De Vlaamse Waterweg moet externe studiebureaus inschakelen om de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal nog klaar te krijgen tegen 2022. Dat zal zo’n 1,7 miljoen euro extra kosten. [naar artikel]
Mogen we, de ramp in Genua indachtig, met een gerust hart over de meer dan 2.000 Vlaamse bruggen rijden? “Ik heb geen enkele schrik voor eender welke brug in Vlaanderen”, zegt bevoegd ambtenaar Paul Meekels, ook niet over het dertigtal échte probleemgevallen. Toch zullen ook bij ons de bruggen sneller dan verwacht moeten worden vervangen, omdat bij de bouw te weinig rekening werd gehouden met de toename van de drukte en de zwaarte van het verkeer. [naar artikel]
Europa heeft Vlaanderen 27 miljoen euro toegekend om bruggen over het Albertkanaal te verhogen. Onder meer de bruggen in Kuringen, Lummen, Beringen en Paal-Tervant zullen met het geld aangepakt worden. “Europa erkent zo de rol van de binnenvaart voor een vlotte mobiliteit en steunt daarbij het Vlaamse beleid voor de verdere uitbouw van het waterwegennetwerk”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA). De steun komt er via het programma ‘Connecting Europe Facility’. [naar artikel]
Het is nu zeker: de huidige kromme brug over het Albertkanaal in het centrum van Wijnegem wordt vervangen door twee nieuwe bruggen op verschillende locaties: één brug is bestemd voor gemotoriseerd verkeer en de andere voor fietsers en voetgangers. Opvallend: het idee komt van burgemeester Ivo Wynants (N-VA), die De Vlaamse Waterweg en alle andere betrokken overheden van de voordelen van deze oplossing wist te overtuigen. [naar artikel]
De Herentalsenaren krijgen volgende week de plannen voor de nieuwe brug van de Herenthoutseweg over het Albertkanaal te zien. Later volgen nog de bruggen in Vorst-Laakdal en de Herentalse spoorbrug. [naar artikel]
De dagen van de ‘banaanbrug’ zijn geteld. De Vlaamse Waterweg vervangt ze op aandringen van de gemeente Wijnegem door liefst twee exemplaren op verschillende locaties: één voor auto’s, vrachtwagens en bussen in het verlengde van de Kanaalstraat en één voor fietsers en voetgangers ter hoogte van de huidige brug. Gazet Van Antwerpen kon de ontwerpen voor beide ‘kunstwerken’ van staal en beton exclusief inkijken. De bouw start eind 2021 en zal alles samen drie jaar duren, maar de kanaalgemeente zal het tijdens die lange werfperiode nooit zonder vaste oeververbinding moeten stellen. [naar artikel]
De Vlaamse Waterweg is gestart met de afbraak van de ‘bananenbrug’ in Wijnegem. Het gaat om de laatste lage brug op het Albertkanaal. De voorbije jaren werden al niet minder dan 61 bruggen op het Albertkanaal verhoogd. Daarna zal het mogelijk zijn dat schepen met vier lagen containers over het Albertkanaal kunnen. “Waar een wil is, is een waterweg”, knipogen voorzitter Koen Anciaux en Chris Danckaerts van De Vlaamse Waterweg. [naar artikel]
Tegen het najaar van volgend jaar zouden over de Kieldrechtsluis nog twee bijkomende bruggen moeten liggen. De offertes daartoe werden donderdag afgesloten. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.