Leerlingen hun schooljaar laten overdoen, blijft wel degelijk ‘een functie hebben’. Dat zegt professor ontwikkelings- en onderwijspsychologie Wim Van den Broeck (VUB) maandag in een reactie op de hervorming die het zittenblijven bij een B-attest aan banden moet leggen. ‘Maar er blijft wetenschappelijk nog wel veel discussie over dat onderwerp bestaan.’ [naar artikel]
Het beeld van het gezin dat jaren onopgemerkt in een boerderij in het Drentse Ruinerwold verbleef, lijkt flink te moeten worden bijgesteld. Tenminste, als we afgaan op de digitale sporen die de oudste zoon de afgelopen maanden achterliet. [naar artikel]
De wijzers van de Doomsday Clock, die symbolisch aangeeft hoe dicht de wereld bij een apocalyptisch einde staat, worden donderdag weer bijgesteld. Hoe dicht staan we intussen bij de afgrond? [naar artikel]
“Waarom moeten zittenblijvers op secundaire scholen ook de vakken waarvoor ze geslaagd zijn opnieuw doen?” Die vraag houdt Peter van Limpt, leerkracht Wetenschappen aan het Agnetencollege in Peer, al drie jaar bezig. Volgens hem leidt het systeem jaarlijks tot meer dan 500 nutteloze uren voor de duizenden leerlingen die hun schooljaar moeten overdoen. Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) pleit voor flexibele leerwegen en een verplichte remediëring in de eerste graad. [naar artikel]
Het eerste jaar in het secundair onderwijs overdoen voor wie slecht presteerde heeft een positief effect op zijn of haar schoolwelbevinden of ‘op het zich goed voelen op school’ en ‘het positief ingesteld zijn over de instelling’. Dat blijkt uit de masterproef waarmee Loulou Detienne aan de KU Leuven promoveerde tot Master of Science in de pedagogische wetenschappen. [naar artikel]
Het eerste jaar in het secundair onderwijs overdoen voor wie slecht presteerde heeft een positief effect op zijn of haar schoolwelbevinden of 'op [naar artikel]
Het eerste jaar in het secundair onderwijs overdoen voor wie slecht presteerde heeft een positief effect op zijn of haar schoolwelbevinden of 'op het zich goed voelen op school' en 'het positief ingesteld zijn over de instelling'. Dat blijkt uit de masterproef waarmee Loulou Detienne aan de KU Leuven promoveerde tot Master of Science in de pedagogische wetenschappen. [naar artikel]
Als het van SP.A en Groen afhangt wordt in de vijftig Gentse basisscholen zittenblijven “afgeschaft”, net zoals in de eerste graag van het middelbaar. Dat staat in hun nieuwe verkiezingsprogramma. “Zittenblijven werkt vaak niet. Dat toont onderzoek aan. Er zijn alternatieven.” [naar artikel]
7.942 lagere schoolkinderen in heel Vlaanderen moesten vorig schooljaar hun jaar opnieuw doen. In Gent willen SP.A en Groen komaf maken met die praktijk. “Zittenblijven werkt vaak niet. Dat toont onderzoek aan”, zegt onderwijsschepen Elke Decruynaere (Groen). “Sommige onderzoeken tonen net een positief effect”, zegt onderwijspsycholoog Wim Van den Broeck (VUB). [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.