In verschillende vrachtwagens van Vlaamse transportbedrijven is sjoemelsoftware geïnstalleerd, om fraude te plegen met de verplichte rijen rusttijden van chauffeurs. [naar artikel]
De federale wegpolitie heeft vandaag een grootscheepse controle gehouden op zwaar vervoer. Samen met experts uit Polen, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Denemarken en Ierland, werden vrachtwagens gecontroleerd op manipulaties van het tachograafapparaat, dat de rij- en rusttijden registreert. Bij één op vier van de gecontroleerde trucks bleek er inderdaad sprake van fraude. [naar artikel]
Volgens de Belgische transportarbeidersbond BTB is er een stijgend probleem met lichte vrachtwagens op onze wegen. Die vrachtwagens van minder dan 3,5 ton hebben tal van voordelen, waardoor ze -al dan niet legaal- allerlei wetgevingen rond transport omzeilen. [naar artikel]
De politie heeft donderdag aan de R2 in Kallo een controle-actie gehouden op het naleven van de regelgeving rond de rij- en rusttijden en het gebruik van het controletoestel ervan. De politie controleerde 23 vrachtwagens waarvan bijna de helft de rij- en rusttijden niet naleefde. [naar artikel]
08:50 Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) wil vermijden dat transportbedrijven door het gebruik van lichte voertuigen niet moeten voldoen aan de regels rond rij- en rusttijden en denkt aan een verp... [naar artikel]
Een autocar is over het algemeen één van de veiligste vervoersmiddelen, benadrukt het BIVV. Er is dus geen reden om naar aanleiding van één incident de regels over de rij- en rusttijden voor de chauffeurs aan te passen. [naar artikel]
56 politie-inspecteurs hebben vanochtend een onverwachte controle gehouden op een parking voor vrachtwagens, aan de rand van het Zeebrugse havengebied.. Er werd vooral gekeken of chauffeurs niet ten onrechte in hun cabine sliepen. [naar artikel]
De Lijn Limburg gaat de chauffeursdiensten herbekijken. Dat meldt de vervoersmaatschappij nu de chauffeurs van de stelplaats in Beverlo sinds maandagmorgen actievoeren waardoor de dienstverlening in Limburg ernstig verstoord is. Aanleiding voor de actie is de ontevredenheid van de chauffeurs over de rij- en rusttijden en de omstandigheden waarin de chauffeurs moeten werken. [naar artikel]
Een vrachtwagenbestuurder met een boete van 1.760 euro betalen omdat hij niet in orde was met de tachograaf. Het geld moest ter plaatse worden betaald. De man liep tegen de lamp bij een controle zwaar vervoer donderdag tussen 9 en 13 uur in Genk en Bree. Twaalf vrachtwagens werden in Genk aan de kant gehaald. Een Litouwer mocht niet opnieuw vertrekken met zijn combinatie omdat de remmen slecht werkten. De trekker-oplegger werd rechtstreeks naar een garage gebracht. Nog een andere vrachtwagen zal door de eigenaar aan de kant worden gehouden tot meerdere gebreken zijn hersteld. Van een andere vrachtwagen werden de lichten ter plaatse hersteld. In Bree bleken twee van de dertig gecontroleerde truckers niet in orde te zijn met de rij- en rusttijden. Ze moesten 198 en 220 euro betalen. (mm) [naar artikel]
Transportbond ACV-Transcom is tevreden dat het EU-Hof nu officieel zegt dat vrachtwagenchauffeurs hun wekelijkse rusttijden niet in hun cabine mogen opnemen. De vakbond vraagt nu strengere controles en een krachtdadiger optreden, “zonder onderscheid tussen Belgische bedrijven en buitenlandse ondernemingen die aan de basis liggen van sociale dumping”. Het Europees Hof van Justitie oordeelde vandaag in […] [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.