staan van het gemeenschapsonderwijs (GO!) om anderstalige leerlingen hun moedertaal te laten gebruiken op school, maar ze heeft ook kritiek. Dat bleek vandaag bij een actualiteitsdebat in het Vlaams parlement. Klaslokalen aanduiden in 27 talen kan niet en leerlingen per taalgroep samen zetten bij groepswerken is ook niet […] [naar artikel]
Leerlingen die thuis een andere taal spreken dan het Nederlands, mogen die ook gebruiken op de speelplaats en zelfs in de klas. Dat staat in een... [naar artikel]
De onthaalklassen voor anderstalige nieuwkomers lopen opnieuw helemaal vol. Dat komt omdat vluchtelingen die in 2015 naar ons land zijn gekomen, nu ook hun gezin laten overkomen. En daardoor stijgt ook het aantal anderstalige leerlingen. De klassen zitten overvol. In het Stedelijk Lyceum in de Offerandestraat in Antwerpen zitten meer dan 200 anderstalige nieuwkomers, terwijl er maar plaats is voor 180 leerlingen. [naar artikel]
Na het onthaaljaar komen anderstalige nieuwkomers in het reguliere onderwijs terecht. Onderzoek wijst uit dat zij vaker dan reguliere leerlingen het advies krijgen om een technische of beroepsrichting te volgen. Taalachterstand wordt als de voornaamste reden ingeroepen om een minder theoretische richting te volgen. Een blik op het onthaalonderwijs in Zweden leert ons dat de oriëntering ook anders kan: leerlingen worden er gescreend op lees - en cijfervaardigheid waarbij kennis van de moedertaal zeer belangrijk blijft. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.