Vlaanderen moet een grote lage-emissiezone (LEZ) worden, stelt Groen dinsdag voor in De Morgen. Tegen 2030 zouden er in heel Vlaanderen geen dieselwagens meer mogen rondrijden, vanaf 2035 willen de groenen ook benzinewagens bannen. [naar artikel]
Groen-partijvoorzitter Meyrem Almaci pleit voor een lage emissiezone in heel Vlaanderen. Dat zegt ze in "De ochtend" op Radio 1 en zal ze straks toelichten op de nieuwjaarsreceptie van Groen. Op dit moment zijn er lage emissiezones in steden als Antwerpen en Brussel. "Een beetje zoals middeleeuws stadstaten waar iedereen z'n eigen ding doet", aldus Almaci. [naar artikel]
De partij Groen wil van heel Vlaanderen een lage-emissiezone maken. Stijn Jansen, expert luchtkwaliteit bij de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO), heeft daar in De Wereld Vandaag op Radio 1 bedenkingen bij. [naar artikel]
Groen-voorzitter Meyrem Almaci heeft tijdens haar toespraak op de nieuwjaarsreceptie van de partij gepleit voor één lage-emissiezone in heel... [naar artikel]
Vanaf 1 januari mag u met een vervuilende auto niet meer rondrijden in het Brussels Gewest. Alle negentien Brusselse gemeenten zullen vanaf dan één grote lage-emissiezone zijn. Het is de grootste lage-emissiezone van België, zes keer groter dan de lage-emissiezone in Antwerpen. Het Brussels parlement heeft de lage-emissiezone vandaag officieel goedgekeurd. [naar artikel]
08:40 Groen en sp.a geven elk een andere lezing over het compromis dat ze gisteren in het Gentse stadsbestuur bereikten over de lage-emissiezone in de stad. [naar artikel]
Groen pleit voor een uitbreiding van de Antwerpse lage-emissiezone met begeleidende sociale maatregelen. Een studie die de positieve effecten van... [naar artikel]
06:50 Groen was lang vragende partij om de huidige lage-emissiezone in de binnenstad uit te breiden naar de ruime omgeving, maar een studie toont dat daar niet dezelfde milieuwinst geboekt kan worden. [naar artikel]
Vlaanderen bestudeert of er een lage emissiezone kan worden ingevoerd in de Antwerpse haven. Dat blijkt uit het voorontwerp van voorkeursbesluit... [naar artikel]
Vlaanderen maakt het makkelijker voor kleine gemeenten om in de toekomst een lage-emissiezone in te voeren. Dat blijkt uit een voorontwerp dat de... [naar artikel]
Groen-schepen Tine Heyse wordt bij publieke aangelegenheden discreet in de gaten gehouden door de politie. Reden: de lage-emissiezone (LEZ), die mee uitgetekend werd door de politica. [naar artikel]
Een persconferentie met schepen Tine Heyse (Groen) – het politieke gezicht van de lage-emissiezone in Gent – werd zaterdag discreet beveiligd door agenten van de Gentse politie. ‘Geheel preventief’, klinkt het. [naar artikel]
Vlaanderen maakt het makkelijker voor kleine gemeenten om in de toekomst een lage-emissiezone in te voeren. Momenteel heeft enkel Antwerpen er een. [naar artikel]
’t Stad is van A, behalve als u met een oudere diesel of oude benzinewagen rijdt. Antwerpen voert op 1 februari een lage-emissiezone in om de hoeveelheid roet en fijn stof in de lucht te verminderen. Mag uw wagen de lage-emissiezone nog binnen? En hoe controleert Antwerpen uw wagen? De belangrijkste vragen opgelijst. [naar artikel]
Vlaanderen moet één grote lage-emissiezone (LEZ) worden. Dat stelt Groen voor. Tegen 2030 zouden er in heel Vlaanderen geen dieselwagens meer mogen rondrijden, vanaf 2035 willen de groenen ook benzinewagens bannen. Een stap in de goede richting, zegt milieu-epidemioloog Tim Nawrot, “maar we mogen het debat niet vernauwen tot enkel wegverkeer”. [naar artikel]
Vlaanderen bestudeert of er een lage-emissiezone (LEZ) kan worden ingevoerd in de Antwerpse haven. Dat blijkt uit het voorontwerp van voorkeursbesluit voor de havenuitbreiding dat donderdag werd voorgesteld in het Vlaams Parlement. Voor de invoering zouden Antwerpen, Beveren en Zwijndrecht akkoord moeten gaan. [naar artikel]
In de steden die een lage-emissiezone hebben ingevoerd, verdwenen de meest vervuilende auto’s sneller dan in de rest van Vlaanderen. Daardoor nam de uitstoot van stikstofoxiden en roet sterk af, toont de eerste grootschalige evaluatie. ‘De grootste gezondheidswinst is voor sociaal kwetsbaren.’ [naar artikel]
De permanente lage-emissiezone die op 1 januari 2018 intreedt in het Brussels gewest zal een overgangsfase van negen maanden kennen waarin te vervuilende bestuurders nog geen boetes krijgen. Het hoofddoel van de lage-emissiezone (LEZ) blijft de luchtkwaliteit verbeteren, benadrukken minister-president Rudi Vervoort en zijn ministers en staatssecretarissen. [naar artikel]
De Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV), een vereniging die de belangen van oldtimerliefhebbers behartigt, wil de stad Antwerpen en het Vlaams gewest in gebreke stellen in het kader van de Antwerpse lage-emissiezone. [naar artikel]
Heel Vlaanderen moet een lage-emissiezone invoeren. Dat zegt hoogleraar Roeland Samson op het departement Bio-ingenieurswetenschappen van de UA. Vanaf woensdag mogen te vervuilende wagens de stad Antwerpen niet meer in. Een stap in de goede richting, maar volgens de professor is er meer nodig om de luchtkwaliteit drastisch te verbeteren. [naar artikel]
Op 1 januari 2020 krijgt -na Antwerpen en Brussel- ook Gent een lage-emissiezone: oude, vervuilende wagens worden gebannen uit het stadscentrum. Het doel: propere en gezonde lucht voor de stadsbewoners. Maar, wat is dat eigenlijk, schone lucht? En helpt een lage-emissiezone? Prof. dr. Tim Nawrot is milieu-epidemioloog en legt het uit. [naar artikel]
“Met een lage-emissiezone kunnen we de toegang tot bepaalde delen van onze gemeente verbieden voor verkeer dat niet voldoet aan bepaalde voorwaarden”, zegt Danny Bloemen, lijsttrekker van Pro Leopoldsburg-Heppen. Zijn partij is voorstander van een lage-emissiezone. “Meer dan zeventig procent van het verkeer in onze gemeente is doorgaand verkeer. Uit metingen blijkt dat de luchtkwaliteit op onze gewestwegen hetzelfde is als de luchtkwaliteit langs de E313. De lage-emissiezone lijkt ons vooral aangewezen in het centrum van Leopoldsburg, in de buurt van het station”, legt de lijsttrekker uit. [naar artikel]
“Ik ben ervan overtuigd dat we nu properdere lucht inademen dan een jaar geleden”, zegt Antwerps schepen van Leefmilieu Nabilla Ait Daoud (N-VA). De lage-emissiezone (LEZ) in de stad viert op 1 februari zijn eerste verjaardag en ondanks enkele kinderziektes is de schepen er best tevreden over. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.