VRT NWS

31/01/2019 - 05:38
"In een open brief roepen meer dan 3.400 wetenschappers van alle Belgische universiteiten en onderzoeksinstellingen de beleidsmakers op om dringend meer klimaatambitie te tonen. “Kijk je naar de wetenschappelijke feiten, dan is er maar één besluit mogelijk: de actievoerders hebben groot gelijk.”"

1. Meer dan 3.400 wetenschappers zetten feiten op een rij in open brief: "Klimaatbetogers hebben groot gelijk" (31/01/2019 - VRT NWS)

In een open brief roepen meer dan 3.400 wetenschappers van alle Belgische universiteiten en onderzoeksinstellingen de beleidsmakers op om dringend meer klimaatambitie te tonen. “Kijk je naar de wetenschappelijke feiten, dan is er maar één besluit mogelijk: de actievoerders hebben groot gelijk.” [naar artikel]

2. Hoe TMZ het altijd sneller weet dan nabestaanden: “De feiten zijn de feiten, of we ze nu gekocht hebben of niet” (29/01/2020 - Gazet van Antwerpen)

De beruchte showbizzsite TMZ tweette als eerste dat NBA-legende Kobe Bryant omgekomen was in een helikoptercrash. Nog vóór zijn nabestaanden op de hoogte waren. Dat komt hen nu op veel kritiek te staan, maar TMZ is niet aan zijn proefstuk toe. De site houdt er zeer twijfelachtige methodes op na, maar als er een wereldster sterft, mag je er prat op gaan dat TMZ het als eerste te weten komt. Dit is het verhaal achter ’s werelds meest besproken roddelsite. [naar artikel]

3. ‘Journalisten moeten feiten schrijven, niet feiten creëren’: Conner Rousseau na de schandalen (21/09/2023 - De Morgen)

[naar artikel]

4. ‘Journalisten moeten feiten schrijven, niet feiten creëren’: Conner Rousseau na de storm (21/09/2023 - De Morgen)

[naar artikel]

5. Wetenschappers schrijven open brief: ‘Klimaatdebat voeden met feiten’ (30/01/2019 - De Standaard)

De actievoerders die op straat komen voor het klimaat hebben groot gelijk. Dat is de boodschap van een open brief die door honderden wetenschappers is ondertekend. [naar artikel]

6. Onze opinie. Van wetenschappers verwachten we feiten over mondmaskers, geen tactiek (01/04/2020 - Het Laatste Nieuws)

Al op 19 maart kreeg viroloog Marc Van Ranst in de VTM NIEUWS-studio beelden van winkelpersoneel met mondmaskers. Daarover zei hij toen: “Dat zijn... [naar artikel]

7. Onze opinie. Van Ranst verdient bewondering, maar van wetenschappers verwachten we feiten over mondmaskers, geen tactiek (01/04/2020 - Het Laatste Nieuws)

8. Mag je bij brandend maagzuur lange tijd maagzuurremmers slikken? Enkele experts zetten alle feiten en fabels op een rij (16/12/2020 - Het Laatste Nieuws)

Hoewel we dit jaar niet met vrienden en familie mogen vieren, zullen we wel nog altijd ons buikje rond eten tijdens de eindejaarsperiode. Maar die vele hapjes en drankjes gaan voor velen ook gepaard met brandend maagzuur. Mag je dan af en toe maagzuurremmers slikken? Of laat je ze beter links liggen voor je gezondheid? En welke andere middeltjes helpen? Enkele experts zetten alle feiten en fabels op een rij. [naar artikel]

9. Lachaert wacht niet meer op rechter om El Kaouakibi uit de partij te zetten: ‘Nieuwe feiten lijken onweerlegbaar’ (01/04/2021 - De Morgen)

Het is zover: Open Vld-voorzitter Egbert Lachaert start de procedure om Vlaams Parlementslid Sihame El Kaouakibi uit de partij te zetten. De Antwerpse was al sinds februari geschorst in afwachting van het oordeel van een rechter, maar de partij is het beu om mee de klappen op te vangen voor iets waar ze niets mee te maken heeft. ‘Ze kreeg 24 uur.’ [naar artikel]

10. Geblinddoekte standbeelden zetten vraag tot klimaatactie kracht bij: “Kom de feiten onder ogen en kijk niet weg” (09/04/2023 - Het Laatste Nieuws)

Zondag bij zonsopgang blinddoekten leden van Scientist Rebellion en Extinction Rebellion in ruim vijftien landen, van Panama tot Australië, tal van iconische standbeelden in steden, zoals ook in Kortrijk. De blinddoeken gaan hand in hand met borden met de boodschap: ‘Tell the Truth’ (‘Wees eerlijk’), ‘Face the Facts’ (‘Kom de feiten onder ogen’) en ‘Don’t look away’ (‘Kijk niet weg’). [naar artikel]