De Kamercommissie financiën heeft het wetsontwerp voor de invoering van een mobiliteitsbudget goedgekeurd. Als de plenaire vergadering van de Kamer zijn groen licht geeft, dan kan het mobiliteitsbudget op 1 maart in werking treden. Met het mobiliteitsbudget krijgt de werknemer de kans om zijn bedrijfswagen in te leveren in ruil voor een duurzamere oplossing. Maar wat betekent het mobiliteitsbudget nu concreet? [naar artikel]
Mechelaars die de nummerplaat van hun auto inleveren, krijgen in de loop van 2020 van de stad in ruil een mobiliteitsbudget van 250 euro. Dat geld kunnen ze bijvoorbeeld gebruiken om zich een treinabonnement aan te schaffen, om een elektrische fiets te kopen of om een auto te delen. [naar artikel]
Werkgevers en vakbonden zijn het quasi eens over hoe de invoering van een mobiliteitsbudget voor werknemers best gebeurt. Zij stellen voor dat werknemers dit mobiliteitsbudget mogen gebruiken voor een bedrijfswagen, een abonnement op het openbaar vervoer en zelfs een combinatie van een kleine auto en een abonnement op trein, tram en bus. Wanneer er daarna nog iets overschiet van dat mobiliteitsbudget, dan mag dat omgezet worden in loon en moet dat loon belast worden. Een volledig omzetten van het mobiliteitsbudget in nettoloon waarop men geen belastingen en SZ-bijdragen betaalt, kan voor de sociale partners onder geen enkel beding. Het mobiliteitsbudget moet dienen waarvoor het bedoeld is: mobiliteit. [naar artikel]
Is het rijk van onze heilige koe uit? Door het 'mobiliteitsbudget' van de regering verwachten analisten dat flink wat van de 400.000 Belgen met een bedrijfswagen gaan nadenken. Of ze die wagen - in ruil voor 450 euro netto extra per maand - niet aan de kant zouden laten. Zo ja, dan zullen de topmerken dat merken in de showrooms. [naar artikel]
Binnen de regering zouden alle partijen op één lijn staan over het mobiliteitsbudget. Naar alle waarschijnlijkheid zal dat straks goedgekeurd worden tijdens de ministerraad. Het mobiliteitsbudget is een alternatief voor de bedrijfswagens: werknemers krijgen een budget, ze kiezen zelf hoe ze dit uitgeven aan mobiliteit. Dat kan een auto zijn, treintickets of een (elektrische) fiets. [naar artikel]
Werknemers die hun bedrijfswagen inruilen voor een mobiliteitsbudget in combinatie met een goedkopere auto, krijgen maar weinig keuzemogelijkheden. Amper 4 procent van de automodellen komt in aanmerking voor het mobiliteitsbudget. Dat berekende Renta, de federatie van leasingmaatschappijen. Dat schrijft De Tijd vandaag. [naar artikel]
Ben jij bereid je bedrijfswagen in te leveren in ruil voor het nieuwe mobiliteitsbudget, dat de komende maanden in werking treedt? je krijgt dan van de werkgever een jaarlijks budget om zelf het woon-werkverkeer milieuvriendelijker te regelen. Goed voor het klimaat, maar wat kan je er allemaal mee aanvangen? Wat levert het op, en wie komt ervoor in aanmerking? We zetten alle antwoorden op een rij. [naar artikel]
Het zit er al een tijdje aan te komen, maar de precieze bepalingen van het mobiliteitsbudget zijn voorlopig nog onduidelijk. Geert Vermeir van SD [naar artikel]
De Franse uitgever van maaltijdcheques Edenred is klaar voor het mobiliteitsbudget dat normaal op 1 maart in werking treedt. Edenred lanceert de Mobility-kaart waarmee werknemers hun mobiliteitsbudget kunnen spenderen aan verschillende mobiliteitsdiensten. [naar artikel]
Het omruilen van een firmawagen voor een mobiliteitsbudget kent voorlopig weinig succes. Slechts 0,011 procent (of 11 op 100.000) van de werknemers die voor de regeling potentieel in aanmerking kwamen, heeft gekozen voor het mobiliteitsbudget. Ook cash-for-car komt niet van de grond. [naar artikel]
Mocht er een mobiliteitsbudget komen, dan zouden negen op de tien werknemers de bedrijfswagen gewoon behouden. Dat blijkt uit onderzoek dat HR-dienstverlener SD Worx en Vacature.com lieten uitvoeren bij 2.000 werknemers en 500 werkgevers in België. Slechts 5 procent is bereid de bedrijfswagen volledig op te geven in ruil voor andere mobiliteitsoplossingen. Nog eens 5 procent heeft geen idee. [naar artikel]
Het omruilen van een firmawagen voor een mobiliteitsbudget kent voorlopig weinig succes. Amper 0,011 procent (of 11 op 100.000) van de werknemers die potentieel voor de regeling in aanmerking kwamen, hebben gekozen voor het mobiliteitsbudget. Ook cash for car komt niet van de grond, met eind 2019 amper 0,175 procent (of 175 op 100.000) van […] The post Amper 11 op 100.000 werknemers kiezen voor mobiliteitsbudget appeared first on Business AM. [naar artikel]
Sinds 2019 kunnen werknemers met (recht op) een bedrijfswagen hun auto inruilen voor een mobiliteitsbudget. Zij mogen dat budget dat hun werkgever anders aan een salariswagen zou spenderen, gebruiken voor milieuvriendelijke én fiscaal aantrekkelijke alternatieven. Maar waar mag je je mobiliteitsbudget dan aan uitgeven? En hoe haal je er (fiscaal) het meeste uit? Juridisch adviseur en mobiliteitsexperte Veerle Michiels van SD Worx geeft uitgebreid antwoord. “Je mag zelfs met je gezin reizen binnen heel Europa.” [naar artikel]
Sinds 2019 kunnen werknemers met (recht op) een bedrijfswagen hun auto inruilen voor een mobiliteitsbudget. Zij mogen dat budget dat hun werkgever anders aan een salariswagen zou spenderen, gebruiken voor milieuvriendelijke én fiscaal aantrekkelijke alternatieven. Maar waar mag je je mobiliteitsbudget dan aan uitgeven? En hoe haal je er (fiscaal) het meeste uit? Juridisch adviseur en mobiliteitsexperte Veerle Michiels van SD Worx geeft uitgebreid antwoord. “Je mag zelfs met je gezin reizen binnen heel Europa.” [naar artikel]
Enkel een mobiliteitsbudget, zonder verdere omkadering, invoeren zal niet volstaan om het autoverkeer te verminderen. Dat besluit [naar artikel]
Deze week is het mobiliteitsbudget van start gegaan. Hiermee kan een werknemer zijn bedrijfswagen inruilen voor een milieuvriendelijker exemplaar en een waaier aan duurzame vervoersmiddelen. Hoe werkt het precies? En zal het mobiliteitsbudget meer aanslaan dan de regeling van "cash for car"? VRT-journalist Steven Rombaut legt het uit in onderstaande video. [naar artikel]
Brusselse schepenen die geen dienstwagen wensen, krijgen in een ruil een mobiliteitsbudget van maar liefst 800 euro. Dat meldt Bruzz. “Het bedrag is identiek aan wat het leasen van een dienstwagen kost”, zegt bevoegd schepen Benoît Hellings (Ecolo). “Het laat zien hoe duur het systeem eigenlijk is.” [naar artikel]
De federale regering heeft haar plannen op scherp gesteld voor het mobiliteitsbudget, dat de overdaad aan bedrijfswagens (en files) moet [naar artikel]
Werknemers die hun bedrijfswagen inruilen voor een mobiliteitsbudget in combinatie met een goedkopere auto, krijgen maar weinig keuzemogelijkheden. Amper 4 procent van de automodellen komt in aanmerking voor het mobiliteitsbudget. Dat berekende Renta, de federatie van leasingmaatschappijen, schrijft De Tijd. Het mobiliteitsbudget moet normaal vanaf januari ingaan. Werknemers kunnen dan hun vervuilende salariswagen inruilen voor […] Het bericht Mobiliteitsbudget laat amper keuze voor wagen verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De burgemeester van het Amerikaanse plaatsje Lantana is onder vuur komen te liggen omdat hij een inwoonster om seks zou hebben gevraagd in ruil... [naar artikel]
Alleen een mobiliteitsbudget invoeren, zonder verdere omkadering, zal niet volstaan om het autoverkeer te verminderen. Dat besluit mobiliteitsorganisatie VAB uit een screening bij 25 bedrijven die al langer inspanningen doen rond mobiliteit. [naar artikel]
Binnenkort krijgen de gebruikers van een bedrijfswagen niet één maar twee alternatieven voorgeschoteld die hen moeten verleiden om minder de auto te gebruiken. De cash-for-car-regeling is gisteren al goedgekeurd in de kamer, vandaag is het de beurt aan het mobiliteitsbudget. Maar hoe werken deze regelingen? En wat krijgt u straks in ruil voor uw bedrijfswagen? [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.