In Antwerpen is het aantal verkeersdoden vorig jaar verdubbeld, maar vooral de verklaringen van het stadsbestuur blijven nazinderen. "Ik heb soms de indruk dat fietsers denken dat ze alles mogen", zei mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA). Een onpopulaire mening, maar bij veel mensen schiet die weleens door het hoofd. Krijgt fietsgedrag te vaak een vrijgeleide? We laten pro en contra aan het woord. [naar artikel]
Er is een einde gekomen aan de opeenvolgende laagterecords van het aantal verkeersdoden in België. Door een forse toename in Wallonië kwamen er in de eerste drie maanden van dit jaar 121 mensen om het leven bij verkeersongevallen op de Belgische wegen, 14 meer dan in dezelfde periode vorig jaar. "Deze toename komt er na vier jaar van opeenvolgende dalingen", aldus het verkeersveiligheidsinstituut Vias. Ook het aantal letselongevallen en het aantal gewonden gingen in stijgende lijn. [naar artikel]
Er is een einde gekomen aan de opeenvolgende laagterecords van het aantal verkeersdoden in België. Door een forse toename in Wallonië kwamen er in de eerste drie maanden van dit jaar 121 mensen om het leven bij verkeersongevallen op de Belgische wegen, 14 meer dan in dezelfde periode vorig jaar. "Deze toename komt er na vier jaar van opeenvolgende dalingen", aldus het verkeersveiligheidsinstituut Vias. Ook het aantal letselongevallen en het aantal gewonden gingen in stijgende lijn. [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden is vorig jaar sterk gedaald. Dat blijkt uit onderzoek van verkeersinstituut Vias. Het gaat om een daling van 22 procent in vergelijking met 2019. Ook het aantal gewonden daalde sterk. Door de verschillende corona-lockdowns was er vorig jaar minder verkeer op onze wegen. "Maar ondanks de daling vorig jaar werd het doel om het aantal verkeersdoden tussen 2010 en 2020 te halveren, toch niet bereikt", klinkt het. [naar artikel]
Het aantal fietsers in Antwerpen is tussen 2013 en 2017 verdubbeld. In vergelijking met vorig jaar was er een groei van 50%. Het aantal fietsers zal nog stijgen, zeker nu na grote bedrijven ook kmo’s kunnen kennismaken met alternatieve vervoersmiddelen via Slim naar Antwerpen. [naar artikel]
In de stad Antwerpen vielen er vorig jaar vijftien verkeersdoden, een verdubbeling tegenover 2016 en onder andere te verklaren door de stijging van het aantal fietsers en bromfietsers. Hoe kunnen overheden erin slagen om het verkeer veiliger te maken, en toch het fietsen verder te bevorderen? [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden is vorig jaar met 7,4 procent gedaald. Dat blijkt uit de meeste recente Verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. Het aantal verkeersdoden ligt op het laagste niveau ooit, al zijn er wel enkele onrustwekkende tendensen. Zo is het aantal doden bij de senioren wel gestegen, net als bij de motorrijders en de fietsers. Bovendien is het aantal ongevallen na jaren van daling opnieuw gestegen. [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden in Vlaanderen is de voorbije vijf jaar amper gedaald. Dat blijkt uit de nieuwe verkeersveiligheidsbarometer van het verkeersinstituut Vias en de federale politie. "Door de coronapandemie was er onbewust minder aandacht voor verkeersveiligheid, maar het verkeer blijft een sluipmoordenaar", waarschuwt het Vias. In Wallonië en Brussel is er wel een forse daling, waardoor het aantal verkeersdoden in heel België licht is gedaald. [naar artikel]
Er is een einde gekomen aan de opeenvolgende laagterecords van het aantal verkeersdoden in België. Door een forse toename in Wallonië kwamen er in... [naar artikel]
De uitbraak van het coronavirus in woonzorgcentra en scholen is een van de oorzaken van het stijgend aantal besmettingen in de provincie Antwerpen. Op een week tijd is er een toename van meer dan 25 procent. Provinciegouverneur Cathy Berx (CD&V) stelt ook vast dat de toename in de grensgemeenten met Nederland groot is en de stad Antwerpen niet gespaard blijft. "We gaan de maatregelen moeten handhaven en we moeten ook helder en goed blijven communiceren", zegt Berx in "De wereld vandaag" op Radio 1. [naar artikel]
Er zijn in 2019 in de provincie Antwerpen 77 verkeersdoden gevallen. In 2018 waren dat er nog 61. Vooral het aantal fietsdoden valt op. Dat is in een jaar tijd meer dan verdubbeld, van 11 naar 24. Dat is het op een na hoogste aantal sinds 2010. [naar artikel]
In 2018 is het aantal fietsers in Brussel met 16 procent toegenomen, terwijl in 2017 nog sprake was van een lichte daling van 0,8 procent. Dat blijkt uit de tellingen van het Fietsobservatorium 2018. Sinds 2013 is het aantal getelde fietsers zelfs verdubbeld. [naar artikel]
In het ziekenhuis Oost-Limburg in Genk is het aantal patiënten met een beroerte op 5 jaar tijd meer dan verdubbeld. Daar zijn verschillende verklaringen voor, zoals een betere opsporing en de vergrijzing, maar ook bij jongere mensen komt het vaker voor door een ongezondere levensstijl en druggebruik. [naar artikel]
Het gaat de goede kant op met het aantal verkeersslachtoffers op onze wegen. Uit cijfers van Vias, het instituut voor mobiliteit en verkeersveiligheid, blijkt dat het aantal verkeersdoden (ter plaatse) en het aantal letselongevallen verder is gedaald op jaarbasis. [naar artikel]
Door het vriesweer hebben fietsers in Antwerpen het vanmorgen extra moeilijk. De fietspaden liggen er op veel plaatsen erbarmelijk bij, getuigen de fietsers. Hier en daar is er wel gestrooid, maar de fietspaden zijn opnieuw ondergesneeuwd. De stad Antwerpen zet 12 strooiwagens in om pekel uit te strooien op de fietspaden. Maar zij kunnen alleen de belangrijkste fietspaden ijsvrij maken. [naar artikel]
Volgens de meest recente verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute is het aantal verkeersdoden vorig jaar met 7 procent gedaald. Er vielen in 2018 35 verkeersdoden minder dan een jaar eerder. Nooit eerder was het aantal verkeersdoden lager. Toch zijn er enkele onrustwekkende trends zoals een stijging van het aantal doden bij de senioren, bij motorrijders en bij fietsers. Ook het aantal fietsongevallen steeg in elke regio. [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden is in de eerste drie maanden van dit jaar met 15 pct gedaald tegenover dezelfde periode vorig jaar. Minder goed nieuws is dat het het aantal letselongevallen met fietsers, motorfietsers en vrachtwagens gestegen is. [naar artikel]
Vorig jaar zijn op Vlaamse wegen zo'n 320 verkeersdoden gevallen, een daling met 15 procent. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is tevreden, maar beseft dat er nog werk aan de winkel is: "Er volgen nog onpopulaire maatregelen." [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden in Vlaanderen daalt niet langer. Vooral voor fietsers was 2018 voorlopig al gevaarlijk, met een 40% hogere dodentol.... [naar artikel]
Vanaf 2022 worden nieuwe veiligheidstechnologieën zoals rijstrookassistentie en waarschuwingssystemen voor slaperigheid verplicht in Europese voertuigen. Die slimme veiligheidstechnologie moet passagiers, voetgangers en fietsers beter beschermen zodat het aantal verkeersdoden daalt. "Maar verkeersveiligheid hangt niet alleen af van de technologie" reageert automobielfederatie Febiac. [naar artikel]
Het aantal verkeersdoden in ons land is vorig jaar met zeven procent gedaald. Dat blijkt uit de verkeersbarometer van Vias Institute. Minder positief is het stijgend aantal doden van senioren, motorrijders en fietsers. [naar artikel]
De Europese Unie blijft ver verwijderd van haar doelstelling om het aantal verkeersdoden tegen 2020 te halveren. Ondanks de lichte daling in 2017,... [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.