Tegenwoordig lijken oude pophits het glijmiddel voor elke film én serie. Van Netflix-reeks Stranger Things tot actiefilm Bumblebee, nu in de zalen. Nostalgie verkoopt. Of is het meer? Want tieners anno 2019 zijn toch geen geboren A-Ha of Toto-fans? [naar artikel]
Bambi en Rambo, een schattig hertje met grote, onschuldige ogen en een indrukwekkende spiermassa in de vorm van Sylvester Stallone. Meer verschillend kunnen twee figuren bijna niet zijn, maar de Duitse kunstenaar Beni Bischof brengt ze in de Antwerpse PLUS-ONE gallery samen in één tentoonstelling. [naar artikel]
Ready Player One is een waar pixelextravaganza, met een bioscoopscherm nokvol heerlijke knipogen naar populaire cultuur. Maar Steven Spielberg blijft wat hangen in nostalgie. [naar artikel]
We zitten midden in de lijdensweek, met Witte Donderdag (waarop het Laatste Avondmaal wordt herdacht), Goede Vrijdag (kruisiging van Jezus) en zondag Pasen (Jezus staat wonderbaarlijk op uit zijn graf). Wie aan lijden en Jezus denkt, denkt aan zijn kruisiging. Tegenwoordig is een kruisiging is meer dan lijden alleen. In de popcultuur is een kruisiging vanzelfsprekend altijd een symbolische verhandeling, soms een provocatie, soms een parodie en heel vaak een gevolg van een iets te groot ego. [naar artikel]
Het was gisteren precies zestig jaar geleden dat de FBI voor het eerst zijn lijst van de tien meest gezochte criminelen in de VS voorstelde. De lijst groeide in die tijd uit tot een Amerikaans icoon. Een aantal van de beruchtste misdadigers van onze tijd vonden er een plaats, van seriemoordenaar Ted Bundy tot superterrorist Osama bin Laden. [naar artikel]
Howdy, partner. Van zelf gunslinger spelen in het populaire videospel ‘Red Dead Redemption 2’ over prestigieuze tv-series tot de hitparade, waarin de rest het moet afleggen tegen ‘Old Town Road’ van Lil Nas X: de cowboy is helemaal terug in het poplandschap. Waarom hijsen artiesten zich plots zo graag in het zadel? [naar artikel]
De eerste astronauten op de maan waren getraind om wetenschappelijke foto’s te nemen. Maar eenmaal terug op aarde werden sommige van hun ‘lichtere’ beelden heuse iconen van de popcultuur. [naar artikel]
Een krimpende markt en een pandemie maakten vorig jaar een einde aan Polis, de literaire uitgeverij aangestuurd door Harold Polis. De leegte die volgde, vulde hij door te schrijven. Knack sprak met hem over valse beloftes en nieuwe idealen. 'Een politicus moet geen geluk beloven.' [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.