In de provincie Antwerpen zijn vorig jaar tijdens de weekendnachten 429 ongevallen gebeurd. Dat zijn er 42 minder (-9 procent) dan in 2016. De politie betrapte in de WODCA-nachten minder bestuurders die te diep in het glas hadden gekeken (-0,5 procent), maar er was wel een stijging van het aantal snelheidsovertreders (+3,4 procent). Dat blijkt uit de WODCA-resultaten van 2017, die door Antwerps gouverneur Cathy Berx zaterdag werden voorgesteld. [naar artikel]
Aalter zal vanaf 2022 het geld dat binnenkomt via snelheidsovertredingen integraal doorstorten naar twee goede doelen. "Zij sensibiliseren ons om te tonen wat de gevaren van te snel rijden kunnen zijn", klinkt het. [naar artikel]
Via een Facebookvideo hebben slachtoffers, nabestaanden en sympathisanten zondag 315 seconden stilte gehouden ter nagedachtenis van de 315 dodelijke slachtoffers die vorig jaar op de Vlaamse wegen vielen. Het initiatief van Rondpunt vzw vindt plaats op de Internationale Herdenkingsdag voor Verkeersslachtoffers, die elk jaar plaatsvindt op de derde zondag van november. Bedoeling was om zoals elk jaar een druk kruispunt stil te leggen voor het verkeer. [naar artikel]
Op zes maanden tijd stierven 109 mensen in het verkeer, het hoogste aantal in vijf jaar. Maar 109 doden betekent ook 109 families die hun geliefde nooit meer zullen terugzien. Drie families getuigen over die vreselijke dag waarop ze hun geliefde verloren en de leegte die achterblijft na het verkeersongeval. “Het eerste dat die chauffeur zei toen hij uitstapte was: ‘Ik heb er niks mee te maken’. Als ik hem ooit tegenkom, ik zou me niet kunnen beheersen”, zegt een nabestaande. [naar artikel]
Het aantal verkeersslachtoffers dat overlijdt na een botsing met een obstakel naast de weg, zoals een boom of verlichtingspaal, maakte in 2021 meer dan 25 procent uit van het totaal aantal dodelijke ongevallen in Vlaanderen. Dat zegt mobiliteitsorganisatie Touring na een analyse van cijfers van Statbel, het Belgisch statistiekbureau. Touring vraagt dat zo veel mogelijk gevaarlijke obstakels naast de weg worden afgeschermd door aangepaste vangrails of andere beschermende constructies. Het is echter de vraag of dat de heiligmakende oplossing is. [naar artikel]
Een kwart van de dodelijke verkeersongevallen is te wijten aan obstakels buiten de weg. Vorig jaar ging het om 77 van de 310 verkeersdoden in Vlaanderen, voor heel België gaat het zelfs om 30 procent. “Het aanpassen van de infrastructuur kan het aantal zware ongevallen verminderen”, zegt Danny Smagghe, woordvoerder van mobiliteitsorganisatie Touring. [naar artikel]
De laatste ‘spookfiets’ op Gents grondgebied is een feit. Jarenlang werden de witte ghostbikes door vrijwilligers van de lokale fietsersbond op plaatsen gezet waar een fietser het leven had gelaten. Een traditie die nu uitdooft door de zware tol die het van de vrijwilligers eist. “Jammer, voor mij — en vele andere nabestaanden — hebben die fietsen veel betekenis. We gaan niet naar een kerkhof, we gaan naar haar fiets. Het is daar gebeurd”, reageert de moeder van de 16-jarige Nikita die in 2018 het leven liet in Oostakker. Het verhaal van de gezichten achter de eeuwig geparkeerde tweewielers. [naar artikel]
In de politierechtbank van Brugge moest dinsdag een kinesist uit Brugge voorkomen die al vier keer werd veroordeeld voor rijden onder invloed. Voor zijn vijfde verschijning voor de rechter vroeg de man een alcoholslot. Wat hij kreeg was een stevige veeg uit de pan. [naar artikel]
Kortrijk en Gent blijven de meest verkeersonveilige centrumsteden van Vlaanderen. Opvallende vaststelling: in Vlaanderens meest verkeersonveilige steden wordt in de regel meer met de auto gereden, en minder met het openbaar vervoer. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.